איך שלא יהיה אנו מוכנים לעשות הכל כדי להציל חיים. וכאשר מדובר בבריאות של כולנו תמיד נייחל לה שוב ושוב.

 

 

 

סרטן היא אחת מקבוצות המחלות שהבעת המילה כשלעצמה מעוררת בנו מאגר אינסופי של קונוטאציות שליליות ופחדים. אלא שבעשור האחרון עולה השם המבעית הזה בתכיפות גבוהה בהתאם לעלייה באחוזי הלוקים בו. לנוכח המציאות העגומה בא המחקר ופיתח עבורינו בדיקות מבדיקות שונות כך שנזכה לאתר את החולי הזה, חלילה אם כן, בטרם יהיה מאוחר... ככל שנקדים לאבחן ולטפל ולא משנה באיזה סוג של חולי או מחלה מדובר, תמיד יהיו תוצאותיו של הטיפול טובות יותר. 

 

בשבוע האחרון לקחתי שוב אחריות אישית כלפי עצמי וכלפי הבריאות שלי והצטרפתי לקמפיין חשוב ביותר המעודד לביצוע בדיקת הרוק לאיתור מוטציה בגנים BRCA1 ו- 2BRCA אשר מי שנושאת אותו הסיכוי שלה לחלות בסרטן השד ובסרטנים גניקולוגיים נוספים עולה לכ-30-90% והסיכוי להוריש אותו לילדיה עומד על כ-50%. הבדיקה נעשית באמצעות לקיחת דגימת רוק בזמן ובמקום הנח ביותר לנבדקת.

 

ראוי לציין כי זו הבדיקה היחידה בישראל שמאתרת 15 מוטציות במגוון המוצאים האתניים והעדתיים בארץ (בניגוד לשאר שמאתרות את המוטציות הנפוצות אצל נשים ממוצא אשכנזי). מחקרים העידו כי הסיכוים לחלות במחלה למי שנושאת את המוטציה בגן, הוא כה גבוה עד שבמקרים מסוימים נשים בוחרות לעבור ניתוחים מניעתיים, כגון כריתת שדיים ו/או שחלות. 


פורסם לקראת יום הסרטן הבנלאומי 4.2.2014

 

 

במסגרת החלטה רפואית מושכלת עם רופאיה בחרה השחקנית אנג'לינה ג'ולי נושאת מוטציה גנטית מורשת בגן BRCA1 - לצמצם את הסיכון שלה ללקות בסרטן ולבצע כריתת שדיים מניעתית וכמוה גם נשים נוספות כמו הישראלית קרן נתנזון. 

 

סרטן השד הינה המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. כ- 4,500 נשים, מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד בישראל. אחת מכל שמונה נשים בישראל, עלולה לחלות בסרטן השד וככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכויי הריפוי לכ - 90%. מסתמן כי מספר הנשים אשר מחלימות מסרטן השד עולה בהתמדה בזכות הגילוי המוקדם ובזכות שיפור דרכי הטיפול והגברת המודעות הנרחבת בארץ.

גילוי נשאות המוטציה יכולה בהחלט לסייע בנקיטת הליכים מניעתיים ו/או בדיקות תכופות יותר לאיתור מוקדם למניעת סכנת חיים ונזק בריאותי. כשידע מוקדם יכול לעזור מאוד להעלאת המודעות עבור דור ההמשך שעבורו הסכוי לנשאות עומד על כ- 50%. 

 

גלוי וברור היתרון שיש לרפואה המודרנית ביכולת לאבחן את הנשאיות ואת הסיכון.

בואו הצטרפו למי שמגלים אחריות ועושים יחד להעלאת המודעות לעידוד פניה ואבחון הגן תוך מתן דגימה קטנה של רוקבשלב שני אישה עדיין צריכה להביא את עצמה להחליט על ביצוע הפרוצדורה הרפואית, אך כשיש בידה את המיידע ובחשיבה שידע הוא כוח, תהיה הדרך להחלטה המושכלת אולי נהירה יותר. 

בריאות טובה לכולנו. 

 

 

להצטרפות לקמפיין להעלאת המודעות בקרב הציבור בפייסבוק 

לאתר האגודה למלחמה בסרטן הכנסו לכאן 

לפרטים נוספים אודות הבדיקה הכנסו לכאן או צלצלו 035193013

 

בריאות טובה 

 

 

 

 

 

 

 

ריקי ברוך 

מאמנת אישית וקבוצתית עיתונאית רשת, בלוגרית.