" להוריד 15 קילו ב-40 ביום", "לפרק שומנים, לשמור על התוצאות לאורך זמן ובלי מאמץ", זועקות מודעות באינטרנט, "מפחיתה את תחושת התיאבון", מבטיחה פרסומת אחרת, "מגבירה תחושת שובע", מפתה חברתה. כל אלה הן פרסומות לשפע תרופות ותוספי המזון המבטיחים הרזיה מהירה וללא מאמץ. האמנם?

 

עוד ב-Onlife:

 

"כל מי שעושה שימוש בתרופות ההרזיה והתוספים האלה הורס את היכולת של הגוף לשרוף קלוריות, ומעלה את הסיכון ללקות בבעיות כמו מחלות לב, דיכאון ונזק לכליות", מודיעה ד"ר מאיה רוזמן, מומחית התזונה והדיאטה. "התרופות להורדה במשקל הן זמניות, ו-95% מהמשתמשים יעלו בחזרה במשקל", היא מבטיחה.

 

 

סכנה בריאותית: תרופות הרזייה

 

גם אם זה טבעי – יש תופעות לוואי

"אנשים חושבים שאם כתוב שזה טבעי אין תופעות לוואי. אבל סמי ההזיות הכי קשים עשויים מקקטוסים וחומרים משלשלים חזקים מיוצרים מצמחים", מבהירה ד"ר רוזמן. בדיאטת ה-HCG, למשל, שהפכה לפופלרית בעת האחרונה, ומחקה התנהגות של הורמון נשי, "לקחו הורמון בצורה צמחית ומציעים לבלוע חצי חבילה. זה מסרטן!", היא כועסת, "שימוש בתוסף כזה לא מלמד הרגלי אכילה, הורס את המטבוליזם, מעמיד בסכנה את שריר הלב, מעלה סיכון להתקפי לב ועשוי לעורר נזקים לכליות".

 

בחודש שעבר הוגשה בבית המשפט בקשה לתביעה ייצוגית על סך 3 מיליארד שקל נגד היזמית ומשווקי הדיאטה המדוברת, בטענה כי בניגוד לטענת החברה המשווקת שהתרסיס כולל תחליף טבעי להורמון התגלה ההורמון עצמו. עוד נכתב בתביעה כי החומר המדובר גורם לתופעות לוואי קשות ולא מועיל להרזיה.

 

ערכת הדיאטה של ד"ר סימונס

 

"זו הבעיה של תרופות דיאטה שלא אושרו על ידי ה-FDA. הן נחשבות תוסף תזונה וכל הבקרה שלהם שונה. היצרן יכול לטעון שהתוסף עובד בדרך מסוימת, בלי להוכיח", מסביר ד"ר דין קרן, גסטרואנטרולוג ומומחה לתזונה במרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל. תרופות הרזיה מחייבות אישור של ה-FDA  וניתנות במרשם רופא בלבד. "כמו כל תרופה", אומר ד"ר קרן, "גם תרופות הרזיה עלולות לגרום לתופעות לוואי, מהשפעה על מצב הרוח ועד פגיעה בכבד. כל מי שלוקח תרופת הרזיה חייב להיות במעקב רופא".

 

תרופות ההרזייה בארץ: פופולאריות אבל מסוכנות

מי שמחפש דרך להוריד במשקל במהירות ולכאורה בלי דיאטה, ימצא בארץ שוק פרוץ ועצום בגודלו, בכל בתי המרקחת, רשתות הפארמים ובתי הטבע אפשר למצוא תוספי תזונה שמבטיחים ירידה במשקל ללא מאמץ ואצל הרוקחים תרופות הרזיה שיינתנו תמורת מרשם רופא. בין תרופות ההרזיה הפופולאריות נמצאת הקסניקל, שעל פי העלון לצרכן מפחיתה ב-30% את ספיגת השומנים בגוף.

 

קופסת קסניקל

 

"לא נעים לי להגיד לך לאילו תופעות גורמת הקסניקל", אומרת ד"ר רוזמן, "היא עושה נזק במעיים והצואה שיוצאת היא קצפית וכתומה. היא גם גורמת לתת ספיגה של מזון בגוף", היא מזהירה.

 

גם המרידיה (Meridia) היא תרופת הרזיה פופולארית בעולם. בניגוד לקסניקל שמבטיחה הפחתה בספיגת השומן בגוף, המרידיה מתיימרת להפחית תיאבון באמצעות העלאת הסרוטונין, האפיניפרין והדופאמין במוח.  תופעות הלוואי שלה כוללות יובש בפה, כאבי ראש ועצירות, בעיות שינה, לחץ דם גבוה והגברת קצב הלב.

