ילדים סוכר
7 מזונות שמזיקים לעור
להודות בהסדר טיעון ובו זמנית לטעון לחפותו
לנו כבר יש מנצחת ב"אח הגדול"
חלומות גדולים
מגיע לך גביעונית
צרת רבים
אני גבר, לא בהמה
גומרים הולכים, גומרות נשארות
הרגעים הגדולים של אוסקר 2017
להכשיר את השרץ
ועידת "נשים ועסקים 2017" יוצאת לדרך!
שייק חורפי כתום לחיזוק המערכת החיסונית
6 עצות לכל אישה מלאה לפני דייט
לו רק היית קצת פחות המורה שלי
הרשימה השחורה
ללא מין

הישראלי צורך בממוצע 40 כפיות סוכר ליום

רוני זינגר
עיתונאית ("הארץ", "עובדה", "כלכליסט") שסיקרה תחומי משטרה, הון שלטון, פוליטיקה וכלכלה. בוגרת החוג להיסטוריה של המזרח התיכון. את התואר במשפטים אולי תסיים יום אחד. אימא ל-3, משוגעת על ג'אז ויזמת ״אתגר ללא סוכר״
0
0
SHARES

רבים מאתנו נותנים לתינוק ביסקוויט ביד ואחר הצהריים מעדן במתיקות מעודנת, בכולם סוכר. חושבים שהסוכר נמצא רק ב״מתוק״? טעות, בשקית חטיף מלוח ונפוץ מסתתרות 14 כפיות סוכר, וגם בשניצל המוכן של הילד מסתתרות כמה כפיות סוכר. גם בחרדל, בסויה וברסק עגבניות. כן, חברות המזון מוסיפות סוכר גם למאכלים שלא האמנתם שהוא יסתתר בהם

החודש חגגנו יום הולדת לאחת מילדות הבית. היא ביקשה להביא עוגה לכיתה ויומיים אחר כך התקיימה גם מסיבת יום הולדת בבית. היא כמובן לא היחידה שנולדה בינואר וגם ילדים אחרים מהכיתה הביאו עוגות וחגגו בבתיהם בימים שלפניה או אחריה. במקביל, במסגרת לימוד על אליעזר בן יהודה מחיה השפה העברית התבקשו הילדים להכין עוגות (על פי מתכונים של האנין, גיל חובב), ואילו בכיתה א׳ התקיימה מסיבת קמץ-פתח שכללה ממתקים ועוגות. ואילו בגן של הקטנה מדי שישי מתקיימת קבלת שבת ובסיומה אוכלים חלה מתוקה ועוגה. החודש גם התקיים יום הורים בבית הספר וכתמיד, התקיימה בו מכירת ממתקים מעשה ידיי הילדים, ובאסיפת הורים בגן כמובן שלא דילגו על ארוחה משותפת (כל הורה מביא ״משהו״) גם כשעדיין לא שעת ארוחה. הדוגמאות הנוספות רבות וכבר הבנתם את הרעיון: הילדים שלנו ואנחנו אוכלים יותר מדי, ובעיקר יותר מדי ״מתוק״.  בשבוע שעבר התפרסם טור ב״ידיעות אחרונות״ של סמדר שיר, שצידדה באכילת ממתקים בקרב ילדים בטיעון ש״יום הולדת יש רק פעם בשנה״. זה נכון, אבל איך קרה שכמעט כל אירוע מצוין סביב אוכל? וכמעט תמיד אוכל טעים הוא אוכל מתוק. 

 

ילד ומבוגר שאמורים לאכול כ 5-8 כפיות סוכר מוסף ליום אוכלים הרבה יותר

ילד ומבוגר שאמורים לאכול כ 5-8 כפיות סוכר מוסף ליום אוכלים הרבה יותר. צילום: shutterstock

 

לאחרונה פורסמו נתוני ה- OECD לפיהם הישראלי הממוצע נמצא במקום הראשון והמפוקפק מבין המדינות שנבחנו, בצריכת סוכר - כ 40 כפיות סוכר ביום. וכן, מדובר גם על הילדים הקטנים שלנו. רבים מאתנו נותנים לתינוק ביסקוויט ביד ואחר הצהריים מעדן במתיקות מעודנת, בכולם סוכר. חושבים שהסוכר נמצא רק ב״מתוק״? טעות, בשקית חטיף מלוח ונפוץ מסתתרות 14 כפיות סוכר, וגם בשניצל המוכן של הילד מסתתרות כמה כפיות סוכר. גם בחרדל, בסויה וברסק עגבניות. כן, חברות המזון מוסיפות סוכר גם למאכלים שלא האמנתם שהוא יסתתר בהם. 

