האם כל אישה בגובה 1.60 צריכה לשקול 55-61 ק"ג? האם זה המשקל בו היא נראית הכי טוב ומרגישה הכי טוב עם עצמה? האם לכל הנשים בגובה מסוים מתאים אותו משקל? ובכלל, מאיפה נולדו טבלאות המשקל הללו?

 

עוד ב - onlife:

 

יש מדדים רבים לקביעת המשקל האופטימאלי לכל אדם, או הערכת דרגת עודף המשקל, ולכל מדד היתרונות והחסרונות שלו. בכל מקרה, חשוב להכיר ולהבין מה אומרים המדדים השונים.

 

 

האמת מאחורי טבלאות המשקל

האם טבלאות אלו הן המלצה כללית בלבד, או מספרים שחשוב לשאוף אליהם?

 

טבלת המשקל הראשונה שפורסמה בתחילת המאה הקודמת, היא בעצם תוצאה של סקר גדול ומקיף שביצעה חברה לביטוח חיים (מטרופוליטן), שרצתה להגדיל את סכום הביטוח שמשלמים אנשים שמנים מאוד.

 

לאחר שנים רבות של מעקב אחר מאות אלפי מבוטחים, סקרים וניתוחים סטטיסטיים, הגיעו למסקנות אותן פרסמו בטבלת המשקל המומלץ כך מי שמשקלו -על פי גובהו-  בטווח המשקל ה"אידאלי", משלם את סכום ביטוח החיים הנמוך ביותר. מעל משקל זה, הולך הסכום וגדל, על פי דרגת עודף המשקל.

 

לאחר שנים של שימוש בטבלה זו, החלו להתייחס אל הנתונים כאל מדד רפואי. אבל, מי ששקל הרבה כי הייתה לו מסת שרירים גדולה מאוד, או גוף במבנה רחב, לא הוגדר ב"משקל האידאלי", למרות שהיה בריא לחלוטין, ולכן נוצרו במהלך הזמן טבלאות אחרות, שכוללות מבנה גוף, גיל  ועוד מדדים שונים.

 

כלומר, המשקלים ה"מומלצים" לגובה מסוים אינם בהכרח דומים בכל סוגי הטבלאות, ומי שהמשקל המומלץ עבורו בטבלה מסוימת נראה לו נמוך מדי, יכול לנסות לחפש בטבלה אחרת המלצה ידידותית יותר, שרלוונטית עבור הנתונים שלו.

 

להלן דוגמה למשקלים המומלצים, לאנשים במבנה גוף בינוני על פי טבלת המטרופוליטן:

 

 

גובה

משקל מומלץ לאישה

משקל מומלץ לגבר

160

55-61.4

60.5-65

165

57.7-64.1

62.3-67.3

170

60.5-66.8

64.5-70

175

63.2-69.5

67.3-72.7

180

66-72

70-75

183

67-74

72-77

 

 

 

ומה נגלה אם נבדוק בטבלה אחרת?

 

בטבלה שהגיעה מצורפת למשקל דיגיטלי שקניתי בעבר, לאישה בגובה 1.60 מ' למשל, מומלץ לשקול 50-56 ק"ג. כלומר כמעט אין חפיפה בין ההמלצות.

 

מדד BMI

מדד  BMIהומצא כשיטה קלה ומהירה לניבוי הסיכון של כל אדם למחלות לב. מדובר בנוסחה פשוטה, וכל אחד יכול לחשב לעצמו את ה- BMIשלו: משקל לחלק לגובה בריבוע. למשל: גבר בגובה 1.75 ובמשקל 70 – עושה חשבון של 70 לחלק ל 1.75 בריבוע.

 

כאשר התוצאה המתקבלת היא בין 19-25, זה אומר שהמשקל נמצא בטווח הבריא והסיכון למחלות לב הוא הנמוך ביותר. תוצאה בין 25-30 מעידה על עודף משקל, ותוצאה מעל 30 מעידה על מצב של השמנה מסוכנת.

 

שימו לב- במקומות שונים החלוקה לטווחים יכולה להיות מעט שונה, למשל ישנם המגדירים את המשקל המסוכן ב- BMI  מעל 27. ויש גם נתון מדאיג לגבינו : בישראל ה- BMIשל מעל 22% מהאנשים הוא מעל 30.

 

אבל גם במקרה של מדד ה- BMI, אדם שמתאמן הרבה ויש לו מסת שריר גבוהה, יהיה בטווח השמנה למרות שאינו שמן אלא שוקל יותר בגלל בניית שרירים.

 

 

מדד אחוזי שומן

השיטה הוותיקה למדידת אחוזי שומן היא באמצעות מכשיר "קליפר", שאיתו "צובטים" באזורים שונים בגוף למדידת עובי קפלי השומן. הבעיה: המדידה תלויה במיומנות הבודק: טעות במילימטר אחד בעובי קפל השומן יכולה להוביל לתוצאה שגויה בעשרה אחוזים.