 

כמו המרידיה, גם הפנטרמין עובדת על מערכת העצבים וגורמת לירידה בתיאבון. התרופה הוותיקה מיועדת לשימוש קצר של עד 12 שבועות, כי שימוש קבוע עלול לגרום לתלות חמורה. תופעות הלוואי דומות לאלו של המרידיה אבל רבות יותר: בנוסף לעצבנות וסחרחורות, התרופה עלולה לגרום גם לרעד ולשלשול.

 

קופסת מרידיה

 

כאמור גם דיאטת ההורמון HCG שמבוססת על הדיאטה של ד"ר סימונס משנות ה-70 – מסוכנת. ד"ר אלברט סימונס בדק את ההשערה שטיפול בזריקות יומיות של הורמון ה-HCG עשוי לעזור בהפחתת משקל. אחרי ניסוי קטן הוא פיתח דיאטה המשלבת את הזריקות היומיות של הורמון ההיריון ותפריט מוגבל. התוכנית התבססה על סבב אחד או יותר של טיפול, כשכל סבב נמשך לכל היותר 40 יום או עד שהמטופל ירד 15 קילוגרם ממשקלו. הדיאטה המודרנית של ד"ר סימונס משתמשת בתרסיס טבעי המדמה את פעולת ההורמון.

 

ערכת בולזאיי

 

על המדפים אפשר למצוא תוספי תזונה נוספים רבים שמבטיחים ירידה במשקל: מבולזאיי שאמורה להתבסס על האצת שריפת שומנים באזור הבטן ומניעת הצטברות שומן חדש באזור, דרך תוספים הכוללים אפדרין המסייע בפירוק שומנים ועד שימוש בחומצה המבטיחה ירידה במשקל. בנוסף קיימים תוספים כמו הודיה המבוסס על קקטוס, סיבים תזונתיים שמגבירים את תחושת השובע , ועד תה ירוק הכולל קפאין ומשתן.

 

"אני רופא – ואני לא רושם תרופות הרזייה"

ד"ר קרן אינו ממליץ על שימוש בתרופות הרזיה ותוספי מזון. "יותר קל לתת תרופה, מאשר לעבוד על שינוי אורח חיים. רוב האנשים נוהרים אחרי שינוי מהיר ובלי מאמץ שמחייב שינוי אמיתי באורח החיים. לדוגמא, אם תינתן למטופל בחירה בין שתי אפשרויות: לשלם עשרת אלפים שקל ולהוריד 40 קילו במהירות או 600 שקל ולהוריד 30 קילו בתהליך איטי, הרוב ישלמו את הסכום הגבוה ולא יעשו את השינוי הדרוש בחיים".

 

גם ד"ר רוזמן מכירה את הנהיה של אנשים שרוצים להוריד במשקל אחרי פתרונות קסם, לכאורה. "אני מבינה את הרצון שיעשו בשבילכם את העבודה. אנשים רצים לעשות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות במקום לתזונה נכונה. תאכל זבל אבל תיקחו תרופה שתדכא תיאבון או תיספח שומן, ותמשיך לאכול שומן". "אני רופא, ואני לא נותן מרשמים לתרופות האלה!", אומר  ד"ר קרן, "אני מכיר רק צורה אחת לרדת  במשקל".

 

יש רק דרך אחת לרדת במשקל

 

"אני מאוד נגד", אומרת ד"ר רוזמן. "כשמנה לעבר, ששומרת על המשקל יותר מ-20 שנה, מעבירה את המסר: מי שרוצה לרוצה לרזות צריך לאכול לחם קל, אוכל דל שומן וסלט. אין מה לעשות".

 

לא רק תרופות הרזיה ותוספי תזונה מסוכנים לגוף אלא גם דיאטות טרנדיות. "אלו דיאטות שנכנסות ויוצאות מהאופנה ועובדות בגלל שיווק מדהים", מסביר ד"ר קרן. "כל הדיאטות האלה כמו אטקינס, דיאטה לפי סוג דם, הפרדת מזונות וגם דיאטת ד"ר סימונס (הדיאטה הראשונה שהשתמשה בהורמון ההריוןHCG והכתיבה תפריט יומי שעמד על 500 קלוריות ליום בלבד) הן דיאטות שאין להן שום הוכחות שהן יעילות לטווח ארוך".

 

"הבעיה היא בשיטה", מסכמת ד"ר רוזמן, "אנשים מתפתים לדברים במחירים גבוהים כדי לא לעשות דיאטה.  הם חוזרים על אותן טעויות ולכן לא ישמרו על המשקל ויחיו בסכנה בריאותית". ואילו ד"ר קרן מנפץ את האשליה בצורה ברורה: "אין תרופות פלא, יש רק צורה אחת לרדת במשקל והיא אורח חיים בריא".