קורה לכם לאחרונה שאתם מצמצמים את העיניים לכדי חריצים צרים? האם צפייה קצרה בטלוויזיה מתישה אתכם? הכיתובים בשלטים ברחוב או בכביש לא חדים כמו בעבר? יכול להיות שאפילו עכשיו, בעודכם קוראים את הכתבה זו, עליכם להתקרב למסך או להגדיל את הפונט? יש לנו בשורות עבורכם - כנראה שאתם זקוקים למשקפיים.

 

עוד באון לייף:

 

עם העלייה בתוחלת החיים איכות הראיה מתדרדרת לאורך השנים. החדשות המעודדות הן שניתן לתקן אותה  ובקלות- בעזרת התאמת משקפיים. מה גם שמדובר באביזר אופנתי ובתחום עתיר חידושים ושיק.   

 

בנוסף לגיל, קיימים גורמים נוספים המאיימים על איכות הראייה שלנו והם כוללים את כל החידושים כמו מחשבים, סמארטפונים, טאבלטים ושאר אמצעים טכנולוגיים, שלא ממש עושים חסד עם הראייה שלנו. כל המסכים למיניהם עלולים לגרום למאמץ יתר על מערכת הראייה.

 

על פי הנתונים שנאספו ברשת אופטיקה הלפרין, כשני שליש מכלל האוכלוסייה משתמשים באביזר לתיקון אופטי, אולם למרות הציפייה כי דווקא להם תהיה מודעות גבוהה, רק פחות ממחציתם מקפידים ללכת לבדיקת ראייה כלשהי פעם בשנה. גם רבים מאלה שאינם מרכיבים משקפיים או עדשות מגע אינם מקפידים על בדיקת ראייה כלשהי אחת לשנה, כנדרש.

 

כדי לסייע באבחון ראשוני בדבר נחיצותכם במשקפי ראייה או לא, גייסנו את יערית דוד (B.Sc), אופטומטריסטית בכירה ברשת "אופטיקה הלפרין". דוד מונה כמה תסמינים העלולים להצביע על כך שאולי תצטרכו להתרגל לראות את העולם דרך עדשות בקרוב:

 

  • אם אתם ממצמצים במטרה לזהות חפץ/אדם מרחוק
  • עוצמים עין אחת כדי לחדד את המבט
  • מתעייפים מהר בקריאה או בשימוש במחשב / סלולרי
  • סובלים מכאבי ראש, כפילות או מטשטוש ראייה לרחוק / קרוב

 

 

הטריק שאתם לא יודעים על המשקפיים שאתם קונים

לדעת איך לבחור את המשקפיים הנכונים ביותר היא לרוב משימה לא פשוטה, גם כשאתם יודעים בדיוק איזה מספר אתם צריכים. איכות העדשה, המסגרת וסוג המשקפיים הם רק חלק מהדברים שאתם חייבים לדעת כשאתם ניגשים לבחור את המשקפיים החדשים שלכם

 

היכנסו כדי לגלות את השאלות שאתם חייבים לשאול לפני שאתם בוחרים משקפיים. לחצו כאן

 

 

לדברי דוד, כל אלה ביחד ולחוד הם סימנים המעוררים חשד לבעיית ראייה. אם אתם סובלים מאחד או יותר מהתסמינים, עליכם לפנות לאופטומטריסט לאבחון מקצועי ומעמיק.

 

בעיות עיניים נפוצות

דוד טוענת כי קיימות בעיות שונות שעלולות להתרחש בעין, אך אל דאגה, הן ניתנות לתיקון באמצעות הרכבת משקפיים. הנה כמה מהבעיות הנפוצות:

 

קוצר ראייה (מיופיה) - מתבטא בקושי ראייה לרחוק. הסיבה לכך היא גלגל עין ארוך מהרגיל, הגורם לקרני האור להישבר לפני הרשתית.

 

רוחק ראייה (היפרהופיה) - הקושי בראייה למרחק קרוב. התופעה נובעת מגלגל עין קטן, וקרני האור שנשברות אחרי הרשתית.

