כבר 20 שנה שאני מייצרת ועובדת עם רשתות שונות בכל העולם, והגעתי למסקנה שהגיע הזמן שגם אתם, הצרכנים, תבינו על מה את משלמים ועל מה אתם מוציאים כסף מיותר. הנה כמה מהטעויות הנפוצות ביותר, של כולנו. 

 

עוד ב- Onlife:

1. אל תסתכלו בקנקן אלא מה שיש בו

כמה פעמים עמדתם מול מדפי הסופר ובחרתם את האריזה הכי גדולה או הכי יפה? לפעמים זה עובד, אבל לא תמיד . דקה לפני שאתם מושכים את המוצר מהמדף, כדאי שתבדקו מה הוא מכיל: קחו לדוגמה קרם גוף - לא תמיד האריזה מכילה חומר איכותי שבאמת ייתן לכם תחושת "לחות שנשארת לאורך זמן". יכול בהחלט להיות שזה סתם קרם נוזלי שאחרי חמש דקות לא תרגישו אותו בכלל.

דוגמה בולטת נוספת – מרכך כביסה: מכירים את הג'ריקנים ואת מרכך הקומפקט? ההבדל ביניהם הוא כמות המים שמכיל המוצר. מבחינת חומר פעיל, לשניהם יש את אותה הכמות. כלומר, אם תמלאו כוס מרכך רגיל וכוס קומפקט, תגיעו לאותה תוצאה בכביסה, רק שסחבתם יותר. פה כבר השאלה מה יקר יותר ומה יקר פחות. את החשבון אתם יודעים לעשות

2. עצרו לרגע וחשבו את המחיר

אנשים עוברים בסופר במהירות של 50 קמ"ש. לא עוצרים או קוראים את המחיר, לא רואים אם הוא עלה, או ירד, או יש מבצע. 25.90 שקלים זה לא 25 שקלים. זה 26 שקלים. אם אתם לא אנשי המתמטיקה, וקשה לכם לחשב האם עדיפה שקית פסטה של 300 גר' ב-21 שקלים או שקית של 500 גר' ב-25 שקלים, הוציאו את הטלפון שלכם. נכון גם ככה הוא כל הזמן ביד? העבירו למחשבון וחשבו. ככה תדעו איזו שקית כדאית יותר.

אגב, לא חייבים לשלוף את הנייד על כל מוצר. החליטו שמוצר אחד לקנייה אתם בודקים. אחד לשבוע אפילו. ככה תצליחו תוך זמן קצר להיות משופשפים בהשוואת מחירים פר תכולה.

3. אל תתפשרו על איכות

אומרים שהעשירים הם החסכנים הגדולים ביותר. למה? כי כשאתה קונה מוצר אחד טוב, הוא מספיק לך ליותר זמן, נותן לך תפוקה יותר טובה, וחוסך לך קנייה של 4 מוצרים אחרים, זולים אמנם יותר, אבל שלא עושים את העבודה כמו שצריך. למשל – מגבונים לחים: השוק מוצף במוצרים ומותגים שונים. המחיר של כל אחד אחר, אבל מבפנים, אם תנברו בתוך המוצר – תגלו שהמוצרים שהיו הכי זולים מכילים מגבונים קטנים יותר, שעשויים מבד סינטטי, לא נעים, שכמעט לא סופג כלום. במקרה הזה 2 חבילות של מגבון זול לא יעשו את העבודה כמו חבילה אחת של מגבונים איכותיים (ויקרים יותר).

4. קנייה על עיוור

 

טעות אחת נפוצה שאני רואה הרבה היא כאשר הבעלים/הגברים שמגיעים לסופרמרקט עם רשימה. את הרשימה הם קיבלו מנשותיהן, שלעתים לא ביקרו בסופר כבר כמה חודשים – יש להן בראש רשימה מסודרת, והן יודעות בדיוק מה צריך. אבל מה? הגברים לא משווים, לא יודעים לבדוק, לא רואים מוצרים, והם חוזרים הביתה כמו רובוטים עם בדיוק מה שאמרו להם לחזור, בלי להפעיל שיקול דעת בסופרמרקט עצמו.

חשוב תמיד לבדוק מה מציעים המתחרים מה ההבדל בין מוצר למוצר ועל מה באמת משלמים פרמייה. אם זה רק על השם אז כדאי שתחשבו פעמים אם מתאים לכם לשלם על מוצר צריכה מתכלה יותר בגלל השם שמודפס עליו .
 

5.  נאמנות מקובעת למוצר

טעות נוספת של קניה באינטרנט או מרשימה קבועה שלא משתנה היא שאנחנו לא מנסים מוצרים חדשים. התקבעו לנו במוח מוצרים מסוימים ואנחנו לא נהנים ממוצרים חדשים שבדרך כלל מביאים בשורה  באיכות או בכמות.

