כמי שעוסקת בתחום הבריאות כבר למעלה משני עשורים  וכבשלנית ובעלת הבלוג: "חיים וטעים" אני מאמינה שאוכל בריא מתחיל משימוש בכלים איכותיים, בריאותיים, אסתטיים והיגייניים. אני לא לבד, בסקר שנערך ע"י מכון המחקר TNS, בשנת 2010 בקרב 950 משתתפים, עלה כי 3 הפרמטרים החשובים בבישול ביתי הם:  במקום הראשון: בריאות (30%), ואח"כ הנאה ונוחות (כ- 20%) כל אחד. אין ספק שהטרנד הבריאותי, הירוק, הידידותי לסביבה סוחף את העולם, אך יחד עם זאת מתחזקת גם המגמה של נוחות, זמינות וחסכון בזמן.

 

נכון, לאחרונה מנסות חברות רבות להתהדר במילה "בריאותי" בהקשר לכלים שהן משווקות ולכן יתכן והמילה קצת שחוקה. אולם, זה לא אומר שצריך למחוק אותה מהמילון. יש כלים שהם באמת באיכות גבוהה ושמסייעים לנו לבשל בישול בריא.

 

מה זה בעייני כלי בריאותי? כלי שמשלב מספר תכונות ופרמטרים כגון: כלי המיוצר בטכנולוגיה מיוחדת, שעשוי מהחומרים הנכונים שאינם מזיקים לבריאות, כלי שמאפשר בישול קצר ומהיר ובזכות זה נשמרים הערכים התזונתיים של המזון, או כלי השומר על טריות המזון לאורך זמן. ו.....גם נוחות היא לא מילה גסה!

 

בשבוע שעבר השתתפתי בכנס בישול בריא שערכה קבוצת מסלמני, יבואנית מוצרי Pyrex  ו- Tefal. בכנס הוצגו חידושים בתחום הכלים לבישול בריא. הפעם אתרכז בחידושים של חב' פיירקס.

 

 

את חברת Pyrex  , שקיימת כבר כמעט 100 שנה, אני מכירה כבר משחר ילדותי. סבתא שלי היתה אישה פשוטה, אבל במטבח שלה היו תמיד כלי פיירקס, לאחסון המקבובה (מטבוחה) במקרר, לאפיית המעקוד (פשטידת ביצים,תפוחי אדמה ועוף) ואפילו "קוקוטייה" להכנת העוף בתנור ועוד.

 

בכנס הוצגו  סדרות חדשות של מוצרים:

 

סדרת "4 IN 1 PLUS" היא בעצם סיכום כל המהות של פיירקס שהכרנו בעבר: הכלים מאפשרים את בישול האוכל, הן על כיריים אינדוקציה והן בתנור, הכנסה למקרר או למקפיא ללא צורך להמתין שעתיים עד שיתקרר, לקיחה לעבודה וחימום במיקרוגל. הכלים עמידים במשרע טמפרטורות גדול כך שניתן לחמם אותם עד 300 מעלות ואז להקפיא אותם בהקפאה עמוקה עד למינוס 40 מעלות ללא חשש! ואם דיברתי על טכנולוגיה - אז למכסה של הכלים בסדרה יש פטנט בצורת שסתום דו כיווני שמאפשר מצד אחד את שחרור האדים בחימום במיקרוגל ומאידך יצירת ואקום בזמן האחסון לשמירת טריות המזון.

 

 

סדרת Multicook"" מכילה כלים המאפשרים לבשל בטכניקת האידוי. טרנד האידוי מוכר בעולם, וחלק מאיתנו מחזיקים בבית מוצרי אידוי שונים. החל מסירי האידוי הקלאסיים, דמויי ה"קוסקוסיות" שהסבתות היו מאדות בו את הקוסקוס על הכיריים, דרך כלי אידוי מבמבוק בנוסח המזרח הרחוק, מכשירים חשמליים ל"אידוי טורבו"ועוד.

 

פיירקס משווקת כלי אידוי בכלים מדהימים ביופיים, המונחים זה על גבי זה, בקומות: בקומה הראשונה -כלי קרמיקה עגול, שניתן להניח ולבשל על כיריים גז, תנור ומיקרוגל. מעליו מניחים קערת פיירקס קלאסית חורים שדרכם עולים האדים, ועל הכל מכסה מזכוכית "בורוסיליקט" (הידוע בכינויו "זכוכית פיירקס") עמידה בפני חום. בסדרה יש גם מכסה סיליקון גמיש שאינו מכיל ביספנול המאפשר בישול וחימום חוזר בתנור או במיקרוגל, ובעזרתו ניתן ליצור ואקום לשמירת התבשיל בעת אפסון במקרר או במקפיא.

