קמפיין "הגוף המושלם" של ויקטוריה'ס סיקרט עורר לא מעט תגובות נזעמות, חלקן אפילו נכתבו כאן, באון לייף. אבל בעוד שרובנו מעדיפות להתלונן בחריקת שיניים ובמקסימום לחיצות על המקלדת, יש נשים שקמות ועושות מעשה, על מנת להוכיח שגוף מושלם יכול לבוא בכל המידות.

 

הצלמת נרינגה ריקאסיוטה מליטא חברה למומחית לתקשורת מודסטה קאיראייטה ולעיתונאית ביאטה טיסקביץ. יחד הן יצרו תערוכה חדשה, תחת השם WE.WOMEN. התערוכה כוללת תמונות של 12 נשים אמיצות במיוחד, שהסכימו להצטלם מול מראה כשהן לבושות רק בבגדיהן התחתונים.

 

"רצינו לעודד נשים לקבל ולאהוב את הגוף שלהן כמו שהוא: עם כל הפנימיות והצלקות", סיפרה נירנגה לאתר MindBodyGreen. "אנחנו מאמינות שעל ידי כך נשים יוכלו לפנות הרבה אנרגיה ולהשתמש בה למה שבאמת חשוב: הגילוי העצמי שלהן".

 

 

אבל לא רק המטרה של התערוכה מעניינת, אלא גם תהליך העבודה עליה: הצוות השתמש בעמוד הפייסבוק הפופולרי של ביאטה על מנת לקרוא לנשים עם הערכה עצמית בעייתית להשתתף בפרויקט. מיותר לציין שהן קיבלו מאות תגובות, שכל אחת מהן שיתפה בסיפור עצוב וקשה. רק אז הן גם הבינו עד המצב נפוץ וחמור.

 

מתוך הפונות הן בחרו 12 נשים שמייצגות את כל קשת האוכלוסייה, בגיל, בגוון העור ובמשקל. הנשים הנבחרות התמודדו עם שיימינג בגלל עודף משקל, שיימינג בגלל תת משקל, מחלות עור, אנורקסיה, בולימיה, סרטן השד ועוד. "אישה אחת היתה מאושפזת במשך שנתיים בשל דיכאון", משתפת נירנגה "אישה נוספת סבלה מאלימות רבה מצד גברים (זה עניין גדול בליטא), אז זה לא רק עניינים שקשורים לגוף. הפרויקט הזה הראה לנו הרבה צלקות עמוקות בחברה שלנו".  

 

 

כל אחת מהנשים שהשתתפו בפרויקט צולמה בשנייה הראשונה שבה היא פגשה את דמותה שבמראה – אבל לרגע אל תחשבו על תוכניות "מהפך" למיניהן. פה הן פגשו את עצמן בצורה הכי ניטרלית ונקייה שיש. לכן אין פלא שאצל כל אחת תועדה הבעה שונה. "חלק מהן צחקו, חלק כמעט בכו, היו כמה שניסו לעמוד בפוזה (באופן לא מודע), ואחרות לא יכלו להסתכל על עצמן בכלל. זה היה מאוד חושפני".  

 

את התערוכה עצמה נירנגה רואה כהצלחה ולא רק בגלל כמות המבקרים שהגיעו, או ההתעניינות מצד התקשורת הבינלאומית (למרות שאלו הוכיחו עד כמה הנושא הזה בוער). מבחינתה הפרויקט הצליח משום שהוא עזר לנשים שהשתתפו בו בתהליך ההחלמה והקבלה העצמית שלהן, והן עדיין נשארו בקשר אחת עם השנייה.

 

 

בין ים הפרסומות שאומרות לנו איך אנחנו צריכות להראות וכמה אנחנו צריכות לשקול, פרויקטים שמראים עד כמה נשים מתמודדות עם דימוי הגוף שלהן על בסיס יומיומי, מאפשרים יציאה מהמרוץ ומעודדים נשים שלא לרדוף אחרי מודלים בלתי מושגים. אולי בזכות נשים אמיצות כגון אלו, שמסכימות לחשוף את הגוף הלכאורה לא מושלם שלהן בפני כל העולם, נוכל גם אנחנו ללמוד לחבב את הדמות שנשקפת מולנו במראה.