 

ילד ומבוגר שאמורים לאכול כ 5-8 כפיות סוכר מוסף ליום, אוכלים הרבה יותר, גם בלי שהם מודעים לכך בכלל. הסוכר המוסף נמצא כמעט בכל מוצר מזון שאנחנו קונים ורובנו לא יודעים לקרוא את רשימת הרכיבים ולזהות אותו.

 

בשנה האחרונה פועל משרד הבריאות במהלך מבורך להפחתת הסוכר (והמלח) במזון המתועש. מהלך חקיקתי זה טוב ויפה, אבל השינוי האמיתי יגיע מהשיח הציבורי, מהידע וההבנה שאנחנו אוכלים הרבה מאוד סוכר ולא רק ״פעם בשנה״. שהבעיה האחרונה שסוכר מביא היא ״חורים בשיניים״ אלא מביא איתו השמנת יתר וסוכרת, וישראל צועדת בצעדי ענק להובלה מצערת גם בעלייה תלולה בנתונים אלה. הסוכר הוא אשם מרכזי. 

כדי לקחת את השיח הזה צעד אחד קדימה, ולדעת איך מיישמים אותו, הקמנו את ״אתגר ללא סוכר״. אחרי שאובחנתי עם סוכרת הריון וטולטלתי מכמות הסוכר שאכלתי עד אז, שיניתי לחלוטין את התזונה שלי. מדהים היה לגלות איך שינוי בחלוקת הצלחת שלי השפיע משמעותית ולטובה על ערכי הדם שלי. אבל לא רק עליהם, אחרי ההריון ירדתי במשקל כמו שלא ירדתי באף דיאטה אחרת.

 

הישראלי הממוצע נמצא במקום הראשון והמפוקפק מבין המדינות שנבחנו, בצריכת סוכר - כ 40 כפיות סוכר ביום

הישראלי הממוצע נמצא במקום הראשון והמפוקפק מבין המדינות שנבחנו, בצריכת סוכר - כ 40 כפיות סוכר ביום. צילום: shutterstock

 

אחרי ששוב ושוב נשאלתי ״איך עשית את זה״, ואחרי שבכל פעם אמרתי שכל מה שעשיתי הוא לחתוך את הסוכר החוצה, פניתי למי שהייתה שכנתי נועה אברהם, דיאטנית קלינית, וביחד הקמנו את המיזם.

הבנתי שהייתה חסרה לי מסגרת שתלווה אותי ותלמד אותי את השפה התזונתית החדשה. לא היה לי זמן ללכת מדי שבוע לדיאטנית וממילא לא יכולתי לפנות אליה כשבאמת היו לי שאלות - למשל כשישבתי מול תפריט במסעדה. ולכן בדיוק במקומות האלה האתגר נותן מענה.

האתגר שלנו מציע 30 ימים ללא סוכר מוסף וצמצום פחמימות. 

הרעיון פשוט: בלי לחפש בייביסיטר וחניה, אין צורך לבוא ולפגוש אותנו, כי אנחנו נמצאות תמיד במחשב. באמצעות מיילים וקבוצת פייסבוק (וממש בקרוב גם אתר נוצץ וחדש) אנחנו מלוות יד ביד את המאותגר, ללימוד השפה התזונתית החדשה.

כל שבוע תפריט חדש, רשימת קניות, הרבה מתכונים מעולים (גם לצמחונים וטבעוניים), סרטונים, לייב צ׳ט והכי חשוב - קבוצת פייסבוק סגורה רק לאתגר של אותו החודש ובו אפשר תמיד להתייעץ ולשאול על כל דבר. 

האתגר מתאים לסוכרתיים, טרם סוכרתיים וכל מי שמעוניין לאמץ אורח חיים בריא, ללא סוכר מוסף ומצומצם פחמימות.

 

באתגר לומדים לזהות איפה מסתתר הסוכר, לומדים ש״אורגני״ לא בהכרח אומר מופחת סוכר, ושוקולד חרובים ״סוכרי״ לא פחות משוקולד למריחה. אחרי שבועיים ראשונים של גמילה מה״מתוק״ הגוף כבר משתוקק אליו הרבה פחות. למעשה, לא תאמינו כמה קשה לחזור ולאכול את הגלידה שכה אהבתם. לרבים היא פשוט תהיה מתוקה מדי.

מהניסיון, משתתפי האתגר סוחפים אחריהם את המשפחה שלהם, כן, אפילו את הילדים. כי בסופו של דבר גם אם יחקקו חוקים בעניין, בסוף האחריות היא עלינו ההורים. אנחנו מלמדים את הילדים שלנו מה טוב ומה רע, ועבור ילד פינוק לא חייב להיות בצורת סוכריה, זה יכול להיות חיבוק (ותות שדה).

הכי מחופשות באתר