 

מה ניתן להכין בעזרת הכלי המורכב הזה? אפשר לאדות בו דגים, עוף, ירקות כאשר בתחתית ניתן להכין מרק, ירקות שורש שונים או אורז. היתרונות של הכלי כפי שאני רואה אותם:

?      טכניקת האידוי שמאפשרת בישול ללא מים ובכך נשמרים הויטמינים במזון.

?      אין צורך להוסיף שומן למנה, אלא לצורך טעם או לספיגת ויטמינים (למשל בגזר, עגבניות ועוד).

?      הבישול מהיר מאד ? הכל מוכן תוך מספר דקות, ובכך נשמרים הערכים התזונתיים של המזון.

?      לא פחות חשוב, הכנת מזון במהירות לאדם אחד או שניים, מתאימה מאד לאורח החיים המודרני.

 

 

 

נעזוב לרגע את כלי הזכוכית לטובת סירים ומחבתות.

 

בכנס הוצגה סדרת Pyrex Natural Ceramic? שהינה סדרת סירים ומחבתות קרמיות בטיחותיות ובריאותיות. נתחיל מהשורה התחתונה -  הכלים ללא קדמיום, ללא עופרת, ללא PFOA

כל הכלים מצופים בציפוי נון סטיק מתקדם של CERALON השוויצרית, ומיוצרים ללא מתכות כבדות: ללא קדמיום, ללא עופרת וללא  PFOA.

 

תזכורת:

קדמיום? הן המתכת והן תרכובותיה הינם רעילים מאד ונוטים להצטבר בגוף.

עופרת- עופרת היא מתכת כבדה, ומאד רעילה לגוף באופן מצטבר.

 

PFOA-  PerFluoroOctanoicAcidחומר המצוי ברבים מהכלים המצופים בטפלון. החומר נוטה להתפרק בטמפרטורה גבוהה ונחשב מסרטן בחיות.

כאמור, הכלים בסדרה זו אינם מכילים את החומרים המזיקים הללו, ומתאימים לשימוש בכל סוגי הכיריים (למעט אינדוקציה).

 

 

 

 

 

 

ובקרוב ? צפויה שמחה ונחת לכימאית החבויה בתוכי: סדרת Kitchen -Lab , כלי מעבדה למטבח! ארלנמייר, ביקר ושאר כלי המעבדה של פיירקס עכשיו מקבלים מקום גם במטבח הביתי! איזה כיף!

 

 

לפני סיום, אי אפשר בלי מתכון של השף אנטוני  -  שהודגם בפנינו בסדנת הבישול הבריא

 

שף אנטוני בישל במסעדות בעלות כוכבי מישלן בצרפת  ועכשיו עובד על השקת המסעדה שלו עצמו, שתפתח באפריל הקרוב, ברובע השני בפריז. מזה 3 שנים הצטרף השף לצוות פיירקס ונוסע בשמם למקומות שונים בעולם ובכך מעשיר את אופקיו הקולינריים.

 

קוביות סלמון על קרם ארטישוק ירושלמי - במולטיקוק

 

מרכיבים ל- 8 מנות :

·        8 קוביות של פילה סלמון

·        125 גרם בצלי שאלוט קצוצים

·        180 מ"ל שמנת לבישול

·        180 מ"ל חלב

·        200 גרם ארטישוק ירושלמי קלוף וחתוך לקוביות קטנות

·        80 מ"ל חומץ בן יין

·        5 פרחי כרובית

·        50 מ"ל שמן זית

·        מלח ים

·        פלפל

להגשה:

·        גרגרי רימון

·        חצי פסיפלורה

·        צרור עלי כוסברה קצוצה

·        שף שמן זית

אופן ההכנה:

·        מטגנים בקערת הקרמיקה של המולטיקוק את בצלי השאלוט בשמן הזית ללא השחמה, ומוסיפים את קוביות הארטישוק הירושלמי.

·        מטגנים יחד עוד 2-3 דקות.

·        מוסיפים את החומץ, החלב והשמנת ומבשלים על אש נמוכה במשך 15 דקות.

·        מניחים את פרחי הכרובית על הזכוכית המחוררת ומכסים בה את קערת הקרמיקה. מכסים את הכלי ומבשלים באידוי למשך עוד 20 דקות.

·        בינתיים במחבת נפרדת מטגנים קלות על צד העור את קוביות הסלמון.

·        מניחים את הסלמון על הכרובית למשך 10 דקות נוספות של אידוי.

·        כשהארטישוק מוכן, מרסקים בבלנדר ומסננים (לא חובה).

·        מניחים בצלחת הגשה את קרם הארטישוק הירושלמי, מעליו מפזרים את הכרובית והדגים.

·        מעטרים בגרגרי רימון, פסיפלורה ועלי כוסברה. מזליפים מעט שמן זית ומתענגים. כאילו היינו בפריז...