אנא המתן/י מספר שניות

דלג

צמחונות: אפשר לגדול ככה?

פתאום הילד שלכם מודיע לכם שהוא לא אוכל יותר בשר. האם ילד צמחוני או טבעוני הוא ילד פחות בריא, ואולי בעצם דווקא הבשר הוא שמזיק לו

"בגיל 8 הודיעה לי נועה בתי, שמעכשיו היא לא אוכלת בשר ודגים. כעבור חודשיים היא הפסיקה לאכול גם ביצים ומוצרי חלב ואני חשבתי שאני משתגעת", מספרת דגנית, בת 40 מחיפה. הלחץ של דגנית מוכר להרבה הורים, שילדיהם הודיעו להם ביום בהיר אחד, כי הם מפסיקים לאכול בשר ודגים, ועוברים לתזונה צמחונית או טבעונית.

 

כבר שנים רבות, שנושא התזונה נטולת המרכיבים מן החי, נמצא על סדר היום הציבורי. פעם כפתרון תזונתי מצויין עבור אנשים שבריאותם יקרה להם (כתזונה המונעת יתר לחץ דם, סוכרת ובעיות לב), ופעם כסכנה מיידית וברורה עבור המצדדים בה, בעיקר בקרב ילדים ונוער.

מומחים הן מעולם הרפואה הקונבנציונלית וגם מעולם הרפואה האלטרנטיבית, מודעים לתופעה ולא בהכרח שוללים אותה. הסברה כי ניתן לגדל ילדים רק בשיטה אחת, כבר מזמן פסה מן העולם. ובכל זאת,  הורים רבים מתמודדים עם הצורך לתמרן בין הרצון לגדל ילדים בריאים, ולספק מענה גם לרצונות שלהם, מסיבות אידיאולוגיות, בריאותיות ואפילו סתם מרד נעורים.

הגישה האמריקאית

ה- ada ארגון התזונאים האמריקאי, מעדכן כל שש שנים את עמדתו ביחס לצמחונות ולטבעונות. בנייר העמדה שהוציאו בשנת 2003 הובעה תמיכה נלהבת למדי בתזונה כזאת בכל גיל, כולל ילדים ותינוקות.

הארגון גיבה את עמדתו במחקרים, שהוכיחו שאנשים שאימצו תזונה טבעונית או צמחונית, נטו לאכול פחות שומנים וסוכרים ויותר ירקות, פירות ואוכל טרי ובריא.

נייר העמדה שיצא לאור בשנת 2009 היה כבר פחות נלהב. אמנם התמיכה הכללית בתזונה טבעונית וצמחונית נשארה, אולם נוספה הסתייגות, המסבירה כי  אנשים הדוגלים בתזונה כזו,  צריכים לקחת אחריות על מה הם אוכלים, כך שהתזונה שלהם תכלול את כל מה שנדרש לגוף.

הגישה הישראלית

פרופ' שמעון רייף, מנהל מחלקת ילדים והיחידה לגסטרו- ילדים בבי"ח "דנה" בשניידר, טוען כי בתזונה צמחונית דווקא יש לא מעט יתרונות, "זו תזונה בריאה, דלה בשומן רווי ומלאה בסיבים. לעומת זאת, אצל טבעונים (שלא אוכלים גם ביצים ומוצרי חלב), המצב קצת יותר מסובך ואם לא מקפידים על תזונה נכונה, עלולים להגיע לחוסרים. בדיוק בגלל זה אנשים שאוכלים בצורה כזו, לא כל שכן ילדים, חייבים להיות במעקב רפואי". 

"בכל מקרה, לדעתי , לפני גיל 7-8 לא מומלץ לאמץ תזונה צמחונית ולא כל שכן טבעונית, היות שמדובר בתקופת התפתחות קריטית עבור הילד שתשפיע על כל חייו כמבוגר".

פרופ' רייף חווה את ההצהרות על "אי אכילת בשר" על בשרו. "בגיל 7 בתי החליטה להיות צמחונית. היא הקפידה להשלים חסרים והבדיקות שלה היו בסדר גמור", למרות זאת, בסביבות גיל 14 החליטה הבת לחזור לתזונה רגילה",הוא מספר.

