הסטטיסטיקה בארץ מראה כי קיימים פערים גדולים בין מספר הנשים הנושאות בתפקידי ניהול לבין מספר הגברים כשהמאזן נוטה לטובת גברים.

ישנם מחסומים רבים הניצבים בפני נשים בדרך לקידום לעמדות ניהול ? החל משעות עבודה שאינן בהלימה לעיתים עם הרצון לאמהות טובה ולאיזון בחיים הפרטיים דרך אפליה מגדרית וכו' ולמרות זאת המגמה הינה עליה במספר המנהלות בארץ ובעולם.

נשים רבות שואפות להתאים עצמן למשרות הנחשבות 'גבריות' ולהוכיח שאין הבדלים בין המינים ובעצם ש 'כל אחת יכולה' ואני בעיקר שואלת: מדוע נשים צריכות להתאים עצמן? מדוע נשים צריכות להתחרות עם גברים ובכלל מי קבע שגברים מנהלים טוב יותר? והאם אכן אין הבדלים בין המינים??

נדמה לי שהתפיסה להתאים עצמנו או להתחרות בעולם גברי שגויה מיסודה ושוכחת לחלוטין דווקא את השוני המיני ואת נקודות החוזק של נשים.

אז מהן נקודות החוזק של נשים?

מחקרים מהשנים האחרונות מביאים נתונים מעניינים: 

ד"ר לואן בריזנדיין, נוירופסיכיאטרית מאוניברסיטת קליפורניה נמנתה עם סגל ההוראה בבי"ס לרפואה של אוניברסיטת הרווארד ונחשבת לפורצת דרך במחקרי מוח. את עיקרי מחקרה קיבצה לספר מרתק בשם 'המוח הנשי' ובו היא מספרת לקוראים שהמבנה הייחודי של מוח האשה קובע כיצד נשים חושבות ומתקשרות ולמה הן מייחסות חשיבות ומוכיחה כי קיימים הבדלים רבים בין מוח האשה למוח הגבר.

מחקריה מוכיחים כי המסלולים המוחיים הקשורים לשפה ולהתבוננות ברגשות הזולת גדולים מאלו הקיימים אצל גברים.

אצל גברים לעומת זאת גדולים יותר מרכזי המוח המופקדים על פעולה ותוקפנות ואילו נשים יעשו הכל על מנת למנוע עימותים.

אצל נשים יש מספר תאי עצב גדולים יותר במרכזי השפה, השמיעה והזכרון.

מוח האשה ניחן בזריזות מילולית יוצאת דופן, יכולת ליצור קשרים עמוקים, לזהות כאמור רגשות ומצבי רוח, ויכולת ליישר הדורים ויכולת לחלוקת קשב.

אם נוסף על כך את עובדת היותן של נשים שקולות, לא מונעות מאגו וכן 'אלופות' במולטי-טסקינג ניווכח כי נשים הינן בעלות יכולות ניהול גבוהות ביותר.

הלן פישר, פרופסור לאמתרופולוגיה בארה"ב חקרה אף היא את המוח הנשי ומצאה שנשים בוחנות נושאים שונים במבט רחב יותר מגברים ובן בעלות גמישות מחשבתית, יכולת שיפוט אינטואיטיבית גבוהה ונטייה לתכנון לטווח ארוך.

המחקרים של הלן פישר עסקו לאחרונה על ההבדלים בין נשים לגברים והצביעו על יתרונות רבים לנשים בעולם העבודה.

מחקר של אוניברסיטת קרנגי ו-MIT      העלה שקבוצות עבודה הכוללות נשים תגענה לביצועים ותוצאות טובות יותר מקבוצות של גברים. החוקרים טענו כי נשים מוסיפות אינטליגנציה לקבוצה ומאפשרות תקשורת טובה יותר בין חברי הקבוצה.

מחקר אוניברסיטאי נוסף  (אוניברסיטת Hertfordshire     באנגליה) בנושא מולטי-טסקינג הוכיח בצורה אמפירית כי נשים טובות יותר בחלוקת קשב בין כמה משימות מאשר גברים והן הציגו תפקוד מוחי גבוה ב-70% והצליחו יותר במשימות להן נדרשה ראייה מרחבית.

מחקרים נוספים מוכיחים כי נשים ורבליות יותר מגברים, הן מיושבות, זהירות, מקבלות החלטות בצורה שקולה והן בעלות חוסן נפשי ויכולת עמידה בלחצים רבים דבר הקשור להורמון הנשי אסטרוגן. הן מגלות אמפתיה לבני האדם, מתחברות לאחרים ומתקשרות טוב יותר וסגנון הניהול שלנו דמוקרטי ומשתף. גברים, לעומת זאת, ממוקדי מטרה, מדברים פחות ויותר מבודדים מול הקבוצה. הם זקוקים ליותר זמן, ונתקלים ביותר קשיים בפענוח התגובות והרגשות של מי שעומד מולם. 

במחקר מעניין של ד"ר דיוויד רוס מאוניברסיטת קולומביה בארצות הברית ושותפו מאוניברסיטת מרילנד נבחן הקשר בין מיקומן של נשים בתפקידי הנהלה בכירים לבין הצלחתן של חברות  ומסקנת המחקר בה נבחנו ביצועי 1500 חברות היתה - "ככל שמספר הנשים בהנהלה הבכירה גבוה יותר, כך הישגי החברה טובים יותר".

האם נשים טובות יותר אם כך כמנהלות?

כמי שעוסקת באימון מנהלים ומאמנת הן נשים הן גברים בתפקידי ניהול שונים, איני סבורה כי נשים מנהלות טוב יותר באופן גורף. אני סבורה כי נשים הינן מנהלות מצוינות וניחנות בחושים מפותחים, אינטליגנציה גבוהה וכישורים אשר במישורים מסוימים עולים על אלו של גברים. אני גם סבורה כי הניהול הנשי שונה לחלוטין מהניהול הגברי כפי שמראים מחקרים רבים בתחומי המוח וההתנהגות.

לכן, אני סבורה כי נשים אינן צריכות להתאים עצמן למשרות הנחשבות 'גבריות', הן פשוט צריכות להשתמש בחוזקות שלהן בניהול ומעל לכל הן צריכות להבין ? אנחנו לא בתחרות.

להיות בתפקיד ניהולי זו בחירה ראויה וגם להיות אמהות ולפתח קריירה פחות תובענית זו בחירה ראויה. ומעל לכל אני סבורה כי הבחירה הראויה ביותר היא לחיות כפי שמתאים לכן, הן במישור האישי, הן במישור הקריירה / ניהול ולהיות מי שאתן ולא מי שאינכן.

בברכה,

טלי פלד - אימון מנהלים / אימון קריירה