התינוק שלך רק בן יום, אתם עדיין בבית החולים ופתאום הבנת שהוא לא הגיע עם חוברת הוראות הפעלה. לפעמים הוא ישן, לפעמים בוכה, לפעמים יונק, או לפחות מחובר לציצי. השד שלך מרגיש רך לגמרי, את בכלל לא מרגישה שיש בו חלב, התינוק שלך עשה קקי אחד שחור כמו זפת לפני כמה שעות ומאז כלום ונדמה לך שהיה טיטול אחד של פיפי. והוא ישן וישן.

האחיות מגיעות מידי פעם לבדוק שהכל בסדר, הן מסתכלות על הטבלה שרשמת בה את ההנקות, אבל את בכלל לא בטוחה שהוא באמת ינק, איך אפשר לדעת?

את חשבת שתקבלי ייעוץ מסודר בבית החולים בהנקה ובטיפול בתינוק, הרי לשם כך ילדת בבית חולים לא? אבל כולן כל כך עסוקות, ועד עכשיו לא מצאת אפילו יועצת הנקה אחת.

אז איך אפשר לדעת שהכל בסדר? שהוא יונק מספיק? שיש לך מספיק חלב עבורו?

לפי היציאות? היציאות, שבהחלט יהיו אחד המדדים בהמשך - הן לא מדד אמין ביממות הראשונות לאחר הלידה, מהסיבה הפשוטה שצפויות מעט מאוד יציאות ביומיים הראשונים ולכן ההמתנה של שעות רבות בין יציאה ליציאה עשויה להדאיג אותך ולגרום לך לחשוב שמשהו לא בסדר.

לפי המשקל? גם הוא לא מדד אמין ביממות הראשונות כי קיימת האפשרות שהמשקל של התינוק שלך בכלל ירד ביממות הראשונות מכל מיני סיבות שלא ארחיב לגביהן כאן.

לפי התחושה בשד? גם תחושת ההתמלאות של השד לפני ההנקה ותחושת ההתרוקנות לאחריה יגיעו רק עוד יומיים שלושה (ואז יהוו עוד מדד נהדר שהכל הולך טוב). ביומיים הראשונים לאחר הלידה השד מכיל את החלב הראשוני, הקולוסטרום הנהדר והחשוב, כמותו קטנה ומותאמת לצרכי קיבתו הקטנה של התינוק כך שלרוב הוא עדיין לא ממלא את השד.

אז איך תדעי שהוא שבע? שיש לך מספיק חלב עבורו בימים הראשונים לאחר הלידה?

התשובה פשוטה: תסתכלי עליו. תלמדי אותו.

המצב הקל הוא זה - יש תינוקות שכשהם שבעים – הם ישנים, וכשהם רעבים הם מתחילים להתנועע, להזיז את הראש ולעשות קולות מציצה, או כאלה שממש פוקחים עיניים ומתבוננים ברוגע על סביבתם וכך ניתן בקלות לזהות שהכל תקין והם מתחילים לחוש רעב. (אגב, שני המצבים האלה הם זמנים אידאליים להתחיל הנקה, בזמנים האלה התינוקות רגועים וסבלנים לשתף פעולה עם מספר ניסיונות הצמדה).

אבל,  יש תינוקות שישנים כל הזמן ופשוט לא מתעוררים או לחילופין ערים כל הזמן ולא ישנים בכלל ואז המצב פחות ברור.  במקרה כזה - התבונני בתינוק שלך.

כפות ידיים רפויות ומצח חלק ורפוי מעידים על כך שהוא שבע ורגוע. כפות ידים קפוצות ומצח מכווץ במעין הבעה מודאגת – יכולים להעיד שהוא רעב אפילו אם הוא ישן ולא זז בכלל. לעיתים ברגע שתרימי אותו הוא יתחיל לבכות וכשתניחי אותו ליד השד הוא יירדם שוב, גם זה סימן לכך שהוא רעב.

אז כן, ייתכן שהוא ישן למרות שהוא רעב.

אם זה המצב למרות שהוא יונק לפחות כל שעתיים/שלוש, או שהוא כלל לא מתעורר להנקות, חשוב שיועצת הנקה תראה אתכם כדי שתוודא שתינוקך יונק באופן יעיל, על ידי כך שתראה סימני בליעה בגרון ולא רק תנועות מציצה קטנות בלי בליעות או שתעזור לך להעיר אותו לינוק. מכיוון שאני יודעת שהרבה פעמים בבתי החולים לא ניתן להשיג יועצת הנקה, קראי בכתבה השלישית בסדרה – חפשי את היועצת איך להעיר ולהאכיל את תינוקך בחלב אם עד שהמצב יסתדר, כי לתת בקבוק תמ"ל הוא פתרון לא מומלץ במצב כזה.

בנוסף תוכלי לבחור יועצת הנקה פרטית עוד לפני הלידה, לעשות אצלה הכנה להנקה, להגיע חמושה בידע לבית החולים ובמקרה הצורך לקרוא לה להגיע ישר לבית החולים.

לטיפים הקודמים: