ברוכים הבאים למסע אל הרי החושך, לטיסה הישירה בכיוון אחד אל היעד הנחשק – מחיקת הישגי האנושות הנאורה.

לפני כחודש עלה בפיד הפייסבוק שלי סטטוס מרגיז ששאל-  ?עד מתי ימשיכו בנותינו לרקוד בחושך??. שורה אחת שלא הצלחתי להבין את פישרה, ושלא הניחה לי.
למרות שהיו המון תגובות לסטטוס, כששאלתי לא נעניתי.

רק כעבור כמה שעות ענתה לי חברה בהודעה פרטית. מסתבר שכותבת הסטטוס היא תושבת יישוב דתי לאומי מהצפון, שבו ביתה וחניכות תנועת בני עקיבא הופכות מודרות לאט לאט, אבל מהר מהר, מפעילויות שונות.

 

ההדרה מגיעה עד לרמה שבה למופעי קבוצות הבנות מוזמנות אמהות בלבד, ושבאירועים אליהם מוזמנים גם אבות ואחים מלוהקות הבנות לריקודים בחושך. כן, בחושך. כשהבנות רוקדות מכבים את האורות, והן עוטות לידיהן כפפות לבנות שמוארות בנורות אולטרא סגול, כדי לשמור על תומתן וצניעות הצופים.

 

מיותר לומר שאמהות והורים רבים זועמים על ההקצנה הלא סבירה בתנועת נוער שצוויונה רחוק מהנוהג החדש כרחוק מזרח ממערב. אך הזעם הזה איננו מספיק בכדי לשנות את המצב. בין התגובות שעלו לסטטוס נטען כי יש רבנים ליישוב שחושבים שכך נכון, וכדברי הרב יש לנהוג. הקיצון הוא שקובע את הטון.

השנה היא 2015. אין כאן טעות. דתיים לאומיים, אנשים נאורים, ישראלים, ציונים, אנשי רוח ודעת, אנשי תרבות, חינוך ושכל, מפחדים לענות על שאלתי בצורה פומבית, כי ברור שיקום עליהם עליהום אם יעזו לחלוק על הרב שחור על גבי פייסבוק.

למה זה קורה? זה קורה משום שהציבור הדתי לאומי נושא עיניו אל הציבור החרדי – הסמן הימני מבחינתו לאיך נכון להיות דתי. וכאשר אחד מקצין, השני צועד בעקבותיו.

בימים בהם התפרסמה החלטת רבנים לפיה ?נשים לא ילמדו בשום אופן לימודים לבגרות, או לימודים אקדמאיים, וגם חלילה אין להתפתות ללימודים בתואנה של פרנסה? – ברור שההקצנה עברה את גבולות הטעם הטוב.
 

 

כבר עברנו את שלב סימני האזהרה, אנחנו נמצאים בעין הסערה, בצילן של פעולות שמטרתן להחזיר נשים אל אחורי הבית, למקום נסתר מעין, להיות נשלטות, כנועות וחסרות יכולת עמידה משל עצמן. מניעת השכלה, פרנסה, וזכות ביטוי מנוגדת לתפיסת העולם של המדינה הזו, ואסור לנו, פשוט אסור, לשתוק מול זה. 

חשבנו שהדרת נשים מפרסומות ומושבי אוטובוס קדמיים היא בעיה? עוד לא ראינו כלום.
במקום שבו ציבור שלם חי במדינה דמוקרטית ורשאי להתנהל במקביל ובניגוד לחוק ולצו הדמוקרטיה, בואו לא נתפלא אם בעוד כמה שנים לא רק נשים חרדיות יודרו מעין הציבור, אלא הנשים כולן. כולל בנותינו החילוניות וכל הישגי אימותינו במהפכה הפמיניסטית ב-100השנים האחרונות. זו לא בעיה של הציבור החרדי, זו הבעיה של כולנו כחברה חופשית, ובאחריותנו למתוח קו אדום - ברור ומהר.