 

בעיית צילינדר (אסטיגמציה) –  הצורה של הקרנית קובעת, בראש ובראשונה, את מידת היכולת של העין למקד את קרני האור. אסטיגמטיזם יכול לקרות בקוצר או ברוחק ראייה, ומדובר למעשה בקמירות חריגה של הקרנית, הגורמת לראייה לא מפוקסת. אפשרי לתיקון בעזרת עדשות צילינדריות.

 

 

שינויי פוקוס כתוצאה מהגיל (פרסביופיה) – מכונה בחיבה "מבחן אורך היד".בסביבות גיל 40 רוב האנשים מבחינים שחומר קריאה ברור יותר כשהוא מוחזק מעט רחוק יותר מהמרחק שהיו רגילים אליו. עדשות העיניים אינן גמישות כבעבר ולא יכולות להתעגל יותר כדי להתמקד בקרוב. הפחתה זו ביכולת המיקוד היא חלק מתהליך נורמלי והדרגתי שמתפתח בחיים. אז עד שימציאו זרוע המתארכת מעצמה, כנראה שבשלב מסוים לא יהיה מנוס מלהיעזר במשקפי קריאה מותאמים.

 

"גם שינויים פתולוגיים ומחלות עלולים להשפיע על תפקוד הראייה", טוענת דוד, "מחלות הקשורות להזדקנות, כמו יתר לחץ דם, סוכרת type 2, מחלות קרדיווסקולריות (מחלות לב, אירוע מוחי), ARMD, ברקית (מסוג POAG), הן כולן מחלות שיכולות להשפיע על תפקוד הראייה ועל הירידה באיכות הראייה", היא מוסיפה.

 

רופא עיניים או אופטומטריסט?

לפני שאתם ממהרים לקבוע תור, מסבירה דוד כי תדירות בדיקות הראייה משתנות בהתאם למצבו הבריאותי של המטופל ובהתאם לגילו.

 

 

בתחילת החיים: הילד עתיד לעבור בדיקות ראייה מיד עם היוולדו. לאחר מכן ייבדק שוב בגיל שנה, בגיל שלוש ולפני הכניסה לכיתה א' (סביב גיל שש). 

 

בדיקות ראייה של ילדים עד גיל 12 חייבות להיעשות אצל רופא עיניים וכוללת טיפות להרחבת אישונים. אם התגלה ליקוי ראייה, יישלח הילד לאחר הבדיקה אצל רופא העיניים לאופטומטריסט מורשה להמשך בדיקה ולהתאמת משקפיים.

 

בני נוער ומבוגרים: כשמתעורר קושי בצפייה בטלוויזיה, בהתבוננות בלוח הכיתה, טשטוש במהלך קריאה, עייפות מוגברת ועוד כדאי לפנות לבדיקה אצל רופא עיניים או אופטומטריסט מורשה. "במצבים אלה חשוב להיות ערניים ולא לצפות שזה יעבור מעצמו", ממליצה דוד. 

 

אם המתבגר כבר מרכיב משקפיים, מומלץ לבצע בדיקה שגרתית פעם בשנה או בתדירות לפי המלצת רופא או אופטומטריסט.

 

בגיל 40+: כשמתחיל קושי בקריאה, יש להיוועץ באופטומטריסט לגבי התאמת מדויקת של משקפיים לטווח הרצוי.

 

בגיל 50+: רצוי לבצע בדיקה שגרתית אצל רופא עיניים ולהקפיד על כך מדי שנתיים.

 

משקפיים ורודים או משקפיים שחורים?

גיליתם שאתם זקוקים למשקפיים? נפתח בפניכם עולם מלא של אפשרויות ועיצובים – בעלות מסגרת בולטת או ללא מסגרת כלל, פלסטיק או מתכת, נטרלי או בצבע בולט, מסגרת עגולה או אולי מרובעת - השמים הם הגבול. אם אתם מעדיפים להיראות בלי אבל להרגיש עם - תוכלו להיעזר בעדשות מגע שיעשו את העבודה. 

 

 

דוד מעניקה כמה טיפים לבחירת משקפיים:

התאמה ואבחון יסודי - בחירת אופטומטריסט מוסמך ומקום עם שירות מקצועי גם לאחר הקנייה, מהווים חלק עיקרי וחשוב בתהליך קניית משקפיים.

