לפני כחודש עלה לכותרות נושא עיסוי פירינאום של אישה לקראת לידה על ידי דולה. בעיקר לאחר שמיכאל הופמן, דולה גבר, הפך להיות חשוד במעשים מגונים.

 

לדברי גילה רונאל, דולה מזה  18 שנה ומלמדת דולות כ 14 שנים, המנהלת המקצועית של דיאדה ומחברת את הספר "טבעי ללדת", "עיסוי פירנאום אינו חלק מעבודת הדולה ובעצם אינו חלק מעבודת הליווי של הדולה או של כל גורם אחר המטפל באישה. גם רופאים אינם עושים עיסוי פירנאום. זה לא חלק מהעבודה או הליווי שלהם. לעיתים נעשה עיסוי כזה בזמן הלידה על ידי המיילדת".

 

רונאל  מציינת שמחקרים מראים כי "עיסוי כזה עוזר להימנע מקרעים בזמן הלידה או הימנעות מחתך. יחד עם זאת אם אישה לא עוברת עיסוי כזה לא קורה לה כלום".

 

העיסוי, לדעת רונאל, יכול להעשות על ידי האישה עצמה או על ידי בן זוגה. "כשאני מנחה זוגות אני משתדלת להיות זהירה ורגישה. מי שיכולה לעשות זה בסדר. יש נשים שעיסוי כזה לא נמצא בלקסיקון שלהן, כי זה לא נעים להן, או כי יש להן בעיה עם המגע. יש נשים שעברו פגיעה. מדובר בסוג של מגע אינטימי , ובגלל היותו שכזה  ומהיותו מגע באברי המין עולים וצפים אצל חלק מהנשים רגשות ותחושות".

 

 רונאל נחרצת- אין מקום למגע כזה בין דולה לבין היולדת שלה. לטענתה , לאחר 18 שנים של עבודה כדולה והכרות עם דולות בעולם, עיסוי פירינאום אינו חלק מעבודת הדולה.

"לא יכול להיות שדולה תהפוך לפרסונה נון -גראטה"

לעומתה, רותי קרני הורוביץ, ראש ארגון הגג של מקצועות הליווי וההדרכה הסב-לידתיים, מדריכה להכנה ללידה מאז 1995, דולה, מדריכת מדריכות להכנה ללידה, מנהלת פקולטת קאפה בישראל, מחברת הספר 'אמנות הלידה' ובעלת אתר לידה ואתר דולות, טוענת כי הגבלת עיסוי פרינאום באמצעות הקוד האתי של הדולות תהיה טעות קשה. לדבריה, החלטה כזו תהיה מנוגדת גם לעמדה העקרונית של משרד הבריאות בנושא דולות.

 

"בשנת 2007 קיבל משרד הבריאות את עמדתי לפיה לא ייתכן שעצם הכשרתי כדולה יהפוך אותי פרסונה נון-גראטה בבתי חולים". לדבריה, במכתב שהוציאה דר' סימה רייכר, הממונה על ההוראות המקצועיות במשרד הבריאות נאמר בין השאר כי 'כל יולדת רשאית להכניס איתה לכל חדר לידה. שני מלווים ובכלל זה מלווה לידה המכנה עצמו דולה'.  

 

"באופן דומה, לא ייתכן כי עצם הכשרתי כדולה יהפוך אותי לפרסונה היחידה בעולם שייאסר עליה מפורשות לבצע עיסוי פרינאום", מסבירה קרני הורוביץ.