פרופ' רייף מוסיף, כי כדאי לתת לילד להתנסות בתזונה אחרת ולבדוק אם היא מתאימה לו. כל עוד משוחחים איתו ומסבירים לו שתנאי הכרחי לכך הוא ההתחייבות להיבדק לפחות פעם בשנה ובמהלך השנה להקפיד לאכול אוכל בריא שיספק תחליפים מספקים ולקחת תוספים במקרה הצורך.

 

אסף פאיט, מטפל ברפואה סינית עתיקה ובתזונה סינית מקרוביוטית ומומחה בטיפול בתינוקות ובילדים, מפתיע ומצטרף לטענה של פרופסור רייף, אם כי מסיבות שונות לגמרי. "בעיקרון, תזונה צריכה להיות מותאמת אישית לכל ילד (ולכל אדם), ומה שטוב לאחד עלול להיות מזיק לשני".

לדברי פאיט, ברפואה הסינית שלב הילדות, הוא שלב בו הגוף צורך הרבה חלבון ושומן לצורך בנייתו וישנם רכיבים שלגוף יותר קל לצרוך כשהם מגיעים מהחי. "אכילת הרבה סיבים ומיעוט בצריכת חלבונים מהחי עלולים לעשות נזק בקרב ילדים גדלים. הדבר יכול להתבטא בין השאר באנמיה, יציאות מרובות, חוסר התפתחות מספק ועוד. הורה לילד צמחוני או טבעוני חייב להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק ולדאוג שהילד צורך מגוון חלבונים כגון קטניות, טמפה, סייטן (חלבון מגלוטן חיטה) ועוד.

אימג'בנק - GettyImages

גיל ההתבגרות: מרד באמצעות האוכל

בגיל ההתבגרות בנוסף למרד הטבעי, כמעט בכל דבר, יש נטייה למרד, גם באמצעות האוכל. מצד אחד,  בגיל זה הנער\ה בוגרים ואחראיים יותר ומצד שני, יש להם נטייה למרוד בהורים ובמחויבויות המקושרות אליהן. בנוסף, הם נוטים לבלות הרבה עם חברים, מה שלרוב כרוך בצריכה מוגזמת של ג'אנק פוד.

 

"לפני הכל, חשוב לברר עם הילד מהן הסיבות שהביאו אותו לתזונה הספציפית הזאת", מסביר פרופ' רייף, "שכן מחקרים שונים מצביעים על קשר בין צמחונות אדוקה לפיתוח הפרעות אכילה כגון אנורקסיה. אם מבררים ושוללים שהסיבה היא ביטוי לבעיה פסיכולוגית כלשהי, ניתן להתרכז בלסייע לילד לקבל את התזונה שמתאימה לו ביותר".

 

פרופ' רייף מסביר כי אמנם אין בעיה להיות צמחוני בגיל הזה, אבל חשוב להתייעץ כל הזמן עם אנשי מקצוע ולהקפיד על ביצוע בדיקת דם אחת לשנה. בנוסף, כדי להיות בטוחים שאכן הילדים אכלו כל מה שצריך לאכול, חשוב לעשות רישום מדויק של תזונת הילד במשך שלושה ימים לפחות, ולחשב אם הוא צורך מספיק ויטמינים, מינרלים, חלבון וסידן.

 

גם הרפואה הסינית מתייחסת גם לגיל ההתבגרות מבחינה תזונתית. "גיל 14 לבנות ו 16 לבנים הוא השלב שבו על פי הרפואה הסינית מתרחשת קפיצה בהתפתחות המינית וכן במודעות. זהו שלב חשוב מאוד בחיי האדם, מעין "צומת בחיים". חשוב לסמוך על האינטואיציה של הנער\ה וכמובן להימנע מליצור התנגדות שעלולה לקבע את המרד לתמיד", אומר פאיט.

