מחקר חדש , מגלה כי צריכת תוספת ברזל לנשים בהריון שאינן אנמיות, אינה נחוצה. המחקר, שהתפרסם החודש, ניסה לבחון את משמעות לקיחת תוספת ברזל, לנשים הרות.

 

במהלך המחקר נבחנו נתונים של 1280 נשים הרות מאפריקה. באפריקה, לעומת העולם המערבי, נשים רבות סובלות מאנמיה. אנמיה, הנגרמת מתת תזונה או מטפילי מעיים שונים. מתוך 1280 הנשים שנבחנו, 43% היו אנמיות וסבלו מהמוגלובין נמוך.

 

הנשים חולקו לשתי קבוצות באופן שרירותי ונטלו תוספות של כדורי ברזל וחומצה פולית. קבוצה אחת נטלה כדור של 30 מ"ג ברזל והקבוצה השנייה נטלה מינון כפול של 60 מ"ג. הכדורים ניתנו בתקופת ההיריון ובשלושת החודשים הראשונים שלאחר הלידה.

 

התוצאות היו מפתיעות. רמת ההמוגלובין של הנשים בשתי הקבוצות, כשלושה חודשים אחרי הלידה, היתה דומה.  בבדיקות דם הבודקות המוגלובין, הנתונים של רב הנשים היו סביב ה- 11 מג"ר המוגלובין , נתון שהוא מתחת לנורמה.

מי באמת צריכה לקחת ברזל?

יצרנית התרופות כצט ערכה לפני יותר משנה סקר בקרב 100 גניקולוגים. הסקר העלה שכ- 98% מהגניקולוגים המליצו לנשים הרות על תוספת  ברזל. הסיבה להמלצת הרופאים על תוספת ברזל היא דאגה לבריאות האישה בהריון, זאת בשל העובדה שההמוגלובין בדם נוטה לרדת בקלות במהלך ההיריון. אבל כפי הנראה שהירידה איננה נובעת רק ממחסור ברזל אלא  קשורה בעיקר לעלייה בנפח הדם של האישה ההרה.

 

רמת המוגלובין משפיעה על תפקוד האישה בכלל ועל העייפות בפרט, כמו כן להמוגלובין נמוך יש  קשר לירידת אספקת החמצן לאיברים שונים בגוף. במקרים קיצוניים אנמיה משפיעה  גם על התפתחות העובר. כל אלה גורמים לרופאים להמליץ על לקיחת תוספת ברזל כרוטינה בהריון.

 

אבל אחת הבעיות הנפוצות של לקיחת ברזל היא תופעות הלוואי. ברזל הנלקח כתוסף עלול להתחבר לרקמת המעי ולגרום לתגובה של אי נוחות במעי, עצירות או שלשולים  וכאבי בטן.

"כדאי לבדוק קודם את מאגרי הברזל של האישה"

ד"ר דגנית סמואל, רופאת נשים בכירה ומנהלת מרפאת מומחים ברמת אביב, מסכימה שאין לתת לכל אישה תוסף ברזל. "אני יודעת שישנה גישה שצריך לצייד את האישה בתכשירי ברזל במהלך ההריון. הריון מתפתח דורש יותר ברזל משיגרה. אבל הגישה שלי היא לבדוק את מאגרי הברזל ואת מאגרי ה B12 של האישה. אם המאגרים נמוכים יחסית או מתחת לנורמה אני רושמת מרשם לברזל".

 

ד"ר סמואל מודעת לקושי של נשים בתחילת ההריון לבלוע כדורים, לעיתים בגלל בחילות. והיא מציינת שמלבד המלצה על חומצה פולית, אין צורך בתוספות לכל הנשים. עוד מוסיפה ד"ר סמואל שכדאי לצייד אישה במרשם לברזל, אם ידוע שבהרינות קודמים ישנה צניחה של הברזל, או כשהאישה מדווחת על תזונה חריגה וממעיטה במזונות עשירים בברזל.

תזונה מאוזנת מספקת את מקורות הברזל

 ורד יפה חאיק, דיאטנית קלינית,טוענת כי עדיף שאישה תאכל מזונות עתירי ברזל, בזמן ההריון. רק אם האישה לא אוכלת בצורה מאוזנת, אז כדאי לתת תוספים. יפה חאיק מציינת שני סוגי מזונות עשירי ברזל: מזונות מהחי ומזונות מהצומח.

 

"במזונות מהחי ניתן למצוא בשר בקר, רצוי מהחלקים הרזים של הבשר, הודו ודגים. גם בכבד יש ברזל. בעוף לעומת זאת יש מעט ברזל. במזונות מהצומח ניתן לצרוך שומשום, טחינה, אגוזים למיניהם וקטניות". כמו כן, ממליצה יפה - חאיק, כדי להגביר את הספיגה, לצרוך ויטמין, אותו מוצאים בפרות הדר, קיווי, פלפלים אדומים, תותים ועוד.

ורד לב, נטורופטית, מסבירה שתזונה נכונה ומאוזנת יכולה בהחלט לספק לאישה ההרה את כל הצרכים. יותר מזה במצבים כמו הריון, הגוף "מודיע" לאישה מה צרכיו בעזרת חשקים למזונות מסוימים, הגברת התיאבון, סלידה ממזונות שמפריעים לספיגה ועוד.

"כשממליצים לנשים לקחת תוספים באופן גורף עושים כמה דברים בעייתיים:

  • מפריעים לגוף להפיק את אותם הרכיבים מהמזון- מה שהוא יודע וצריך לעשות
  • הופכים את מערכות הספיגה של הגוף לעצלניות יותר- כי מגיעה כמות גדולה מאד מבחוץ ואין צורך "להתאמץ".
  • מסירים מהאישה אחריות אישית לבריאותה ולבחירות התומכות בה ומנתקים אותה מהקשב לגוף שלה.
  • לפעמים יוצרים עודפים בלתי נחוצים של רכיבי תזונה וגם בזה עשוי להיות נזק.