ביום רביעי האחרון זומנה גל שרגיל, סטודנטית למשפטים בת 28 במכללה האקדמית צפת לשיחת בירור עם ראש החוג בפקולטה למשפטים שבמכללה. הנושא: תלונותיה על המרצה שלה ב"מבוא למשפט פרטי", אשר לטענתה מעיר הערות שוביניסטיות בכיתה.

 

עוד ב-onlife:

 

לטענתה של שרגיל, שהיא בוגרת תואר שני בלימודי מגדר, בשנה האחרונה היא ושאר חבריה לקורס נאלצים לשמוע את הערותיו השוביניסטיות של המרצה שלה. בין ההערות שנאלצה להקשיב להן, לדבריה, היו אמירות כמו: "גברים מתמכרים להימורים, נשים מתמכרות לקניות וליהלומים" או "הדודה רוחמה יותר כשירה לטפל בקטין אבל הדוד משה יקנה לו דברים".

 

שרגיל לא הסכימה לעבור לסדר היום לגבי האמירות המכעיסות, וציינה בפני המרצה מספר פעמים כי מדובר בהערות מבזות נשים. בעקבות כך היא הוזמנה לשיחה עם ראש החוג. 

 

"כדאי שתהיי בשקט אם את רוצה להמשיך ללמוד פה"

"בשיחה עצמה הסברתי לראש החוג שבכיתה נאמרות שוב ושוב הערות שוביניסטיות ושמבחינתי אני עומדת על זכותי שלא להרגיש מושפלת ומבוזה על בסיס היותי אישה. שאלתי אותו מה הוא מתכוון לעשות והאם הוא מתכוון לדבר עם המרצה על הסוגיה", מספרת שרגיל.

 

לדבריה, ראש החוג טען בשיחה שאין בכוונתו לשוחח עם המרצה שהרי "הבעיה היא בך ולא בו". בנוסף לכך הבהיר לה ראש החוג כי מעתה והלאה עדיף שלא תגיע לשיעור והוסיף ש"אם את כבר מגיעה כדאי שתהיי בשקט ושלא תעירי הערות פמיניסטיות שהרי אם תמשיכי כך יכול להיות שכבר לא תהיי סטודנטית שלנו".

 

בתגובה לשיחתה עם ראש החוג, החליטה שרגיל לפעול בצורת "מחאה שקטה", ולהדביק על מסך המחשב הנייד שלה שלט עם הכיתוב "השתקת נשים = הדרת נשים". "מבחינתי השתקת נשים זה בדיוק אותו דבר כמו הדרת נשים", היא אומרת.

 

המחאה השקטה של גל שרגיל: "השתקת נשים = הדרת נשים"

 

לדבריה, התגובות שקיבלה מכיתתה בעקבות "המחאה השקטה" היו חיוביות ברובן, אולם היו כאלה שטענו כי היא "נותנת לחוג את החבל לתלות אותך".  "יכול להיול שמחר אקבל מייל שגם הפתק הזה לא מקובל, אבל מצדי אני מתכוונת להמשיך במחאה השקטה שלי עד שיתנו לי רשות לחזור ולדבר", היא אומרת.

 

 

סטודנטיות נוספות המשתתפות בקורס המדובר ציינו גם הן כי "המרצה אכן נוהג להעדיף דוגמאות שוביניסטיות על פני דוגמאות אחרות שיש בנמצא". הסטודנטיות סיפרו שכשפנתה שרגיל למרצה וטענה על דבריו המשפילים נשים,  הוא מיהר להשתיק אותה " ובחר בשיטת ה"זה מה שכתוב – זה לא אני אמרתי", טענו הסטודנטיות.

 

מנגד, נשמעו קולות הסבורים שגם תגובותיה של שרגיל הן מוגזמות. "אני מבינה את המקום שממנו היא מגיעה אבל חלק מהתגובות שלה מצטיירות לא פעם כמוגזמות ותוקפניות מדי. קורה לפעמים שהיא מתפרצת לדברי המרצה ולא נותנת לו לסיים את דבריו. יש כאלה בכיתה שחושבים שהמאבק של שרגיל מוצדק בעוד שאחרים חושבים שהוא מוגזם", סיפרה סטודנטית אחרת.

 

המכללה האקדמית צפת מסרה בתגובה: "המכללה מכחישה את כל הנטען בכתבה. מפעת השמירה על צנעת הפרט של הסטודנטית, המכללה מבקשת שלא להוסיף על הנושא".