תזונה קרה מול תזונה חמה

לדברי פאיט, "עד גיל 8 לבנים ו-7 לבנות, מומלץ לשלב כל יום חלבון מהחי לפחות פעם אחת ביום. על פי הרפואה הסינית, גילאים אלו הם סיום מחזור ההתפתחות הראשון, בו מבשילות מערכות החיסון והעיכול. "ילד שיגדל בריא בתקופות אלו יהיה חזק יותר לכל חייו".

 

 לדבריו, יש צורך בתזונה מאוזנת. "תזונה עשירה בסלטים, נבטים, פטריות וטופו אך דלה בשומן ובחלבון עלולה להיות "תזונה קרה" מדי. על פי הסינים, מערכת העיכול פועלת על חום ותזונה קרה מדי לאורך זמן תחליש את הגוף ותפגע בו. כמובן שבמקרים של ילדים הסובלים מעודף חום בגוף, המתבטא בין השאר בהזעת יתר, כעסנות, פנים אדומים, חוסר מנוחה וחיפוי צהוב על הלשון, תזונה כזאת יכולה להועיל".

 

לדברי פאיט, טרנד האוכל הנא (אוכל טרי בלבד, לא מבושל ובטח שלא מעובד) מתאים מאוד כטיפול, כדיאטת ניקוי חריפה למצבי יתר לחץ דם גידולים סרטניים ועוד, אבל על מנת לבנות חוסן גופני, בעיקר בגילאים צעירים, חייבים לשמור על תזונה חמה עשירה". בנוסף, פאיט מייעץ לא להגזים בצריכת מזונות העשויים סויה.

"טבעונות מתאימה לכל שלבי החיים"

מול הדרישה לאיזון של פרופ' רייף ופאיט, יש אנשי מקצוע שמצדדים בטבעונות קפדנית גם בקרב פעוטות וילדים, דווקא כאמצעי לגידול ילדים בריאים וחסינים יותר.

 

נטלי שוינקלשטיין, נטורופתית טבעית, מסבירה: "טבעונות מתאימה לכל שלבי החיים: ילדים, נשים, גברים, ומבוגרים כאחד. מחקרי מעבדה כבר הוכיחו, שטבעונות מאוזנת יכולה לרפא ממחלות רבות ולסייע במניעת מחלות נפוצות כגון: מחלות לב, סוכרת, סרטן הפרוסטטה וסרטן המעי הגס.

 

לדבריה, הבעיה היחידה בסוג כזה של תזונה היא המחסור בוויטמין B12. "מלבד ויטמין זה אין לגוף שום קושי להשיג ויטמינים, מינרלים, חלבון וסידן מתזונה טבעונית מגוונת.רוב הברזל למשל, הוא צמחי וקל להשיג ברזל באכילת פירות וירקות, קטניות, דגנים מלאים ואגוזים. הגוף יודע לווסת ולא צריך להעמיס עליו כמויות אדירות שרק יגרמו נזקים". דבר זה אינו הופך את התזונה הזו ללא-מתאימה או לא מלאה, על פי שוינקלשטיין, היות ונתונים סטטיסטיים מראים שמחסור ב B12 קיים אצל חלקים גדולים מהאוכלוסיה, ובפרט אצל אנשים מעל גיל 50, החיים על בסיס תזונה מן החי.

עוד בנושא

תגובות


סה"כ תגובות: 42

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.

תגובות

צמחונית גאה
09:03 12.08.10 | צמחונה

גם אני צמחונית מגיל 7. כנראה שיש משהו בגיל הזה :).. אמרו לי שבצבא זה יעבור לי, ואז בטיול ואז בהריון, בנתיים אינשאללה הכל בסדר, אני בריאה ואין חסרים, כולל בי 12.

0 points
מחקר רחב-היקף בארה"ב הראה שילדים צמחונים סובלים מפחות חסרים
10:55 12.08.10 | ג'יין

ילדים לא-צמחונים בארה"ב סובלים מצריכת סיבים מאוד נמוכה ולא מצליחים להשיג את רמות הוויטמינים הרצויות. צמחונים, לעומת זאת, הראו נתונים מעולים, כי הרבה יותר קל להגיע לתזונה מאוזנת כשאוכלים יותר מזונות מהצומח.

