בשבוע האחרון נודע לי על היוזמה הסעודית החדשה. לא, לא היוזמה הסעודית לשלום, כי אם היוזמה הסעודית לפיתרון "בעיית הנשים". אחרי הכול, כולם יודעים כי נשות סעודיה ? בדומה לנשים רבות שחיות בחברה הערבית ? סובלות מדיכוי ומתת יחס. ונוסף לכך, הן נשים ? דבר שהוא בעייתי מאוד אם אתה גבר מוסלמי. ובכלל ? גבר. על כל פנים, הגברים הסעודים, אצילים שכמותם, החליטו לנסות לפתור את הבעיה בדרך יצירתית במיוחד: הקמת עיר לנשים בלבד. כן, כן, מה ששמעתם.

 

הקונספט הסעודי פשוט: הקמת רשת עצמאית קטנה, שתאפשר לנשים לממש את עצמן תוך שמירה על ההלכה האיסלאמית, מתוך רצון לקדם נשים. הסביר בכיר במשרד התעשייה הסעודי: "המטרה היא שנשים תוכלנה למצוא עבודה מתאימה לתחומי העניין ולטבע של כל אישה ואישה". הפתרון הזה תואם את הגישה שאומרת עדיף קצת על בכלל לא. אחרי הכל אחוז הנשים הסעודיות שיוצאות לעבודה עומד על 15 בלבד.

 

עיר לנשים, האם זו אוטופיה או קטסטרופה?

אני מתעכבת על כמה שאלות טכניות; כי כמו שאומרים, אלוהים נמצא בפרטים הקטנים:

 

1. האם יש תלבושת אחידה בעיר הזאת? כלומר, האם ניתן לבחור כל צבע לבגד בתנאי שהבורקה אחידה?

 

2. מי יהיה ראש העיר? לפי הצהרותיו של מלך סעודיה נשים תוכלנה לבחור החל משנת 2015. בנוסף לכך נשים המעונינות להיות פעילות פוליטית, חייבות את האישור של הבעל שלהן. ומכאן עולה השאלה: ראש עיר הנשים תצטרך להיות אישה. כיצד זה יסתדר עם הדמוקרטיה הסעודית?

 

3. האם יותר לנשים הסעודיות שיתגוררו בעיר לנהל חיים כפולים: בבוקר בעיר הנשים ובלילה לקיים חיי משפחה, זוגיות וילדים (ממין זכר)? האם ילדים יוכלו להשתכן בעיר הנשים כדי לאפשר לאישה הסעודית להגשים את עצמה גם כאימא, או אולי יש חשש להתפתחותם התקינה של ילדים ממין זכר בעיר שכזאת?

 

4. האם מותר לקיים יחסי מסחר עם ערים אחרות? או שאולי בכלל מדובר בעיר ללא מטרות רווח? אפשר, כמובן, לבסס את העיר על עסקאות ברטר. מוצרים תמורת מוצרים ושירותים תמורת שירותים.

 

5. איך יוחלט איזו אישה תקבל אשרת כניסה/ אשרת עבודה בעיר הנשים? מי יישב שם בועדת הקבלה? נשים? גברים? בעיה.

 

תודו שיש משהו אבסורדי עד לכדי קומדיה ביוזמה הזאת כשמתחילים לפרוט אותה לפרטים הקטנים. אבל אפשר לעזוב שניה את הקומדיה ולקרוא לעיר הזו בשמה: "גטו". גטו לנשים.

 

אנחנו? אנחנו הכי מתקדמים

עכשיו בואו נעבור לדבר על חברה מתקדמת יותר מזו הסעודית: זו שלנו. המערבית. זו שנהוג לחשוב שמתייחסת לנשים בצורה מתקדמת ונאורה הרבה יותר מהחברה הערבית. אבל רק לכאורה. אחרי הכל, המצב כאן לא הרבה יותר טוב עבור נשים מאשר בסעודיה. יותר טוב, אבל לא הרבה יותר טוב. נכון, המצב של הנשים בעולם המערבי הוא הטוב ביותר אי פעם. אבל כיום עדיין שכיחות מאוד תופעות כמו אפליית נשים, הדרת נשים, ואי שוויון. בעולם המערבי, כן! ובישראל. תודו שגם אתן מוכנות להמר על כך שיש כנראה כמה רבנים שבטח חושבים שהרעיון הזה של הסעודים שווה בדיקה.

 

 

בואו נבחן את "הבעיה" הנשית בחברה שלנו. מצד אחד, נשים חשובות לתפקוד החברה; מצד שני, הן "מסוכנות" כי הן מהוות מקור לפיתוי, או כגורם שמקטין את כוחם של הגברים. נשים בישראל עדיין מתפקדות על תקן שני בני אדם: אחד בבית ואחד בחוץ. מכיוון שמבחינה ביולוגית הן היחידות שיכולות ללדת נגזרת עליהן הגדרה חברתית שקיימת עד היום:

 

נשים הן הגורם העיקרי שמטפל בילדים ובבית. אני בהחלט מתרשמת מהרצון של מספר גברים להיות שותפים ולקחת חלק בעבודות הבית ובגידול הילדים, אך הם ממש לא הרוב המייצג; הם אפילו לא מיעוט מייצג. בחברה המערבית המודרנית נשים גם מנהלות קריירה כחלק מזכותן למימוש עצמי וכחלק מכישוריהן שמסוגלים להועיל לחברה לא פחות מאלה של הגברים. נכון, לא באמת מתחשבים בצורך שלהן לגדל משפחה, אבל מאפשרים להן לעבוד. לא תמיד בשכר הוגן, אבל משלמים להן. הן לכאורה נהנות מכל העולמות: גם מימוש אישי וגם מימוש מקצועי ? אבל בפועל הן סובלות בשתי החזיתות: גם בבית וגם בעבודה. וכל זה מבלי שהזכרנו שובינזם, סקסיזם וסתם שנאת נשים או פחד מנשים ? תופעות שמאוד רווחות בחלק מהקהילות בחברה שלנו בישראל.

 

 

מבינים את העניין? מצבן של הנשים בחברה המערבית לא טוב בכלל. אבל בעוד שלגבי החברה הערבית מוסכם על כולן ועל כולם שמצב הנשים ירוד ? הרי שחלק לא קטן מהנשים ומהגברים בחברה הישראלית והמערבית באמת סבורים שמצב הנשים כאן מצוין. ולא כך היא.

 

 

מה עושים? תודה לאל שלפחות בתחום הדמוקרטיה, מצבה של ישראל שפיר בהרבה מזה שבערב הסעודית. מצב הנשים בישראל ישתנה רק כאשר תהיה נציגות הולמת של נשים בזירה הפוליטית והחברתית של מקבלי ההחלטות. בכנסת, בממשלה ובמשרדי ממשלה. בקרוב צפויות להיות בחירות בישראל. תעשו לבד את האחד ועוד אחד שלכן.

 

www.michalgolden.com