 

מסגרת - לדברי דוד, על המסגרת להתאים בגודלה לפנים, שלא תהיה הדוקה לרקות או לוחצת מידי על האוזניים או גשר האף. חשוב שתהיה יציבה ונוחה שכן עליכם להסתובב איתה כל היום!

 

טיפ חשוב: במקרים מסוימים, מתגלה אלרגיה שככל הנראה קשורה להרכבת מסגרות עשויות ניקל. אלרגיה לניקל מתבטאת בתחושת שריפה בעור בנקודת המגע עם המסגרת או בהתפשטות פריחה. אם לא מטפלים באלרגיה במועד, עלול להתפתח זיהום. לאנשים אלרגים לניקל מומלץ לעבור למסגרות פלסטיק וטיטניום (שהוא חומר היפו-אלרגני).

 

עדשות המשקפיים - אלה יותאמו לפי הבדיקה האופטומטרית, צורכי הנבדק ושגרת חייו. בחירת סוג העדשות תתבצע לפי תפקידן, למשל חד-מוקדי, דו-מוקדי, אופיס ומשקפי מולטיפוקל. הבדיקה גם תכתיב את אינדקס העדשה, דהיינו את העובי. אל תדאגו, בזכות הפיתוחים, גם בעלי מספר גבוה יכולים ליהנות מעדשות דקיקות ואסתטיות.

 

ציפויים לעדשות - כדאי לכלול ציפוי אנטי ריפלקס המונע השתקפות, מפחית החזרים בראיית לילה ומאפשר ראיה צלולה יותר. לצד היתרונות, יש גם כמה חסרונות: ציפוי אנטי ריפלקס מתלכלך מהר וסופח שומנים.

 

ציפוי UV - חשוב שלעדשות הראייה תהיה הגנה מפני קרינת השמש UV. מדובר בקרינה מסוכנת לעין, וחשיפה ממושכת אליה עשויה לגרום לנזקים. כיום רוב העדשות האיכותיות כוללות ציפוי זה.

 

 

לגבי תהליך הרכישה אומרת דוד כי "חווית רכישת משקפיים אמורה להיות ידידותית ונינוחה. כדאי להתעקש על מקום נעים עם אנשי מקצוע איכותיים ואמינים ואל תתפשרו, בסופו של דבר מדובר בבריאות שלכם".

 

נכון או לא נכון?

קיימים כמה מיתוסים בתחום הראייה והרכבת המשקפיים, שדוד שמחה לאושש ולנפץ:

 

"אבל יש לי רק מספר נמוך" - האם כדאי לחכות עם הרכבת המשקפים או למהר להרכיב כדי למנוע התדרדרות?

"כל מקרה לגופו - כדאי להתייעץ עם אופטומטריסט מוסמך, ועל פי המלצתו להחליט מהו המרשם הנחוץ, בהתאם לטווחי הראייה והשגרה היומיומית שלנו", מסבירה דוד.

 

האם תרגילי עיניים יכולים לשפר לקות ראייה?

"קיימת שיטה ידועה בתרגילי עיניים הנקראת שיטת בייטס, ומתבססת על רצף תרגילי עיניים להורדת הכוח האופטי המיותר. זו שיטה אלטרנטיבית, שלא הוכחה מדעית. להבדיל מתחום האורטופטיקה (תחום שעוסק באבחון וטיפול בעיות בתנועות עיניים והקשר הדו-עיני, עין עצלה ופזילה), אנו יכולים לא רק לקלקל אלא גם לשפר. המערכת הראייתית ניתנת לשינוי / לימוד. בהרבה מקרים מדובר במצב הפיך, בתנאי שאובחנו בזמן", מסבירה דוד.

 

ומה לגבי המלצת הסבתות לאכול גזר?

"מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים על כך שנוגדי חמצון, ויטמינים, מינרליים ותזונה נכונה עשויים להוריד את הסיכון לחלות במחלות עיניים, ועוזרים לשמור על בריאות העיניים", טוענת דוד.