רובנו צורכים יותר מדי מלח, והדבר מסוכן מאוד לבריאותנו. הצריכה המוגזמת נעשית, ברוב הפעמים, מבלי שנשים לב. חשוב להבין שהפחתת המלח היא שינוי שלא קל לעשותו, כי התועלת שבצעד לא מורגשת באופן מיידי. את ההשפעה של השינוי תוכלו לראות רק בעתיד הבריאותי שלכם – לכן אל תנסו לעשות את כל השינויים בבת אחת.  גם את הפחתת המלח כדאי לעשות בהדרגה, כדי שהחך יתרגל לשינוי ולא נחזור לסורנו תוך זמן קצר.

איך מתחילים להפחית את השימוש במלח ביום יום? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם:

 

1. המעיטו באוכל תעשייתי                                                                  

היות ו-75 אחוזים מהנתרן שאנחנו צורכים מגיע ממזון תעשייתי, זהו הטיפ המשמעותי ביותר למי שרוצה להפחית במלח. כשאנחנו מדברים על מזון תעשייתי, אנחנו מדברים על אבקות מרק, רטבים, שימורים, חמוצים, חטיפים, ולצידם גם אוכל שאנחנו מזמינים במסעדה. ראיתם  פעם שף שמוסיף מלח? "קורט" מלח היא מילה נרדפת לכמות מלח שאפשר לאסוף בין 3 אצבעות ולבזוק בקלילות על המזון שלנו. זו כמות שרחוקה מלהיות קטנה.

 

פיסטוקים. טעים, אבל מלא מלח

 

איך לגרום לילדיך לאכול בריא?

תמיר, בעלי, הוא חובב מתוקים מושבע, איך אפשר לגרום דווקא לילדים לאכול בריא ולאהוב את זה?

 

 

 

2. חפשו מזונות דלי נתרן

 

כדאי ורצוי לקרוא את תווית המזון, שם רשומה כמות הנתרן שיש במזון.  היות וכמות הצריכה היומית המותרת היא עד 2000 מ"ג נתרן, עשו לכם "כלל אצבע" ואל תבחרו במוצרים המכילים יותר מ-300 מ"ג נתרן ב-100 גר' מוצר. הצעד הזה בלבד יסנן מהתפריט שלכם מוצרים עתירי נתרן במיוחד.   השוו את כמות הנתרן במוצרים דומים - אם תשוו בין מוצרים שונים של חברות מזון שונות, תגלו אותו מוצר מזון עשוי  להכיל כמויות נתרן שונות בהבדל עצום. בחרו כמובן בזה עם הכי פחות נתרן.

 

3.  אל תמליחו מתוך הרגל                                                                    רבים מאיתנו נוטים לשלוח את היד למלחיה ולשקשק אותה מתוך הרגל, עוד לפני שטעמנו מהאוכל.  תנו צ'אנס למאכל להיות טעים לכם לפני שתמליחו. 

 

4. אל תשקשקו את המלחיה בהיסח הדעת                                   

לכל אדם, מסתבר, יש כמות שקשוקים קבועה של המלחיה. שימו לב לכמות השקשוקים שלכם, והפחיתו בהדרגה לפחות שקשוק אחד. סביר להניח שלאט לאט תגלו שאתם לא חייבים לשקשק בכלל את המלחיה ולא צריכים להמליח את המזון שלכם.

 

5. אל תמליחו בזמן הבישול

 אם תמליחו את האוכל רק בעת האכילה, סביר להניח ששכמות המלח שתוסיפו תהיה פחותה מהכמות המקורית.. בנוסף, תוספת מלח לאוכל כשהוא כבר בצלחת , תשאיר את המלח חיצונית, על שטח הפנים של המזון, דבר המעניק תחושת  מליחות גדולה יותר במגע המיידי עם בלוטות הטעם.

 

6. הרחיקו את המלחיה   

קחו את המלחיה היושבת דרך קבע על השולחן ומקמו אותה במקום רחוק. עצם העובדה שהמלחיה אינה נגישה ואינה במרחק שליחת יד, תדרוש מאמץ קטן כדי לקום ולהביא אותה, ותקטין את הסיכוי שהיא באמת תגיע לידיכם ומשם למזון.

 

 

7. שימו במלחיה עשבי תיבול במקום מלח                                            

 יבשו עשבי תיבול כגון פטרוזיליה, שמיר, כוסברה וכו', טחנו אותם דק והכניסו אותם למלחיה במקום המלח. אפשר אפילו לשים כמה מלחיות עם מס' סוגים של עשבי תיבול על השולחן ולגוון את התיבול. במקום מלח בסלט, ניתן לשים מיץ לימון טרי שיוצר תחושת מליחות.

 

8. חייבים מלח? שימו אותו בפלפליה

 כידוע, פלפליה מכילה פחות חורים, וכך בכל שקשוק ייצא פחות מלח לצלחת שלכם.

 

9. צבעו את המלחיה בצבע אדום                                                                מחקרים מראים שאנשים אוכלים פחות חטיפים כשהם מוגשים להם על צלחת אדומה. הסיבה לכך היא שכפי שאור ירוק מתחבר אצלנו במוח  באופן תת מודע לסימן: "סע", "המשך" או  "התקדם", כך צבע אדום מסמן לנו: "עצור".  יתכן שעל אותו משקל, מלחיה אדומה תעזור לנו באופן דומה לצמצם את השימוש בה.

 

10. צמצמו את הנוזלים וצלו את המזון

צמצום נוזלים (במרק, בתבשילים שונים) מחזק את הטעם הטבעי של התבשיל ולכן דורש פחות תוספת מלח. גם צלייה, למשל, מרכזת את טעמו של המזון. צלו פרוסות ירקות דקות המוכנות בתנור והגישו אותן כחטיף בריא וטעים . ניתן להכין חטיפים כאלו מכל ירק שורשי כגון גזר, תפוחי אדמה, בטטה וכו'.

 

ידוע כי אנשים שהפחיתו מלח בצורה משמעותית, טענו שפתאום החלו לגלות עד כמה טעים הטעם הטבעי של המזונות. שווה נסיון, לא?