0 points
גם הורים לילדים אוכלי בשר צריכים להקפיד על תזונה מאוזנת לילדים
10:57 12.08.10 | אבנר

פחות ג'אנק ויותר אוכל בריא. ולא, קורנפלקס עם חלב פרה זה לא אוכל בריא.

0 points
טבעוני גאה
11:50 12.08.10 | איל

כבר 10 שנים וצמחוני 30 שנה.
כל מה שאפשר להשיג מהחי אפשר להשיג מהצומח ביתר יעילות, ללא כולסטרול, שומן רווי, הורמונים וזרזי גדילה

0 points
צמחונות זו לא הפרעה!
15:22 12.08.10 | צמחונית

נראה שתמיד מראש מתייחסים לצמחונות כמעין בעיה, משהו שצריך להתמודד איתו (מה ברגע שאוכלים בשר זה אומר שהתזונה מושלמת ולא חסר כלום? הרי כולם צריכים להקפיד על תזונה מאוזנת).
צמחונות זו לא מחלה, לא הפרעה נפשית ולא בעיה. למה מחפשים את הסיבה לצמחונות כאילו זה משהו רע? אולי דווקא צריך לבדוק מה גורם לאנשים לרצות לאכול חיות?

0 points
די כבר
16:17 12.08.10 | ד"ר פורמן וחברים

כאילו בשר הוא המפתח לתזונה מאוזנת. שאוכלי הנבלות יבדקו את תזונתם. אנחנו צמחונים שמודעים היטב למה שאנו אוכלים, לכמה וללמה. שהקרניבורים יעשו בדק בית, גוף ולב. הם על פי רוב זקוקים לכך יותר מהצמחוני הממוצע.

0 points
אתה צודק 1000%
20:27 24.09.10 | מירה

ואני מוסיפה אפשר להוכיח שבשר גורם להרבה מחלות
ושלרפואה הקונבנציונלית אין את הריפוי הנכון ועובדה
שלעיתים קרובות הרופאים מרימים ידיים ונכשלים בריפוי
ושולחים חולים לרפואה הטבעית.

0 points
ובכל זאת, לא תשכנעו אותי
17:18 12.08.10 | קרניבור

המאכלים המוזרים שאתם ממציאים לכם, כל המשקאות ההזויים שאתם שותים מדשא מעובד, וכל התחליפי בשר כמו טופו ושאר השטויות האלה לא ישכנעו אותי בחיים לוותר על בשר איכותי. לי זה טעים, כמו למרבית אוכלוסיית העולם.
בכיף שלכם - תאכלו מה שבא לכם, רק אל תנסו לכפות עליי את המנהגים שלכם. תשאירו את זה לדתיים.

0 points
תפסיק אתה לכפות על בעח אחרים למות
18:56 12.08.10 | צמחוני אמיתי

אף אחד לא חייב למות כדי שלך יהיה גופה וחלקי גופוץ בצלחת.

אתה לא מוותר על כלום הגוף של בעח לא שייך לך.

אלי אתה רוצה להפוף לסטיק עבור קניבל שאוכל הכל?
לפתע תהיה צבוע.

ואתה בטח לא קרניבור,אפילו לא אוכל כל,בלי סכין אש ותבלינים אתה לא מסוגל בכלל לאכול חיה ובשרה,אין לך בכלל יכולות פיזיולוגיות לרוץ אחרי טרף.
גידלתם כרס של בירה וצדים עם כרטיס אשראי בסופר...

0 points
אוי כמה מרמור בהודעה אחת...
22:26 12.08.10 | קרניבור

קודם כל, אתה לא מכיר אותי ולא יודע מי אני ומה אני.
דבר שני, אתה מוזמן להמשיך לאכול את החסות והטופו שלך, אם זו דרך החיים שבחרת.
אני - בחרתי לאכול חיות, כי זה מה שטעים לי, זה מה שאני מכיר, וזה מה שאני רוצה.
אז אם כמה פרות מתו בשביל שיהיה לי מה לאכול? ככה זה יהיה. אני מעדיף 1000 פרות מתות מאשר שאני או מישהו מהמשפחה שלי יהיה רעב.

