האם הרכבת משקפיים לא מתאימים עלולה להזיק?

לא. סביר להניח שמשקפיים כאלה יאתגרו את העיניים ויציבו קשי אופטי מסוים, אך לא יגרמו נזק לעיניים. עם זאת,  המאמץ הכרוך בפעולה עלול לגרום לכאבי ראש ולעייפות.

 

עוד באון לייף:

 

קריאה באור חלש אכן פוגעת בראייה?

לא. אין כל קשר בין השניים וגם במקרה הזה תיתכן עייפות העין, שאינה גורמת לנזק.

 

האם בגיל מבוגר יש סיכוי שהמספר דווקא יקטן?

כן. מי שהיה לו "פלוס" אולי ישמח לגלות שהמספר אכן קטן, אבל לאו דווקא מסיבה מעודדת: ככל הנראה ההסבר לתופעה המוזרה נובע מהופעת "קטרקט" שעשוי לגרום לשבירת יתר של קרני האור, כך שמי שסבל מרוחק ראייה (מצב שבו קרני האור נשברות חלש מידי דרך הקרנית והעדשה) לא יזדקק למספר גבוה, אך לא תמיד ידע שהוא סובל מהמחלה.

 

קריאה באור חלש יכולה לגרום לעייפות העין, לא יותר מזה (צילום: Justin Wagner / Flickr)

 

איך באמת לבחור משקפיים

לדעת איך לבחור את המשקפיים הנכונים ביותר היא לרוב משימה לא פשוטה, גם כשאתם יודעים בדיוק איזה מספר אתם צריכים. איכות העדשה, המסגרת וסוג המשקפיים הם רק חלק מהדברים שאתם חייבים לדעת כשאתם ניגשים לבחור את המשקפיים החדשים שלכם

 

היכנסו כדי לגלות את השאלות שאתם חייבים לשאול לפני שאתם בוחרים משקפיים. לחצו כאן

 

 

באיזה גיל עולה שכיחות האנשים הנזקקים למשקפי ראייה?

כמעט כל אדם מעל גיל 40 מרגיש בקושי בעת קריאה ממרחק אליו היה רגיל. חלק מהאנשים מצליחים להסתדר על ידי הגדלת מרחק הקריאה לתקופה מסוימת, בעוד שיותר מחמישים אחוזים מהאנשים שעברו את גיל 40, נאלצים להרכיב משקפי קריאה. זאת בשל הזדקנות העדשה התוך עינית ואיבוד גמישותה עם הגיל.

 

האם ראייה משתנה בזמן הריון?

כן, הראייה עשויה להשתנות במהלך ההיריון, מאחר שעדשת העין רגישה לשינויים ביוכימיים שמתרחשים בעין בתקופה זו. מצב זה מוביל לעיתים לשינוי במספר, לטשטוש או לצורך בהרכבת משקפיים שלא היה לפני ההיריון. מדובר בעניין זמני שלרוב שב לקדמותו כשהמערכת ההורמונלית שבה לתפקודה הרגיל.

 

עלייה מהירה במספר המשקפיים בגיל הצעיר מחייבת בדיקת רופא?

כן. במקרה של אנשים צעירים התופעה עלולה להעיד על בעיית קרנית כגון "קרטוקונוס" (או ניוון קרנית בעברית) מדובר במחלה הגורמת לעיוות בצורת קרנית העין, התבלטות של הקרנית תוך עיוות צורתה הכיפתית ועליה בקמירותה. שינויים אלה במבנה הקרנית מתבטאים בהופעת קוצר-ראייה ואסטיגמציה מתקדמים הדורשים עזרים אופטיים כגון: משקפיים ועדשות-מגע קשיחות לשיקום הראייה. בשלבים מתקדמים יותר נזקק החולה להשתלת קרנית לצורך שיקום הראייה שהצלחתה בדרך כלל גבוהה. בגיל מבוגר העניין עלול להעיד על קטרקט.

 

בגיל מבוגר לעתים המספר לראיה רחוקה משתפר, אך לא מהסיבות החיוביות (צילום: Shutterstock)

 

האם טלוויזיה ומחשב פוגעים בראייה?

לא. לרוב מדובר במכשירים העומדים בתקנים מחמירים שמונעים את הפגיעה. עם זאת, קצב המצמוץ פוחת ואז עלול להתפתח יובש ותחושה של אי נוחות וצריבה בעין.

 

האם קריאה מעודדת את הצורך העתידי בהרכבת משקפיים?

העניין לא הוכח. אבל מומלץ בכל זאת לתת מנוחה לעיניים מידי פעם ולהביט לנקודה רחוקה בחלל החדר, או החוצה דרך החלון, על מנת לשחרר את שרירי המיקוד.

 

האם אי הרכבת משקפיים במקרה של מספר קטן גורמת לעליית המספר?

בהחלט לא. אם אתם זקוקים למשקפיים, עשו בהם שימוש ללא חשש. העיניים לא "יתרגלו" לעדשה או יזדקקו יותר למשקפיים, אם תעשו את זה.