בישראל כ- 40 אחוז מהאוכלוסייה סובלת מעודף משקל. לא רק זאת, בעולם ההשמנה נחשבת למגיפה של ממש. אבל האם יש הבדל בין השמנה של נשים להשמנה אצל גברים? לדברי הדיאטנית ומנהלת הדיאטה בסטודיו סי נגה סנדלון, ההבדל הוא מהותי ולכן פותחה גם "הדיאטה הנשית".

 

עוד ב- Onlife

 

סנדלון מסבירה:"זו דיאטה שמותאמת למעגלי החיים שלנו כנשים - גיל ההתבגרות, גיל הפוריות, הריון, הנקה וגיל המעבר. כמו כן הדיאטה הנשית מותאמת למעגל החודשי שלנו כנשים - לפני מחזור, במהלך המחזור ואחריו, תוך התחשבות בתחושות האישיות של כל אישה בזמנים אלה".

למה נשים רוצות לעשות דיאטה?

לדברי סנדלון, יש הבדל רב בין הרצון של גברים ונשים לעשות דיאטה. "הרוב הגדול של הנשים באות למטרה של ירידה במשקל, אבל גם  לצורך ליווי תזונתי במטרה שישפר את איכות החיים.

 

"נשים רבות מרגישות שהרגלי האכילה שלהן לא נכונים. זה מתבטא בעייפות אחרי אוכל, בנפיחות, בעיות בבדיקות הדם כמו כולסטרול גבוה, מחסור בברזל ועוד  הירידה במשקל יכולה להיות של 3-4 קילו ולא של 10 קילו אבל השינוי בהרגלי האכילה חשוב לא פחות".

 

סנדלון מסבירה כי גברים רוצים לעשות דיאטה כדי להיראות טוב יותר או כי אין להם ברירה, בגלל בעיות בריאות שהמשקל גורם להם. "בנוסף לכך, גברים, להבדיל מנשים, זכו גם בתחום הקלורי בחיים קלים יותר. לגברים באופן טבעי, מסת שריר גדולה יותר מרקמת שומן ולכן מספיקה להם פעילות ספורטיבית בכדי לרדת במשקל. אחוזי השומן של אישה גבוהים יותר משל גבר ולכן לאישה לא תספיק רק פעילות גופנית כדי לרדת במשקל".

 

לא רק זאת. סנדלון טוענת כי יש הבדל נוסף ומאד משמעותי בין גברים לנשים הוא ההיבט ההורמונאלי. "אנחנו מריונטות של ההורמונים. הם הרבה פעמים משחקים בנו. אנחנו הרבה יותר חשופות למשחק הזה ויש לנו השפעה מכרעת של חשקים וצריך ללמוד להתנהל בתוך זה".

 

לדברי נעמי ברזילי - תאני דיאטנית קלינית, אין ספק שיש צורך להתחשב בשינויים ההורמונליים הנשים כשבאים לתכנן דיאטה, אבל היא לא עושה את ההבחנה הגורפת בין גברים לנשים, ובמקום זאת מתאימה על פי האדם שבא לייעוץ. "אם תגיע אליי אישה שתספר לי על קרייבינג גדול לפחמימות, כמובן שאתאים לה דיאטה מסוימת. גברים, אגב למרות שהם מאד אוהבים בשר, יש כאלו שמאד כמהים למתוק. כל אדם והבדרישות והרצונות שלו".

יכולה לפתור בעיות בריאותיות

גם התפריט בדיאטה הנשית הוא לא תפריט כללי, אלא מותאם לדרישה הקלורית של הלקוחה על סמך נתונים כגון גיל, היסטוריית הדיאטות שלה, חסרים ודרישות תזונתיות ספציפיות.

 

סנדלון מבהירה כי "מובן שאנחנו מדברים  על דיאטה שמושתתת על קבוצות מזון ומכילה את כל אבות המזון ורכיבי התזונה הדרושים לצרכים היומיומיים.נשים המגיעות עם חסרים תזונתיים מקבלות הנחייה תזונתית מתאימה באמצעות תזונה ושילוב תוספי מזון, אם יש צורך.

 

"בנוסף, חשוב לציין שהדיאטה יכולה לפתור בעיות בריאותיות שונות כגון: עצירות, אנמיה, נשירת שיער או אורח חיים עמוס המקשה על תזונה נכונה. התפריטים של  הדיאטה הנשית מבוססים על קבוצות אבות המזון ולא על בסיס קלורי וכך אנחנו מלמדות את הלקוחות לגוון את התפריט לפי קבוצות המזון.

 

"אנחנו בונות ללקוחה תפריט אישי ומותאם לצרכיה לפי סדר יום, העדפות ונקודות החוזק והקושי שלה. למשל מפגש של לנערה מתבגרת יתבסס יותר על הרגלי האכילה שלה ופחות על תפריט. אנחנו מדברות על מה היא אוכלת כשהיא נפגשת עם חברות, מנסות להקנות הרגלים של לא לאכול מול טלוויזיה".

