כולם יודעים שחשוב לאכול נכון ולהקפיד על תזונה הכוללת דגנים מלאים, פירות וירקות. אבל אולי תזונה כזו לא מתאימה לכל אחד? מסתבר שמינון ואיזון חשובים גם כשהתזונה מבוססת על מזון בריא, וחשוב לדעת אילו מזונות יגרמו להרגשה טובה ומאילו מזונות עדיף  להימנע. 8 מזונות בריאים שיכולים לעשות גם נזק:

 

עוד ב-Onlife:

 

 

1.       סיבים

סיבים מתחלקים לשני סוגים: אלו שאינם נמסים במים ונמצאים בירקות ודגנים מלאים והמסיסים, הנמצאים בקטניות ובפירות, שהם פחות בעיתיים. הסיבים גורמים לשובע וליציאות סדירות, אם לא אוכלים מהם יותר מדי, ומקפידים לשתות. "כל ארוחה עם סיבים כאורז מלא או לחם דגנים צריכה להכיל כוס שתיה", ממליצה מריאנה אורבך, דיאטנית קלינית, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, בכללית מחוז דן, פ"ת. "הסיבים סופגים נוזלים, ואם לא שותים מספיק הם עלולים לגרום לעצירות, כאבי בטן וגזים".

 

אוכלים סיבים? שתו כוס מים

 

2.       הימנעות ממוצרי חלב

לדברי אורבך, "אנשים הנמנעים מאכילת מוצרי חלב עשויים לסבול מגזים, מכיוון שיש חיידקים בקצה המעי הגס שמפרקים סיבים ומפיקים שומן, תהליך שכתוצאה ממנו נוצרים גזים בבטן. כשאוכלים מוצרי חלב החיידקים נמשכים אליהם ולא מגיעים לסיבים, ואז לא נוצרים גזים. לכן לטבעונים עלולה להיות בעיה עם סיבים, אבל יש פתרון: אכילת שומר וקימל ושתיה של תערובות מצמחים אלו מורידה מתחושת הגזים".

 

3.       תפוח אדמה

מעין שגיא, דיאטנית במרכז הרפואי "העמק" מציינת כי תפוח אדמה הוא פחמימה מורכבת, דלה בסיבים וקלה לעיכול, אבל לא מומלצת לסוכרתיים. לדבריה, "בבטטה יש יותר סיבים והיא פחות גורמת לעליה ברמות הסוכר בהשוואה לתפוח אדמה, לכן היא יותר מומלצת לסוכרתיים".את תפוח האדמה עדיף לאכול עם הקליפה המכילה סיבים, כשבסך הכול מדובר ב"אוצר של הטבע" שאינו משמין יותר מירקות אחרים, מכיל נוגדי חמצון, עשיר בפחמימות מורכבות, אשלגן, B6, וויטמין C.

 

תפוח אדמה: מומלץ לאכול עם הקליפה

 

4.       בצל

"הבצל הוא הירק עם הכי הרבה קלוריות", אומרת שגיא. "בירק ממוצע יש כ-20 קלוריות ל-100 ג' ובבצל יש יותר משום שהוא מכיל סוכרים. אבל משום שאוכלים אותו בד"כ בטיגון ובכמות מועטה, הערך הקלורי זניח. לאנשים הסובלים מקיבה רגישה עדיף להמעיט באכילת בצל שעלול לגרום לגזים, לצרבות ולריח לא נעים".

 

5.       דבש

גם דברים "טבעיים" צריך לצרוך בחוכמה. לא סתם ישנה הנחיה של משרד הבריאות לא לתת לילדים עד גיל שנה לאכול דבש. הסיבה לכך היא שבדבש יש את החיידק הקלוסטרידיום בוטולינום שהילדים לא מחוסנים נגדו ולכן הוא עלול להגיע למערכת העיכול שלהם ולגרום למחלה נוירולוגית. לאחר גיל שנה מערכת החיסון מתחזקת וכבר אפשר לאכול דבש, אבל גם דבש יכול להיות בעייתי.

 

דבש. מסוכן לילדים

 

בנוסף, יש חברות שנותנות לדבורים לאכול סוכר במקום להמתין שהן יאכלו צוף. מה גם שלפעמים הדבש נמכר לאחר חימום, כדי לשמור על המרקם הנוזלי, אך החימום פוגע ביתרונותיו התזונתיים. הפתרון הטוב ביותר הוא לקנות דבש בכוורות. אם הדבש מתגבש לאחר תקופה, זהו סימן טוב המוכיח שהוא לא חומם.

 

6.       שקדים

"בקליפת השקד יש חומר רעיל בשם ציאניד ולכן חשוב להסיר את הקליפה החומה לפני אכילת השקד על-ידי השריה במים", אומרת אורבך. אם אכלתם עד היום שקדים עם הקליפה ולא קרה לכם כלום, זאת משום שהגוף מצליח לפרק את החומר, ורק אם אוכלים כמות גדולה של שקדים עלולה להיות הרעלה.

 

7.       פירות וירקות

"כדאי לאכול לפחות 5 מנות ירק ופרי ביום, בצבעים שונים ועם הקליפה המכילה סיבים", ממליצה שגיא. "אולם צריך להבחין בין סוגי הירקות והפירות. לאנשים הסובלים מהפרעות עיכול עדיפים ירקות דלים בסיבים כמו גזר, דלעת וקישואים. בנוסף, החמיצות בפירות הדר עלולה גרום לצרבת ולגזים, לכן כדאי לאכול אותם לפי הסיבולת ולהגביל את צריכת הפירות עד שלוש מנות ביום (אכילת ירקות עדיפה מאכילת פירות).

 

פירות. מכיל סוכר קשה לעיכול

 

"אחת הסיבות היא שפירות מכילים פרוקטוז הקשה לעיכול וצריכת יתר של פירות עלולה לגרום להשמנה, עודף שומנים בדם (טריגליצרידים) וגזים. פירות הנחשבים קלים לעיכול הם בננה, תפוח עץ מקולף או אגס".

 

8.       שוקולד וקפה

תמיד כיף לשתות כוס קפה או ליהנות מקוביות שוקולד כשמרגישים עייפים, עצובים או סתם כי רוצים משהו טעים, אבל שגיא מציינת, כי "בקפאין יש אפקט הממריץ את פעולת המעיים ואם סובלים משלשולים כדאי להמעיט בשתיית קפה. למרות שיש מחקרים המראים כי שתיית קפה מסייעת במניעת מחלות לב, קפה עלול להיות בעייתי, משום שבקפאין יש אפקט המחליש את הסוגר בין הקיבה לוושט ועלול לגרום לצרבת.

 

גם בשוקולד יש קפאין לכן מי שרגיש לצרבות עדיף שימעיט באכילת שוקולד. באופן כללי מומלץ לבחור תמיד בשוקולד עם 70% מוצקי קקאו, המכיל חומרים טובים יותר ולהסתפק בשתי קוביות שוקולד מריר ביום".

 

 

שוקולד. להעדיף 70% קקאו

 

לאנשים בעלי קיבה רגישה המושפעת מכל מה שנכנס לגוף, אורבך ממליצה להיבדק. "כדאי לפנות לרופא משפחה ואם והוא לא מצא בעיה רפואית, מומלץ ללכת לדיאטנית שתבדוק אילו סוגי מזונות גורמים לרגישות.  אנשים גם סובלים מבעיות מעיים כי הם לא מוצאים זמן ללכת לשירותים ומתאפקים. חשוב להקשיב לגוף".