 

היום קיימות שיטות חדישות יותר באמצעות מכשירים פשוטים, שבודקים את התנגדותו של הגוף לזרם החשמלי המועבר באמצעות המכשיר. המכשיר הידני הוא הפשוט ביותר, מחירו סביב 400 שקלים, צריך להחזיקו בשתי הידיים למשך 10 שניות, והתוצאה מתקבלת על צג המכשיר.

 

יש גם משקלים שמראים בנוסף למשקל את אחוזי השומן. צריך לעמוד עליהם יחפים, כי גם הם מבוססים על העברת זרם חשמלי. למכשירים החשמליים מכניסים נתונים גם על גובה וגיל, ויש בהם תוכנה שמחשבת את אחוז השומן. רמת הדיוק של מכשירים אלו לא תמיד גבוהה ובחלק מהמקרים יכולה להיות טעות של 5%.

 

באיזו תדירות צריך להישקל?

אחת מהטעויות של כל מי ששומרת על משקלה, או בתהליך של דיאטה, היא השקילה היומית.

 

לא זו בלבד שאי אפשר להבחין בשינויים על בסיס יומי, אלא גם שהתוצאה – חיובית או שלילית – עלולה לגרום לנו לאכול יותר.

 

מי שרואה ירידה יפה במשקל, עלול/ה לפצות את עצמ/ה במאכל טעים, וכך להוסיף לצריכת הקלוריות היומית ולעכב את המשך ההפחתה במשקל, ולחילופין – מי שהמשקל מראה לו/לה עליה – למרות ששמר/ה על הדיאטה כמו שצריך – נוטה לתסכול על חוסר התגמול על המאמצים, וגם במקרה זה – ללכת לפצות באוכל.

 

 

 

5 סיבות למה לא כדאי להישקל כל יום:

 

1. המשקל הביתי לא מדויק

הבדל של מאה גרם במשקל ביתי לא תמיד רואים. ירידה כזו של מאה גרם ליום היא הירידה המומלצת מבחינה בריאותית. חישבו על כך: מאה גרם ליום =700 גרם לשבוע = 3 ק"ג בחודש.

במשקל קפיצי (המחוג שמסתובב כשעולים על המשקל) אין אפשרות לראות הבדל של מאה גרם בכלל.

ועל משקל דיגיטלי – אפשר לעלות 3 פעמים, ובכל פעם לראות תוצאה אחרת. ואז, אם מרגישים שמתאמצים ואין ירידה ואין תוצאות– מתייאשים, ולפעמים אפילו הולכים לאכול משהו.

 

2. צבירת נוזלים

הגוף לא מורכב רק משומן. למעשה, 70% מהגוף שלנו הם נוזלים. לעתים יש צבירת נוזלים מסיבות שונות: מחזור חודשי, צריכה גבוהה של מלח (למשל אם אוכלים הרבה חמוצים או גבינה בולגרית), ואפילו מזג אויר כמו חמסין גורם לנו נפיחות מסוימת, המורגשת אפילו באצבעות ובקושי להסיר את הטבעות. נוזלים אלו יכולים לגרום לעליה במשקל, והם יורדים במהלך היום.

 

3. עיכול המזון בלילה

אם אוכלים ארוחת ערב בשעה מאוחרת (אחרי 21.00), אפילו אם זה סלט ירקות בלבד, המזון עובר תהליך עיכול במשך שעות הלילה. מאחר שתהליך העיכול בשעות הלילה איטי יותר, יש סיכוי סביר שנקום בבוקר, כשהמזון לא התעכל עדיין. לפיכך, יש כביכול עליה במשקל, למרות שאחרי שהגוף יסיים את תהליך העיכול – כל  המשקל העודף יורד.

 

4. תוצאות לאורך זמן

למרות הרצון הרב לראות תוצאות מידיות, בסופו של דבר אין קיצורי דרך. יש דיאטה מאוזנת אחת נכונה ובריאה. כל הכדורים, האבקות, השיטות, ואפילו הספריי האופנתיים – גורמים לירידה מהירה במשקל עם סוף ידוע מראש – עליה בחזרה למשקל ההתחלתי, תוך כדי נזקים בריאותיים – לפעמים בלתי הפיכים.

לכן, צריך לבחון את גרף הירידה במשקל לאורך זמן, ההבדל בין היום למחר או משבוע לשבוע לא ממש חשוב, מה שחשוב זה איפה היינו לפני חודשיים, למשל, ואיפה אנחנו היום. וגם אם הירידה איטית – היא מבורכת, מקדמת אותנו למשקל היעד.

 

5. ציון על התנהגות ולא על מספר

אם שמרנו היטב על הדיאטה, לא חרגנו, לא זייפנו, לא טעמנו, לא ליקקנו, ואנחנו שלמות עם עצמנו לחלוטין – זה מה שחשוב. וזה עדיף בהשוואה למי שאוכל/ת את כל הדברים האסורים, וממש לגמרי במקרה – המשקל מראה על ירידה. מי שיודע/ת שעשה/תה מה שהיא יכול/ה – הירידה במשקל תגיע.