1.    אין דרך מילוט - הראייה מקרוב נפגמת

"אחרי גיל 40 חלה רגרסיה ביכולת שלנו לראות מקרוב. זה תהליך טבעי שלא פוסח על אף אחד", אומר רפאלוב, "בין אם הרכבתם משקפיים לראייה מרחוק ובין אם הראייה שלכם תמיד הייתה חדה ומחודדת – מגיל 40 מתחיל 'זוקן ראייה' והוא מתחיל בהדרגה ובקטן".

 

עוד באון לייף:

 

 

2. נעים להכיר - "זוקן ראייה"

 "'זוקן ראייה' מתבטא בהרחקת העיתון/הספר/המסך כשקוראים, מה שאומר שלא נראה בבירור טקסט במרחק של 40-30 ס"מ או פחות. אנשים העובדים בסביבה משרדית יחושו בו מוקדם יותר מאשר אנשים העובדים בעבודה פיזית, בה הם נמצאים בתנועה, אבל כאמור - התהליך לא פוסח על איש", מסביר רפאלוב.

 

העין מתחילה להזדקן, והקריאה מקרוב מתחילה להטשטש (צילום: Shutterstock)

 

3.   קטרקט

מגיל 40 ואילך, היכולת של עדשת העין שלנו לזוז ממקום למקום הולכת ופוחתת עם השנים. היא מאבדת מגמישותה ובגיל 60 היא כבר לא קיימת לגמרי. במקום זה, העדשה מתמלאת בנוזל והופכת לאטומה – זה מה שנקרא קטרקט. בדרך כלל אפשר לפתור זאת בעזרת ניתוח ובכל מקרה, לכל המצבים יש מענה בדמות משקפי ראייה כאלו או אחרים.

 

4.   התסמינים

יובש בעיניים, גירוד, עייפות, מצמוצים רבים מבעבר ותופעות כמו הירדמות מוקדמת מול הטלוויזיה בערב מעידות על בעיית ראייה. כשהיכולת שלנו לראות נחלשת, כל הגוף מגיב לזה וכל האנרגיה שלנו מושקעת בשיפור הראייה על חשבון יכולות אחרות. בדיוק כמו שאדם שאכל ארוחה כבדה יחוש עייפות כי כל האנרגיה של גופו מושקעת בעיכול. לרוב אנשים לא מקשרים את העייפות שלהם בערב לבין ירידה בראייה.

 

5.  זה הזמן להיבדק  

"מגיל 40 מומלץ להגיע לבדיקת ראייה גם אצל אופטומטריסט מוסמך וגם אצל רופא עיניים, הם בודקים דברים שונים", מסביר רפאלוב. הירידה בראייה מופיעה בפתאומיות ואפשר לבדוק זאת בבדיקה פשוטה. לא כדאי להגיע למצב של עייפות, כאבי ראש, יובש, קשיי קריאה וכך הלאה. רופא עיניים יבדוק את הפתולוגיה של העין, למשל לחץ תוך-עיני.

 

6. מולטיפוקל

מה עושים אם בנוסף לבעיית רוחק ראייה מופיעה גם בעיית קוצר ראייה? "לשם כך הומצאו עדשות משקפי המולטיפוקל (שפירושה רב-מוקדי). במקום להתאבזר בשני זוגות משקפיים בעלי פונקציות שונות ולהחליף ביניהם בהתאם לצורך – רוכשים משקפי מולטיפוקל ועדיף מהדור החדש", אומר רפאלוב. מדובר במשקפיים בעלי אינספור מוקדים, גם לקריאה מקרוב ולגם לצפייה מרחוק ובעצם לכל פעילות.

 

יש מגוון עדשות מולטיפוקל בשוק, בעלויות ואיכויות בהתאם. העדשות הפשוטות יספקו מענה הולם לקוצר ורוחק ראיה, יחד עם תקופת הסתגלות ארוכה יותר ושטח הראייה קטן יותר לעומת הדור החדש. "הטכנולוגיה במקרה זה מתקדמת מאוד. בתוך הפלסטיק הפשוט שאנחנו רואים כעדשה יש חדשנות שמשדרגת איכות חיים".

 

אין צורך להתאבזר בשני זוגות משקפיים (צילום:  Shutterstock)

 

7.   תשכחו ממיתוסים

"בעדשות מולטיפוקל איכותיות מהדור החדש, דוגמת עדשות של חברת Asahi Lite, כמעט ואין צורך בהסתגלות/התרגלות. המיתוס הזה הולך ונעלם עם הטכנולוגיה החדשה. בעדשות מולטיפוקל איכותיות רואים מצוין מהרגע הראשון. זה משמעותי במיוחד בקרב קהל שרגיל להחליף כמה זוגות משקפיים חד מוקדיים, וצריך לשנות הרגלים לזוג אחד עם כמה מוקדים", אומר בגאווה רפאלוב ומוסיף כי ההסתגלות היחידה היא הצורך להטות את העיניים למטה בעת קריאה.

 

אין צורך בהסתגלות למולטיפוקל מדובר במיתוס (צילום: Shutterstock)

 

8.    התאמה לסגנון החיים

התאמה, התאמה והתאמה – זו מילת המפתח בכל סוג של משקפיים, אך בייחוד בכל הנוגע למולטיפוקל. "חשוב להתאים את העדשה לסגנון החיים של האדם. למשל, אם אדם רוב היום עובד מול מחשב ולא נמצא בחוץ, אז הוא צריך שהשדה התחתון המיועד לקריאה ולצפייה מקרוב יהיה גדול יותר. אם אדם עוסק בנהיגה בכביש לפרנסתו, אז שדה המרחק צריך להיות גדול יותר", מסביר רפאלוב.

 

9.   גיל 40 - קו פרשת מים

גם אם נמנעתם מהרכבת משקפי שמש בצעירותכם, "מומלץ לאמץ משקפי שמש מגיל 40. הסיבה שבגינה עדשת העין מאבדת מגמישותה נובעת בעיקר מחשיפה לקרני ה-UV , כך שכדאי להתאבזר במשקפי שמש עם עדשות בעל מקדם UV400 בהקדם, אפילו לפני גיל 40, אבל אין ספק שגיל 40 הוא קו פרשת המים בנושא הזה".

 

"בדיוק כמו שמורחים קרם הגנה כדי להגן על העור, יש להרכיב משקפי שמש. זה נכון על אחת כמה וכמה למי שנמצא רוב היום בחוץ באזור משטחים מחזירי אור כמו חול, מים, כביש, קרח וכדומה. למשל מצילים בים נמצאים בקבוצת סיכון והם מגיעים לקטרקט כבר סביב גיל 45-40, בניגוד ליתר האוכלוסייה. למי שנמצא שעות רבות בחוץ הייתי ממליץ על משקפי שמש ניו-פולאר המונעות החזר אור. זכרו, כמות האור בארץ גבוהה מאוד גם בחורף", מסכם רפאלוב.