יש תהליכים בירוקרטיים שאת לא מבינה את המשמעות שלהם עד שהופכת לחלק מהסטטיסטיקה.  עד לפני חודשיים נשאתי עובר ברחמי בעוד הריון שגרתי, לא משהו ששווה לדבר עליו. עד אותה שיחת טלפון בה נודע לי שאני צריכה לעבור הפסקת הריון ושלעובר בתוכי זמן קצוב לחיות. שעתיים אחרי כבר היינו בבית חולים אסף הרופא, עברתי שורה של בדיקות והופניתי לוועדה להפסקת הריון.

 

האולם רחב הידיים היה תמונה מייצגת של החברה הישראלית – נערה אתיופית שישבה לבדה, מוסלמית בת פחות מ-20, בני נוער שלא מלאו להם יותר מ-15 בלווי אמה של הנערה ואישה בהריון מתקדם שלא הפסיקה להתייפח כשלצידה בן זוגה.

הוועדה להפסקת הריון היא כורח המציאות, אף אחת לא באמת בוחרת להיות בסיטואציה הזו. הנערה המוסלמית מייחלת לסיים את התהליך במהרה ובלבד שמישהו מהכפר לא יגלה על כך, בני ה-15 היו נראים חצי משועשעים או יותר נכון לא ממש מבינים לקראת מה הם עומדים לעבור והאישה שבחרה להיכנס להריון אבל נתקלת לראשונה בצדדים הפחות פוטוגניים ומדוברים של תהליך ההיריון והלידה.

 

כל מי שישבה באותה מבואה מצויה בסערת רגשות – אלה שלא מעוניינות בעובר שבתוכן ואלה שרוצות בו מאוד אבל ייאלצו לעבור תהליך מייסר וכואב של הפסקת הריון. בתוך סערת הרגשות הזאת היא תצטרך לעמוד מול וועדה של שלושה אנשי מקצוע ולשכנע למה היא עומדת בקריטריונים ולמה מוטב שיאשרו לה הפלה או הפסקת הריון.

 

עד עכשיו הוועדה הזאת הייתה קוץ בתחת עבורנו הנשים. אבל אין ספק שהצעת החוק החדשה (וההזויה יש לומר) של שני חברי כנסת משני צדי המתרס הפוליטי חבר הכנסת יהודה גליק וחבר הכנסת חג' יחיא, להכניס רב וקאדי לוועדות להפסקת הריון, תהפוך את אותה וועדה למטרד של ממש.

 

הצעת החוק השערורייתית של ח"כ יהודה גליק וחג' יחיא. מתוך ידיעות אחרונות

הצעת החוק השערורייתית של ח"כ יהודה גליק וחג' יחיא. מתוך ידיעות אחרונות

 

למה בכלל יש צורך באותה וועדה? לפי קצב הנשים שנכנסו ויצאו ממנה (כל דיון ארך לא יותר משלוש דקות) נדמה שהיא משמשת יותר כעלה תאנה מאשר גורם שיש לו סמכות וקבלת החלטות של ממש.

 

בתוך הלך הרוח שטוף ההורמונים שלך, אינספור השאלות המופנות אלייך בוועדה והצורך להכריע (כי הזמן הוא גורם מכריע), הדבר האחרון שאת צריכה הוא איש דת שישכנע למה הפלה היא מיותרת/מנוגדת לדת/ תגרום לך לנזק אישי בעולם הבא.

 

קמפיין של שדולת הנשים נגד המסרים של עמותת אפרת

קמפיין של שדולת הנשים נגד המסרים של עמותת אפרת

 

מה יאמר אותו קאדי לנערה המוסלמית שנכנסה בטעות להריון? לשמור על העובר? ומה בדיוק יהיו הנימוקים של רב שיישב בוועדה עבור אישה חילונית ללא בן זוג שהחליטה שאין בידה את האמצעים והיכולת לגדל תינוק לבדה? והאם בכלל יש הבדל בעמדותיהם של אותם רבנים לבין נציגי עמותת אפרת?

 

לטעמי אין הבדל בין השרץ הזה לאחר. אף אחד מהיועצים הללו - לא יעבור את מה שאותה אישה תחווה. החל מבחילות הבוקר, הצרבות, העצירויות, נפילת ההורמונים לאחר הפסקת ההריון או הלידה וכאב הלב שנלווה להחלטה הקשה. חכמות אמרו כבר לפני: צאו לי מהרחם. עכשיו זה בדיוק הזמן.