ואם יש לך בעיה - שמור אותה לעצמך.

0 points
ורק דבר אחד קטן נוסף.
22:28 12.08.10 | קרניבור

אם אותו "קניבל" שיצוד אותי יצליח במשימתו, שיהיה לו בתיאבון. אני מאמין שהחזק שורד. ואם הטבע יחליט שאני חלש, ושעליי למות למען אדם/חיה חזקים ממני, זה מה שיהיה.
ואף אוכל עלים שכמוך לא יקרא לי צבוע יא מתחסד.

0 points
אתה פחדן
01:47 13.08.10 | חניך

ניכר בתגובתך הפחד. ניכר הרצון לרכוש ושיהיה טעים. אני הייתי מהמר שאתה לא מסוגל להרוג את הבשר שלך. אתה רכיכה. אני משמין אותך לבקר אותי בבית המטבחיים שאני עובד בו, או ברפת כדי לראות את הזוועה : קאושוויץ - כמו שאני קורא לזה - עיבוד של פרות. אאני צמחוני בגלל העבודה. תמיד יהיו אנשים שירצו בשר, אבל הפחד מקרקר מהם - הם לא יודעים איך בשר נראה ורוצים את הבשר שלהם מעובד, מזוייף, רך ובצורות של דינוזאורים.

0 points
האם אני חייב להרוג חיה כדי לאכול אותה?
08:36 13.08.10 | קרניבור

האם אנחנו חיים בימי הביניים, או שאנחנו ניאנדרתלים?
בחרת לעבוד בבית מטבחיים - סחתיין עליך.
האם זה שאינני רוצה לצוד גורמת לי להיות פחדן?
אולי בעיניך, אבל כבר סיכמנו שאתה ודומיך לא מעניינים אותי.
מה שאתה עושה כאן זו כפייה. הפחדה כביכול לשם הבהרת הנקודה שלך. בדיוק כמו שהדתיים מפחידים בנות צעירות שהפלה זה רצח והשד יבוא אליהן בלילה אם יעשו הפלה. כל הכבוד לך.

0 points
הוא פחדן? אתה פחדן!
08:54 13.08.10 | זהבית

אני צמחונית בעצמי, אבל מה אתה משווה בין שואת היהודים לכמה חיות בבית מטבחיים? ועוד זה שמספק לך משכורת??
המשפחה שלי נספתה באוושויץ, ואני ממש לא אוהבת את ההשוואה! אתה חוצפן!
ואם כבר זה קאושוויץ, אז אתה קאו-היטלר, אתה ממשיך לעבוד במקום שאתה לא מסכים איתו אידיאוליגית?

0 points
הכתבה מטעה!
17:29 12.08.10 | אזרח בריא וגאה

כמו שרשום בכתבה עצמה, צמחונות וטבעונות מומלצים בכל גיל, ובגיל הילדות מומלץ גם לאוכלי בשר להמעיט ככל האפשר - כדי שהילד לא יפתח תלות בבשר, ובגיל מבוגר יותר יהיו חסרים לו ברזל, B12 וויטמין D.
תבדקו אצל כל הילדים שגודלו על צמחונות או אכילת בשר עד פעם בשבוע - בתור מבוגרים הם יותר בריאים מכולנו.

0 points
כנראה שלא קראנו את אותה כתבה
22:36 12.08.10 | לא צמחוני

חוץ מהאחרונה, כולם אמרו שזה לא מומלץ למנוע מילדים בשר.

0 points
בת 32, 1.76 ובריאה כמו שור
03:28 13.08.10 | צמחונית מלידה

וכן, מעולם מעולם לא אכלתי בשר. יתר על כן, כשאמא שלי היתה בהריון טענו שהיא עושה לנו עוול כי ההסתברות לילדים עם פיגור שכלי עולה בגלל הצמחונות. ובכן, גם את זה אין לי.