למשל, אם אתם רגילים לקנות יוגורט בגביע של 100 גר' – והיצרן הוציא מוצר חדש זהה, רק באריזה של 150 גר' – שעשויה להיות יותר כדאית. ברור שאם אתם צורכים את היוגורט הזה על בסיס יומי – כדאי לכם לקנות 4 גדולים מאשר 6 קטנים – גם חסכוני יותר, וגם פחות מלכלך את הסביבה. (שימו לב – אם אתם רגילים לכמות של 100 ולא רוצים להעלות במשקל – גם פה יש שיקול שצריך לקחת).

אריזות המוצרים הן חלק משמעותי ממחיר המוצר, במיוחד כשמדובר במוצרי יסוד – לכן אריזה שמכילה יותר תכולה תמיד תצא יותר זולה ליחידת מידה. לכן אני מדגישה שחשוב להגיע לפחות פעם בחודש לסופר כדי לעדכן את הרשימה ולבדוק אלטרנטיבות.

6. מותר פינוק אחד בקנייה

באותה מהירות שאתם קונים ולא שמים לב למחיר, אתם גם מעמיסים על העגלה. עשו לעצמכם חוק - בכל שבוע בדקו קטגוריה אחת של מוצרים והשוו את המחירים של כל המוצרים באותה הקטגוריה. שבוע אחד מוצרי נקיון, שבוע שני מוצרי הנייר וכו' - כך תישארו מעודכנים תמיד. כמו בדיאטה, אגב, לא חייבים כל הזמן לחסוך ולחסוך - גם בדיאטה אנחנו מרשים לעצמנו פינוק אחד קטן פעם בכמה זמן. גם בקניות שלכם - הרשו לעצמכם משהו אחת "לא מחושב ולוקסוסי". כך תרגישו פיצוי מסוים וגם תדעו שמותר לכם רק פינוק אחד ולא תתפתו לקנות עוד.
 

7.  מעמיסים ומעמיסים

אל תקנו קנייה כמותית גם אם יש מבצע, אלא אם יש אפשרות לצרוך את המוצרים לאורך זמן. מנסיון, אני יודעת שאם קונים 2+1, למשל קורנפלקס, הצריכה בבית גדלה משמעותית. כי כשיש- אוכלים. ואם לא אוכלים – זה נזרק. אם זהו מוצר שאתם יכולים לחיות איתו הרבה זמן והוא מבוקש אצלכם – בשמחה, אבל תמיד זיכרו: כשיש המון אוכל על השולחן – אוכלים יותר. בסופו של דבר גם מנה אחת מספיקה, לא צריך שלוש.

8. קנו מוצרים שאפשר לשלוט בהם

תמיד העדיפו מוצרים שמאפשרים לכם לשלוט על המזיגה או השימוש. למשל שמפו: אם קניתם שמפו עם פקק לא איכותי, הוא לא ייסגר כמו שצריך, ולאחר כל שימוש גם יישפך חלק מהנוזל. כך תמצאו את עצמכם מבזבזים הרבה יותר חומר ממה שצריך. לכן, תמיד כדאי להעדיף שמפו עם משאבה - הוא גם יחזיק מעמד זמן רב יותר וגם לא יבזבז לכם כסף. הטיפ הזה חשוב למשפחות עם ילדים.

9. מחיר גבוה הוא לא תו איכות

אין רחוק מהאמת. לעתים קרובות, חברות שאינן ידועות ומפורסמות, מייצרות מוצרים מושקעים יותר מבחינת האיכות - וזאת כדי לגרום ללקוח לחזור ולרכוש את המוצר , משום שהוא עשה את העבודה. הדבר נכון במיוחד לגבי מוצרי צריכה יומיומיים. תמיד כדאי לבדוק אם המוצר עושה את העבודה, מול המחיר שלו. אם מוצר לא מספיק טוב מבחינתכם, אל תהססו לנסות אחר.
 

10.השתמשו בכוח שלכם כצרכן

אתם כבר יודעים, כוחות הכלכלה לא נחים. רוצים להשפיע על מחיר של מוצר? פשוט הורידו את הביקוש, תפסיקו לקנות אותו עד שתראו שהוא יורד במחיר. יש תמיד תחליפים. כשביקוש יורד – היצרן עושה את החישוב ומנסה לברר למה. בדרך כלל הצעד הראשון הוא הורדה במחיר. האמריקאים כבר מזמן הבינו שהכוח טמון נמצא בכרטיס האשראי שלהם והם מורידים ומעלים מוצרים רק באמצעות הרכישה – לזה קוראים כח קניה .

אז הכח בידים שלכם ויותר נכון בכרטיס האשראי שלכם אז תנצלו את הכוח הזה בתבונה .