הדעות בעולם המדע לגבי תזונה מונעת סרטן עדיין חלוקות.  ד"ר שני פאולך-שמעון, מנהלת שירות לסרטן השד בנשים צעירות במכון האונקולוגי בשיבא תל השומר ויועצת לאגודה למלחמה בסרטן מסתמכת על מחקרים שנעשו בנושא וטוענת כי הקשר היחידי שהוכח הוא הקשר שבחן צריכת אלכוהול לבין סרטן השד. לגבי שאר ההמלצות, הדעות חלוקות ויש מחקרים לכאן או לכאן. "מובן שמומלץ לשמור על אורח חיים בריא, משקל תקין בייחוד בגיל המעבר ולעשות פעילות ספורטיבית אירובית בקביעות", אומרת ד"ר פאולך-שמעון.

 

רויטל הרפז, תזונאית הוליסטית ומטפלת בצמחי מרפא טוענת שאכן יש קשר בין סרטן השד והתזונה שלנו. "ישנו קשר ברור בין תזונה לסרטן בכלל וסרטן השד בפרט", אומרת הרפז, "לצערי, על אף שהמחקר בנושא סרטן הולך וגדל משנה לשנה, אחוז קטן מאוד ממנו בודק את הקשר התזונתי. אם ניצמד להגיון הבריא שלנו ועל מחקרים 'עקיפים', הרי שלא יעלה על הדעת שאין קשר בין התזונה שלנו המהווה את המקור העיקרי לחומרי הגלם שהגוף שלנו זקוק על מנת לתפקד, לייצר חלבונים, רקמות, לשכפל DNA, לחדש תאים וכך הלאה, לבין סרטן, שהוא מחלה מולטי-מערכתית שמתפתחת לאורך שנים ומתבטאת, בין היתר, בשינויים ובתהליכי חימצון של חלבונים ושומנים ורצף הDNA".

 

לדבריה, מחקרים מטבעם בודקים משתנים ספציפיים ואין מחקר הבודק קשר בין תזונה בכלל לבין סרטן כזה או אחר. אבל מעת לעת נערכים מחקרים הבודקים קשר בין מזון ספציפי לסרטן ספציפי. ישנם מחקרים הקושרים צריכה של מוצרי חלב (בעיקר חלב פרה) לסרטן השד בשל שני מרכיבים המצויים בחלב:

 

1.הורמונים סינתטיים הניתנים לפרות במטרה לשלוט בפריון ולייצר יותר חלב.

2. מרכיב הגדילה (IGF1) המצוי באופן טבעי בחלב, שהוא מזון ליונקים שמטרתו להאיץ את הגדילה בתקופת הינקות, למעשה מאיץ את קצב ההתרבות של תאים. "נעשה ניסוי על תרבית סרטן שד שהוסיפו לה IGF1 ומצאו שקצב ההתרבות גבוה פי שניים מאשר ללא הפקטור. כך הוכח קשר ישיר בין רמות גבוהות של IGF1בדם לבין סרטן שד, סרטן הערמונית ועוד. אפשר לקרוא על העניין בהרחבה בספר "שוטי החלב" של פרופ' אריה אבני", מפרטת הרפז.  

 

בנוסף למוצרי חלב, גם למוצרים מהחי יש השפעה שלילית על הגוף שלנו. "מוצרים מהחי מייצרים חומציות גבוהה בדם שמעודדים תהליכים דלקתיים", היא אומרת.

קבוצה נוספת של מזונות בעלי השפה שלילית הם כימיקלים במזון, רדיקלים חופשיים ומתכות כבדות (חומרי שימור, צבעי מאכל, מייצבים, מקציפים, משפרי טעם , אלומיניום ועוד). "אלו מרכיבים המצויים במזונות מתועשים ומעובדים, והם ידועים כגורמים לשינויים ותהליכי חימצון של חלבונים ושומנים פוגעים בחלבוני הבקרה על חלוקת תאים, יצירת שומני טראנס ולמוטציות ב-DNA", מסבירה הרפז למה כדאי להעדיף מזון טרי ולא מעובד ומשומר.

 

אם לגבי מוצרי חלב ומוצרים מהחי יש מחלוקות הרי שלגבי ריסוסים וחומרי הדברה הדעות אינן חלוקות: חומרי הדברה בגידולים הצמחיים מערערים רצפטורים של אסטרוגן (בנוסף ליתר הנזקים המצטברים שהם מחוללים בגוף שלנו) ומעלים סיכון לסרטן השד וצוואר הרחם.

 

גם מסוכר מזוקק כדאי להימנע ככל האפשר. "לפי מחקרים שונים, סוכר מזוקק מהווה את אחד מגורמי הסיכון העיקריים להתפתחות סרטן השד", אומרת הרפז.

יש להימנע מצריכה של שמני טראנס, שהם שומנים מוקשים, שמנים מזוככים, שמנים שעברו כבישה חמה, טיגון ועוד.

 

אז מה כן לאכול?