0 points
ואני בן 30, אוכל בשר ובריא כמו שור
12:18 13.08.10 | אני

מה המסקנה? שאין שום קשר בין *מה* שאתה אוכל לבריאות שלך, אלא *כמה* אתה אוכל.
אם מקפידים לא להגזים עם שומנים ואוכל מעובד, גם בשר טרי על האש יכול להוות ארוחה מצויינת.
אבל מי שאוכל כל היום אוכל מעובד במקדונלדס ודומיהם לא יהיה בריא. זה לא אומר שצריך לאכול טופו.

0 points
תכלס
13:05 13.08.10 | מסכימה איתך

אבל אני חושבת שמה שניסו להגיד בכתבה הוא שיש הרבה יתרונות למיעוט באכילת בשר. בכלל.

0 points
אם הייתם במקומם
19:02 12.08.10 | צמחונה

ללא תוכן

0 points
רפואה סינית, נטורופתית
04:30 13.08.10 | אזרח

למה לא הביאו גם אסטרולוג וקורא בקלפים כדי להביע את דעתם המלומדת?

0 points
נו באמת!
09:46 13.08.10 | מבינה

נטורופתיה זו שיטת תזונה (לא בהכרח צמחונית או טבעונית אגב) שלומדים במשך 4 שנים במקומות המתאימים. אני מכירה אדם שסבל במשך שנים מבעיות בבטן ושום טיפול לא עזר (כל הזמן רק העלו לו מינונים של תרופות) עד שהלך לייעוץ אצל נטורופת ששינה לו את התזונה ואת החיים. אל תדבר לפני שאתה מברר! (את זה יש מספיק שעושים בממשלה שלנו, במקומך).

0 points
איך אני אוהב
13:12 13.08.10 | את אלה

שכל דבר שאין עליו דיפלומה של פרופסור, לא נחשב יעיל בעיניהם.
הנטורופתיה והרפואה הטבעית היו פה הרבה לפני שהרפואה המודרנית המציאה את עצמה, והן גם יהיו פה אחרי כולנו.

0 points
כן ובגלל זה אוכלוסיית העולם הכפילה את עצמה
19:24 13.08.10 | אני

אוכלוסיית העולם הכפילה את עצמה, תוחלת החיים צמחה בכמה וכמה שנים, וכל זה רק לאחר כניסת הרפואה המודרנית. אבל אל תתן לעובדות לבלבל אותך, כולם חיים יותר בגלל נטורופתיה.. פחחח

0 points
אומנם הכפילה את עצמה
17:16 19.08.10 | נו באמת

בזכות התרופות שיש לרפואה המודרנית להציע. אבל איזה מן חיים אלו כשחיים עם מחלות קשות??? מי רוצה לחיות שנים אבל עם סרטן הערמונית? מי רוצה לחיות שנים עם סוכרת? אף אחד! החוכמה היא למנוע את המחלות ולא למשוך את רגע המוות עם תרופות.

לא משנה כמה זמן חיים משנה איך חיים!

0 points
מעניין, אתה בדקת את מה שאתה אומר?
18:53 19.08.10 | אני

האם דיברת עם חולה סכרת אחד, או חולה סרטן הערמונית אחד, ושאלת אותו אם היה מעדיף למות במקום להזריק לעצמו אינסולין/ללכת לכימותרפיה ולנצח את המחלה?

האם חשבת לעצמך שאולי הרפואה מתקדמת, ובעבר חולי פוליו היו סובלים והיום המחלה מוגרה? חוכמה גדולה לדבר על הרפואה רעות, אך העובדה שאתה יושב היום במזגן שלך וומגיב היא אך ורק בזכות הרפואה המודרנית.

0 points
ברור שרוצים לחיות
12:21 03.09.10 | נו באמת

השאלה איך חיים. בעזרת תזונה ואורח חיים נכון ניתן למנוע סרטן הערמונית וסוכרת ואפילו ניתן לרפא! וזאת ממחקרים ועדויות.

0 points
למצדדים באכילה מהחי
07:14 13.08.10 | ת.

לכו וראו בעינכם שלכם את התנאים בהם גדלים בעלי החיים את הצפיפות, הצחנה, המחלות והכמויות של האנטיביוטיקה וההורומונים. כל אלו נכנסים לכם ולכן לגוף כל יום, יופי של בריאות (שלא לדבר על המוסר- you are what you eat)

0 points
ושכחתם שהאו"מ ממליץ שהעולם יחעבור לצמחונות
08:06 13.08.10 | שיטחיים

איך לא ציינתם שהאו"מ ממליץ על מעבר לצמחונות או לפחות צמצום מאסיבי של אכילת בשר?

0 points
רק ילדים יש במגזין/עיתון/thing הזה?
10:16 13.08.10 | יהודה המקריות

כל הכתבות כאן (כמעט) הן על ילדים, ועוד הסלוגן של האכסניה הזו הוא "החיים שלך. עכשיו". כנראה שמי שמוציא את הגבבה הזו סבור שילדים הם החיים שלנו.

אני צמחוני, ספורטאי, בעל כושר גופני מעולה, הבדיקות הרפואיות שלי תלויות לראווה אצל רופאת המשפחה.
אפשר להסתדר מצוין בלי בשר ורוב אוכלי הבשר שסביבי נמצאים במצב רפואי רע בהרבה משלי.
אז אולי זו התזונה הבשרית שמזיקה?

מצד שני כמה אנרגיה אני משקיע על מגזין ברמה של מעריב לנוער.

0 points
שלום יהודה,
12:08 13.08.10 | מערכת Onlife

אנו מזמינים אותך להציץ בעמוד הבית ובמדורי הפורטל, ומאמינים שתמצא תוכן מגוון, שונה ורחב הרבה יותר מחיים עם ילדים.
ואנא מעט כבוד ל"מעריב לנוער" - שהרי גם בו, כנראה, השקעת אנרגיה בצעירותך - ואולי גם לו היה חלק בעובדה שהיום אתה ספורטאי, צמחוני, בעל כושר גופני מעולה, ומתנסח בעברית תקנית.

0 points
גם אני
13:45 13.08.10 | גדעון

בדיוק כמו נועה, גם אני החלטתי בגיל 8 (!) שלא נכון להרוג בעלי חיים, ושיניתי את הרגלי האכילה שלי. הוריי היקרים תמכו והבינו, ויותר מהיתרון הבריאותי היתה כאן העצמה אישית של הורים נבונים. היום, אחרי הרבה הרבה שנים, אני תומך בכל לב בצימחונות מגיל צעיר.

0 points
ומניעים מוסריים?
22:29 13.08.10 | רז

העיקר הוא שזה נורא לאכול בעל חים שנרצח כדי שאני אוכל אותו. דיון שמתמקד רק במה בריא או לא בריא הוא דיון עקר.
וחוץ מזה - רוב המחלות הניווניות נובעות מאכילת בשר.

0 points
אנורקסיה?!אנורקסיה?!
13:12 14.08.10 | טבעונית

אם לא שמתם לב העולם חולה במגפת ההשמנה..ואני בטוחה שהמילה מקדונלד'ס מוכרת לכם בהקשר זה. בכל אופן זה ידוע שרוב הטבעונים לא אוכלים את כל הג'אנק הזה - יתרון!

0 points
בנוסף לכך:
13:14 14.08.10 | טבעונית

זה שכמה אנורקסים מתחילים מטבעונות לא אומר שכל הטבעונים הם אנורקסים פוטנציאלים, זאת הכללה גסה!

0 points
לכל ההורים הדואגים והאוהבים:
13:17 14.08.10 | אחד שיודע מה הוא אוכל

לא יודע מה איתכם אבל אני לא הייתי רוצה להכניס לילד שלי אנטיביוטיקות ואמוניה לגוף. המלצה שלי: לבדוק מה יש באוכל לפני הכנסתו לגופו של העולל המסכן.

