בתאריך 6.6.17 הוא יום הלידות הבית הבינלאומי, תיפתח מחאה ויראלית שמובילה קבוצת "זכותי ללדת"- התאגדות של נשים שחלקן אימהות בהווה וחלקן אימהות לעתיד. מחאת הרשת תכלול סיפורי לידה של מאות נשים ברחבי הארץ, שיעלו לרשת בדיוק באותה השעה את סיפור הלידה שלהן בלווי תמונות. הן יתייגו את העמודים הפרטיים של כל הרופאים במשרד הבריאות שמתנגדים למודל מרכזי הלידה הטבעיים, בדרישה לנרמל את לידות הבית בישראל ולהנגיש לציבור את המחקרים הקיימים בתחום. מבחינת אותן נשים זהו מאבק על האפשרות לבחור והזכות על גופן.

 

 

המחאה הזו היא תוצאה של סגירת מרכז לידות הבית העצמאי "בית יולדות" בגדרה בחודש מרץ האחרון. הצעד הזה מנע מכ- 50 נשים בהריון לעבור לידה ביתית. מבחינתן מדובר בשלילת זכות בחירה מהותית וחשובה.

המשמעות של סגירת "בית יולדות" עבור אותן נשים שמעוניינות בלידה ביתית וגרות בפריפריה היא שהן אינן מורשות עפ"י חוזר מנכ"ל של משרד הבריאות לעבור לידה כזו, בגלל המרחק הרב מבית החולים. בכך, למעשה, נשללת זכותן המוגנת החוק.

אותו חוזר מנכ"ל דן את כל אותן נשים שביתן מרוחק מביה"ח, גרות בקומה 4 ללא מעלית, בבית קטן מדי ללדת בבית החולים בניגוד לרצונן.

מאחר ומשרד הבריאות אינו מורשה לקבוע לפי חוק כבוד יסוד האדם לאישה היכן ללדת, הוא משתמש במיילדות ליילד את אותן נשים שאינן עומדות באותם תנאים. נשים שבכל זאת מעוניינות בלידה ביתית ואינן עומדות בקריטריונים, יוכלו לעשות זאת ללא לווי מקצועי של מיילדת – דבר שעלול להותיר אותן ואת התינוקות שלהן בסכנה.

 

 

חשוב לזכור שבמדינות מפותחות כמו: אנגליה, דנמרק, הולנד, אוסטרליה, קנדה וארה"ב מעודדים לידות בית, מאחר ומחקרים מראים כי הסיכון בלידת בית שווה לסיכון בלידה בבית חולים. המספרים מראים כי לידות בית אינן גורמות לאחוזי תמותה גבוהים יותר של תינוקות ונשים.

 

מטרת הדף "זכותי ללדת" היא נרמול לידות הבית בישראל ושינוי ההנחיות הקיימות כיום על מנת שיולדות יקבלו חופש בחירה מלא בעת לידתן לגבי מקום הלידה ואופן הלידה.