אחרי שפירטנו ממה כדאי להימנע או מה להפחית, כדאי להמליץ מה כדאי לצרוך ולאכול:

מזונות המכילים פיטואסטרוגנים והמלכה הבלתי מעורערת היא הסויה - פולי הסויה עשירים באיזופלבונים, סוג של פיטואסטרוגנים טבעיים. שימו לב, חשוב מאוד לצרוך מוצרים מסויה אורגנית שלא עברה הנדסה גנטית ומומלץ לצרוך יותר טופו, פולי סויה גולמיים וחלב סויה על פני רוטב סויה ומיסו בגלל ריכוזי הנתרן הגבוהים ברוטב ובמרק. "בתא סרטני יש יותר נתרן ופחות אשלגן מתא בריא, והוא פוגע בהעברת חמצן לתהליך ייצור האנרגיה, על כן יש להפחית בנתרן בתזונה", מציינת הרפז.

 

חלב וזרעי סויה מכילים פיטואסטרוגנים. צילום: shutterstock

 

מזונות נוספים המכילים פיטואסטרוגנים הם זרעי פשתן, גרעיני דלעת, תלתן אדום, פטרוזיליה.

לדבריה, במחקרים מעבדתיים הודגמה השפעה מעכבת של פיטואסטרוגנים (אסטרוגן צמחי הדומה בהרכבו לאסטרוגן האנדוגני, אך נותן השפעה חלשה יותר בגוף ועל כן מהווה מאזן הורמונלי במצבי עודף וחסר של אסטרוגן) על התרבות תאי הסרטן.

"ידוע ששיעור התמותה מסרטן השד והרחם בקרב נשים במזרח הרחוק, שהתזונה שלהן עשירה בפיטואסטרוגנים, נמוך לעומת נשים בעולם המערבי", אומרת הרפז, "ונשלל הגורם הגנטי, כי נשים אסייתיות שהיגרו לצפון אמריקה ושינו את התזונה שלהן לתזונה מערבית דלה בפיטואסטרוגנים, חולות בסרטן השד בשיעורים דומים לנשים בעולם המערבי".

 

הרפז מוסיפה כי "כשבדקו נשים לאחר הפסקת המחזור החודשי שלקו בסרטן השד, התברר כי רמת הפיטואסטרוגנים אצלן נמוכה באופן ניכר לעומת נשים שלא חלו בסרטן שד לאחר הפסקת המחזור החודשי".

 

מזונות נוספים שמסייעים במניעת סרטן השד:

שקדים מרים (קלויים בקלייה איטית בחום נמוך) גרעיני משמש, קטניות, דוחן וכוסמת מכילים ניטרוליזידים שמהווים "כימותרפיה סלקטיבית טבעית", דהיינו גורמים לתאים סרטניים להתפרק ולהפוך רעילים לעצמם.

 

אנטי אוקסידנטים (נוגדי חימצון) שיש בריכוזים גבוהים בפירות וירקות אורגניים טריים, בשקדים, אגוזים וגרעינים לא קלויים. הם מנטרלים את הרדיקליים החופשיים ומונעים תהליכים ממאירים בגוף. "מזונות טבעיים המכילים אנטי אוקסידנטים שמקורם בוויטמינים ומינרלים בצורתם הגולמית (בהם אבץ, מנגן, סלניום, וויטמין E ,Cועוד) הם אחראים על מנגנוני הבקרה הטבעיים בגוף שלנו, המבקרים את חלוקת התא ומונעים הפיכה של תאים לסרטניים" מסבירה הרפז.

 

שקדים ואגוזים מונעים תהליכים ממאירים בגוף. צילום: shutterstock

 

ירקות מצליבים כמו כרוב, כרובית, ברוקולי, צנון, כרוב ניצנים, כמובן בצורתם הטרייה ועדיף האורגנית ואם אפשר לא מבושלים. "יש ללעוס היטב או לטחון אותם לממרח על מנת לפרק את הרכיבים האנטי סרטניים", ממליצה הרפז. מחקר אמריקאי מצא שתמצית ברוקולי עשויה למנוע התפתחות של סרטן השד הודות לסולפוראפן שנמצא בו.

שום ובצל טריים מכילים אליצין וקוורציטין ההורסים תאי סרטן.

 

לימונית, מליסה ולואיזה מכילים ציטראל שמעודד הרס תאים סרטניים. כך עלה ממחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון.

 

עשבי תיבול מכילים ציטראל שמעודד הרס תאים סרטניים. צילום: shutterstock

 

סיבים תזונתיים - ירקות, פירות ודגנים מלאים עשירים בסיבים תזונתיים. הסיבים מסייעים בחיזוק מערך החיידקים הטובים במעי, מניעת ספיגה חוזרת של רעלים וחיזוק המערכת החיסונית.

 

דגי ים ודגי מים קרים, בהם סלמון, לוקוס, דניס, מקרל, מוסר ים.

 

סלמון צלוי. צילום: shutterstock