0 points
אני טבעונית בריאה!
23:19 14.08.10 | יסמין

אני טבעונית כבר שלוש שנים וצמחונית 8 שנים,בדיקות הדם שלי תמיד תקינות ואני לא לוקחת כדורים,אני אוכלת בריא ומאוזן וכמובן ללא סבל!
לא מרד ולא נעליים,טבעונות זו דרך חיים,והיא נפלאה!

0 points
ארגוני התזונה ממליצים על צמחונות וטבעונות בכל גיל
00:02 15.08.10 | אמנון

הכתבה מוצגת בצורה מגמתית שמסלפת את ההמלצות. ארגוני התזונה המובילים בעולם - בארה"ב, קנדה ועוד ארצות רבות תומכים בהמלצה לפיה צמחונות וטבעונות בריאים ומועילים לבריאות בכל גיל. אלו המלצות שמשקפות סיכום של אלפי מחקרים של אלפי מומחים שרוכזו על ידי מומחי התזונה המובילים בעולם.

אל מול המלצות אלו שמשקפים דיעות של אלפי מומחים, מצאו רופא אחד ומטפל סיני בודד שמביעים דעה אחרת. לעמדה הרשמית של ארגוני התזונה מקצים חמש שורות בלבד, לעומת שני עמודים שמוקצים לתיאור העמדות החריגות של המערערים עליה.
עוד מנסים להציג כאילו העמדות של ארגוני התזונה פחות נחרצות, בגלל הדרישה לתזונה מסודרת ואחראית, דרישה שמתייחסת לכלל האוכלוסיה, לא רק לצמחונים. ארגוני התזונה מדגישים שמעבר למזון צמחי תורם לתזונה בריאה יותר, אבל יש עוד דברים שצריך להקפיד עליהם. מזה להסיק שעדיף להמשיך לאכול ג'אנק מהחי ולא לבצע שום שיפור בתזונה, זו שטות גמורה.

זה עלבון להדביק את הכותרת "העמדה הישראלית" לדיעה חריגה של שני אנשים, כאשר גם בישראל קיימות המלצות רבות המביעות תמיכה בייתרונות התזונה מהצומח. קופות החולים הגדולות מצהירות במפורש שתזונה צמחונית וטבעונית טובה בכל גיל.

0 points
חינוך למזון בריא מגיל הגן
09:38 02.09.10 | צמחונית

בגנאורגני בבית אלעזרי , מחנכים למזון בריא (צמחוני, אורגני) כבר בגיל 2.5 ... הילדים נהנים מהאוכל ומחינוך מצויין וגדלים (פיסית ורגשית) בריא יותר

0 points
גם אני צמחונית גאה מאד
18:53 24.09.10 | מירה

זה טבעי שילדים בגיל 7-8 יעדיפו צמחוני
על בשר,הם לא יכולים לראות שהורגים בע"ח
חמודים כדי לאכול,ולדעתי זה יותר בריא בשבילם לגדול על אוכל צמחוני וטבעי שזה
פי אלף יותר בריא. נכון שישנם צמחונים
שלא יודעים לצרף מזונות כדי להשלים חסר
ולכן הם סובלים מאובדן של ויטמינים
חשוב להסביר לילדים מה הסיכונים בצמחונות
וגם באכילת בשר

0 points
מחקר סין - טבעונות כרפואה מונעת
23:47 26.07.11 | מעין צח

מאמר זה עוסק בקשר בין תחלואה במחלות השפע הנפוצות במערב לתזונה מן החי וריפוי מחלות אלו בעזרת תזונה המבוססת על מזונות מלאים מן הצומח. המאמר מתבסס על הספר "מחקר סין" של ד"ר קולין קמפבל.
http://www.simply-yoga.co.il/healing-with-nutrition/

0 points
מגוון מתכונים טבעוניים
23:48 26.07.11 | מעין צח
0 points

רוצים להמשיך לדבר בנושא בפורומים?