יום ראשון בערב, אנחנו נוסעים צפונה בכביש 6 לכיוון עמק חפר עד קיבוץ להבות חביבה. נפגשים בחדר האוכל הישן אמרו לנו.

ואכן, בתוך המטבח הישן של הקיבוץ פועל לו השקט ובצנעה מפעל לייצור כיסונים סיניים מופלאים ? הדים סאם.

כיסוני הדים סאם הינם כופתאות בצק מסוגים שונים (כולל בצק אורז ללא גלוטן!), הממולאים בשלל מליות. כל סוג של דים סאם נראה שונה וכך נוצר ציור משובב עין בצלחת מעבר לחגיגת הטעמים בחך.

הדים סאם שפירושו בסינית ? "מטעמי הלב" מוגש בסין כחלק מטכס שתיית התה, ונאכל בדרך כלל בארוחות קלות: ארוחות בוקר או נשנושים במשך היום. הכיסונים מאודים ומוגשים לשולחן בסלסילות אידוי מבמבוק שמובלות לשולחן ע"ג עגלות.

הכופתאות של מפעל דים סאם לב אליך מלהבות חביבה מיוצרות באופן ידני אחת אחת ע"י שפים סיניים שהוכשרו בקיפול דים סאם במשך 4 שנים בסין, שהובאו לארץ במיוחד לשם כך.  

 

אם אתם חובבי אוריגאמי, או מכירים מקפלי נייר מקצועיים ? יש לכם סיכוי להצליח גם כאן. (איפה בתיה עוזיאל כשצריך אותה?)

 

היות והמפעל הזה הינו כשר (יש תעודה!) המליות הינן בשריות או פרווה.

לגבי הבצקים, קיימים סוגים שונים של בצק: בצק חיטה דק ? גיוזה, בצק עם שמרים ? באו ובצק אורז ללא גלוטן ? קויו.

 

משה נחום החביב הינו הבעלים של המפעל הזה והוא סיפק לנו את ההסברים על כל שלבי ההכנה של הכופתאות. משה הינו  מחלוצי הדים סאם בארץ והיה שותף להקמתו של המוסד הקולינארי באותו שם ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב לפני כ- 13 שנה.

משה הכין לנו שלל כיסונים לטעימות יחד עם יינות צוננים: שלל גיוזות ממולאות באווז, עוף, בקר, וצמחוניות: פיטריות שיטאקי, תרד ושום ותערובת ירקות. טעמנו גם מהקויו השקופים (ללא גלוטן כבר הזכרתי?) במלית בשרית או צמחונית של ירקות שורש עם טופו ? נפלא! וגם מהבאו במליות בשריות שונות ?שטעמם כטעם לחמנייה ממולאת. הכי פשוט וטעים לדעתי, זה לטבול אותם ברוטב סויה ולאכול.

 

 

ניתן כמובן להגיש במרק או על גבי סלט. יש גם דים סאם מתוקים ? באו שוקולד וקויו קוקוס. כאן המקום להודות שלא התחברתי אליהם. בסין יש אוכל נפלא אבל את המתוקים השאירו לעמים האחרים...

 

אחרי שהוכיחו לי שזה טעים וכשר, חשוב לי לראות מה לגבי הערכים התזונתיים: לפי בדיקות של מכון חיצוני (ראיתי את הדוחות), הערך הקלורי של דים סאם הינו כ-200 קלוריות ל 100 גרם (187 לצמחוני ? 220 לממולא אווז), שזה כ- 100 קלוריות ליחידה. אחוזי השומן הינם 5-8% בהתאם לסוגים השונים. המוצר מוכן בשיטת אידוי מהיר במשך כ- 10 דקות בלבד. זוהי שיטה בריאה ונכונה לשמירת הערכים התזונתיים של מרכיבי המזון כך שניתן בהחלט להתפנק עם כמה כופתאות דים סאם בלי להרגיש רגשות אשמה. אני ממליצה במיוחד על השילובים הצמחוניים של תרד עם בוטנים, פיטריות, בטטות, טופו, קשיו וכדומה.

 

איפה ניתן להשיג את הכיסונים המופלאים האלה? אז ככה, אם אתם מתארחים במלונות פאר, או שהוזמנתם לאירוע עם  קייטרינג "מזל טלה", או "פול אסנהיים", יש סיכוי שיגישו לכם את הדים סאם המופלאים האלו. אבל עד אז, תוכלו להזמין אותם קפואים מהמפעל ? לפחות 100 יחידות להזמנה ולא תצטרכו לשלם עבור המשלוח. המחירים נעים בין 4.30-4.50 ? ליחידה (כולל מע"מ). התענוג לא זול אבל אסור לשכוח: עבודה ידנית, חומרי גלם איכותיים.

אזורי החלוקה מחיפה עד אשדוד. מעבר לכך, ניתן למצוא דוכני דים סאם ב 20 קניונים במסגרת "שוק אוכל של יום שישי" ? החל מקניון מלחה בירושלים, מודיעין, כ"ס, הוד השרון, רחובות ועוד...

 

בסוף הביקור קיבלנו גם קופסא עם דוגמאות הביתה. זהו פרומו למנה הראשונה של ארוחת הערב שלנו ביום שישי.

 

על זה נאמר - חיים וטעים !