 

סנדלון מפריכה את המיתוס שנשים אוכלות יותר פחמימות מגברים רק בגלל חשק. "מדובר בצורך הורמונלי ופיזיולוגי מובהק. הגוף של אישה בגיל הפריון למשל, דורש יותר פחמימות לפני המחזור החודשי זה חלק מהתהליך ההורמונאלי של האישה. בנוסף היא צריכה לדאוג לכך שהתפריט שלה יכלול מספיק סידן".

 

 

הקניית הרגלים נכונים

התוכנית שקיימת כבר 12 שנה בעצם עשתה שילוב של כל הדברים שמסייעים לירידה במשקל – תזונה נכונה, ירידה באחוזי השומן ופעילות גופנית.

 

לדברי סנדלון, הייחוד של הדיאטה הנשית מעבר לעובדה שהיא מותאמת לשלבים השונים בחייה של האישה תוך כדי התחשבות בתהליכים השונים שעוברים על הגוף, הוא הקניית הרגלים נכונים שיוכלו להחזיק לאורך זמן.

 

תוכנית הדיאטה הראשונית כוללת 12 פגישות שמתפרשות על פני שלושה חודשים (מפגש אחד בשבוע). הפגישה הראשונה נמשכת 40 דקות והמפגשים הבאים נמשכים כ-20 דקות. בתום התוכנית ניתן להמשיך לסידרת מפגשים נוספת המאפשרת שימור המשקל ומעקב דיאטנית לטווח זמן ארוך.

 

"הרעיון שעומד מאחורי התוכנית הוא לתת את הכלים, הידע המקצועי, ליווי ותמיכה ללקוחות", אומרת סנדלון.

 

"כולם יודעים מה לאכול ומה לעשות כדי לרדת במשקל, אבל אנחנו נותנים משהו הרבה יותר חשוב", היא מסבירה, "האקסטרה בתוכנית הוא הקניית הרגלי אכילה נכונים ולימוד תוכן מקצועי.

 

"בנוסף, הליווי הצמוד והיחס האישי המאפשרים היכרות עם ההעדפות האישיות באוכל והרגלי החיים של כל לקוחה. הלקוחה מקבלת את מספר הטלפון של הדיאטנית והיא נותנת לה ליווי רגשי סביב האכילה, כך אפשר גם לדעת מהן נקודות החולשה שלה וללמוד ביחד מהם הכלים להתמודדות בנקודות אלה".

ירידה גם באחוזי השומן

סנדלון מסבירה כי בכל פגישה יש מדידות מקיפות לא רק של המשקל, אלא גם של היקפים ואחוזי השומן. "אחוז השומן הוא מדד מאד חשוב כדי לראות שהירידה במשקל היא איכותית כי הירידה הנכונה היא מהשומן ולא מרקמת השריר. בדיאטות לא מאוזנות, המכונות גם דיאטות כסאח הירידה במשקל היא דווקא ממסת השריר ואז הסבירות לעלייה חזרה במשקל היא גבוהה".

 

היא מוסיפה כי שומן עודף מהווה גורם סיכון לתחלואה והוא הבעיה אצל נשים. הוא אינו בריא ונראה גם לא יפה על הגוף. "אנחנו משתמשים בשתי שיטות למדידת שומן. האחת, שיטת קליפר - מכשיר מכני שבאמצעותו מודדים את עובי קפלי העור בארבעה מקומות בגוף והוא מצביע על אחוזי השומן. השני, משקל דיגיטלי מיוחד שמודד התפלגות אחוזי שומן בגוף".

 

כך תעשי את זה נכון – 10 טיפים לתזונה נכונה

  • להקפיד על אכילה מסודרת כל 3-4 שעות.
  • לאכול שלוש ארוחות עיקריות ובין שתיים לשלוש ארוחות ביניים.
  • לשתות לפחות עשר כוסות מים ביום.
  • לגוון מזונות ולאכול מכל קבוצת המזון: קבוצת הלחם והדגנים, מזונות עשירים בחלבונים (בשר, ביצים וקטניות), מוצרים עשירים בסידן (מוצרי חלב), שומנים, ירקות ופירות.
  • להפחית את צריכת השומנים הרווים והשומן הטרנס: להמעיט ברטבים וממרחים עתירי שומן, במזון מטוגן ובדברי מאפה. יש לצרוך מוצרי חלב רזים (עד 5%) ובשרים רזים.
  • להקפיד על פעילות גופנית סדירה.
  • כדאי לשים לב האם אנחנו אוכלים מרעב או מסיבות אחרות. לא פעם אנו מוצאים עצמנו אוכלים לא מרעב, כי אם ממצב רגשי כלהו, ואז האוכל אינו הפתרון .
  • לא כדאי להגיע למצבים של רעב גדול מידי או התפוצצות מאוכל. להישאר במרחב בין שובע נעים לרעב נסבל.
  • להרבות באכילת ירקות מכל סוג ובכל צורה (בישול, אידוי, סלט, הקפצה, פשטידה, מרק...).
  • להשתמש בשיטות בישול בריאות (בישול בסיר, בתנור, אידוי, הקפצה) ולא בטיגון.