עשיתם כל מה שהתזונאים ממליצים עליו ואף הגדלתם לעשות ואימצתם בחום רשימה של מזונות-על בריאים במיוחד, אבל משהו בכל זאת השתבש. בלי לשים לב, הרסתם את התכונות הטובות של מזון העל בתהליך ההכנה ומה שקיבלתם הוא אוכל לא בריא בעליל. לפניכם רשימה של כמה חטאים שאנחנו חוטאים כלפי מזונות העל שלנו.

 

עוד ב-onlife:

 

צ'יפס מבטטות

בטטה נחשבת מומלצת במיוחד, גם כתחליף לפחמימות. הבטטה עשירה בבטא-קרוטן, ויטמין A  וסיבים תזונתיים. אין ספק שבטטות עדיפות פי כמה מונים על תפוחי אדמה, אבל כל היתרונות האלו יורדים לטמיון ברגע שהבטטה המשובחת באה במגע עם שמן עמוק. הדעה הרווחת היא שעדיף להכין צ'יפס בטטה מאשר צ'יפס תפוחי אדמה, אבל טיגון בשמן צמחי (קנולה, זית, סויה, תירס וכך הלאה) מזיק לערכים התזונתיים. בכלל, כשמטגנים בשמן צמחי מקבלים הרבה יותר תוצרים שליליים בדמות רעלנים מאשר ערכים חיוביים. "האמת היא שכל שמן צמחי שמגיע לנקודת רתיחה הופך לרעיל וטיגון באשר הוא – מזיק", אומרת התזונאית הטבעית רויטל הרפז. אגב, אם מטגנים בשמן שאינו רותח, אמנם לא מסתכנים באותה כמות של רעלנים אבל בהחלט זוכים למנות שומן וקלוריות גדושות.

מה הפתרון? אפייה, אידוי, בישול, צלייה ובמילים אחרות: ותרו על הטיגון.

 

 

יוגורט עם תוספות

יוגורט לבן ולא ממותק הוא מזון מומלץ על ידי מרבית התזונאים (טוב, חוץ מהטבעונים שבהם). הבעיה נוצרת כשהיצרנים מערבבים את היוגורט עם מיני תוספות כמו מחית פירות עתירת סוכר ותוספי טעם וריח מלאכותיים, כמו אלו שיש ביוגורטים המסחריים.

מה הפתרון? קנו יוגורט לבן רגיל ולא ממותק והוסיפו פנימה פירות אמיתיים, טריים ועונתיים.

 

 

מכורה למתוקים, שונאת כושר. מה עושים?

 

 

קארין שי, אם לשניים, נלחמת ב-7 ק"ג מיותרים שיושבים עליה. האם היא תצליח למצוא את האיזון שהיא מחפשת? בלוג מיוחד

 

 

פירות יער מתחזים

ברשימת מזונות העל אפשר למנות גם את פירות היער למיניהם - אוכמניות, פטל, חמוציות, דומדמניות  וקרובי המשפחה שלהם. הם עשירים בנוגדי חמצון ובוויטמינים ודלי קלוריות. עד כאן הכל טוב ויפה אבל לעתים קרובות אנחנו לא קונים פירות יער כמות שהם, בעיקר מסיבות של זמינות ושל מחיר, ורוכשים מוצרים שמכילים פירות יער בכל מיני תצורות למשל – דגני בוקר עם פירות יער, חטיפים עם פירות יער, מאפים ועוגות עם פירות יער וכך הלאה. אז מה הבעיה בעצם? בתוך כל אותם מוצרים לא תמיד משתמשים בפירות יער אלא במתחזים. אמנם במאפין תראו גושים סגולים או אדומים, אך בפועל הם נוצרו מתערובת של סוכר, קמח, סירופ תירס, עמילן וצבעי מאכל לא בריאים.

מה הפתרון? לאכול את פירות היער בתצורתם הטבעית או לוותר על מאכלים שבהם יש פירות יער ממקור לא ידוע.

 

המלחת יתר של מזון-על

הלהיט התורן במטבחים רבים של שוחרי בריאות הוא קייל, ירק עלי המכונה כרוב-על או סופר-כרוב. יש בו בטא-קרוטן, אשלגן, ויטמין A, ויטמין C, סיבים תזונתיים, ברזל, סידן, חלבון ונוגדי חמצון חזקים, וזו רק רשימה חלקית. זה ברור איך הפכו העלים הרחבים לכוכבים במטבחים רבים של שוחרי בריאות. הלהיט התורן הוא אגב צ'יפס מקייל. שוטפים את העלים, קוצצים אותם על נייר אפייה, מתבלים ואופים בתנור עד שהם קריספיים כמו צ'יפס. הבעיה היא בתיבול או ליתר דיוק בהמלחה. כמות מלח נדיבה אמנם תהפוך את הצ'יפס לטעים יותר אבל גם להרבה פחות בריא.

מה הפתרון? זהירות עם המלח. לא בכדי הוא מכונה "הרוצח השקט". המירו אותו בתבלינים בריאים אחרים שיעניקו לקייל שלכם טעם טוב.