אנא המתן/י מספר שניות

דלג

רותי קרני הורוביץ
ראש ארגון הגג של מקצועות הליווי וההדרכה הסב-לידתיים בישראל, מנהלת בית הספר אמנות הלידה הגדול בישראל להכשרת דולות ומדריכות להכנה ללידה, דירקטור CAPPA Israel, מקימת ומנהלת אתר אמנות הלידה ואתר דולות

די עם המיתוס: לידת בבית החולים אינה בטוחה

לידות בביה"ח לא פחות מסוכנות ליולדת ולעובר מאשר לידות בית. בית החולים רומס באופן עקבי את זכויות היולדת והתינוק, זירוזים, התערבויות וניתוחים קיסריים מסוכנים הם עניין שבשיגרה

היום אחר הצהריים התפרסם כי משרד הבריאות שלל את רישיונה של המיילדת שרה וינקלר, לאחר שהורשעה ברשלנות חמורה ובהתנהגות בלתי הולמת לאחר שהסכימה ליילד בבית אישה שעברה ניתוח קיסרי. השופט בדימוס ורדי זילר, הממונה על קובלנות במשרד הבריאות, קבע שאסור היה למיילדת לאשר לידה בבית בנסיבות הללו.

 

הנטייה להתערבות יתר בלידות המבוצעות בין כתלי בתי החולים גורמת לכך כי גם נשים אשר הריונן מוגדר בסיכון גבוה, יבכרו לידת בית על פני לידה בבית חולים. הפחד מפני פגיעה יאטרוגנית (פגיעה מידי המטפל או איש הצוות הרפואי) הוא יותר מריאלי עבור יולדות. גם בלידה בסיכון נמוך, מופעלת על היולדת מדיניות התערבות יתר שגרתית, המקובלת כמדיניות רפואית סבירה.

 

עוד בonlife:

 

לידה היא תהליך בריא ברוב המכריע של המקרים אך אישה הנכנסת ללדת במסגרת אשפוזית עוברת טיפולים רפואיים רבים שלא לצורך, דוגמת פתיחת וריד, לחץ מסיבי להיעזר במשככי כאב ובזרזי לידה כימיים, הצרת יכולת התנועה והביטוי שלה, אשר מחבלים בתהליך הפיזיולוגי ופוגעים במסוגלותה הפיסית והנפשית של האם להשלים תהליך עצמוני של לידה הידוע כבטוח ובריא ביותר הן לה והן לתינוק.

 

עקרון התערבות היתר פועל גם בלידות בסיכון גבוה הנטייה לנתח נשים לאחר ניתוח קיסרי בעברן חזקה, ובבתי חולים רבים מופעל לחץ קשה על היולדת לוותר על ניסיונותיה ללדת בכוחות עצמה. ניסיונות אלו מרפים את ידיה ומסכנים שלא לצורך אותה ואת התינוק.

הסכנה האורבת בבית החולים גבוהה עוד יותר

האשליה כאילו מטרת הלידה האשפוזית היא להותיר 'אם בריאה ותינוק בריא' חייבת להתפוגג בשנת 2011.  ניתוח קיסרי הוא ניתוח בטן גדול, מסוכן, ובעל השלכות מרחיקות לכת על בריאות האם והעובר. מחקרים הוכיחו כי נשים היולדות בניתוח קיסרי חשופות לסיכוני תמותה ותחלואה באחוזים הגבוהים במאות מונים מאלו היולדות בלידה וגינלית.

 

עוד מצביעים מחקרים על כך כי לתינוקות הנולדים בניתוח סיכון גבוה פי ארבעה לחלות במחלות נשימתיות סביב הלידה, ועוד. לידה היא אירוע מסוכן, המתקיים בתנאים של חוסר וודאות אולם חייבים לפוגג את המיתוס לפיו לידה אשפוזית היא בטוחה. אסונות בבתי חולים מתרחשים על בסיס יומי. חלקם נובעים מתוך תקלה גופנית שגם הטוב שברופאים אינו יכול לתקן, ואולם חלק לא מבוטל מהם מתרחשים עקב פגיעה יאטרוגנית - מידי הצוות הרפואי כאמור, ללמדנו כי גם לידה בבית חולים עלולה להיות מסוכנת.

 

הסכנה נובעת מהנטייה להתערב בלידות, גם כאשר הכל מתרחש כשורה. מתוך כוונה 'לעזור' ניתן לנשים רבות טיפול הגורר אחריו 'מפל התערבויות', כך לדוגמא אישה שהחלה לידה רגילה אך בעצלתיים, קיבלה חומר מזרז לידה אשר הגיע בחבילה עם הצורך למעט בתנועה כדי לעבור ניטור רציף, אשר מצדו הביא למצוקה עוברית אשר הובילה להתערבות מכשירנית: מלקחיים או ואקום. זהו 'מפל התערבויות' קלאסי, המתרחש על בסיס יומי בלידה אשפוזית.

אנחנו אסירות בכל הנוגע ללידות שלנו

מדיניות התערבות זו מובילה נשים הרות, גם כאלו אשר ההריון שלהן מוגדר כבעל סיכון גבוה (מצג עכוז, בעיות בריאות דוגמת סוכרת, יתר ל"ד, וניתוח קיסרי בעבר כבמקרה זה), להסתכן בלידות בית, ביודען ש'היד על ההדק' תהיה קלה במקרה שלהן לרוץ לניתוח נוסף, משיקולי רפואה דפנסיבית. זאת ועוד, לא כל בתי החולים מאפשרים לכל יולדת לבחור את מלוויה בלידה ולהיעזר בדולה המורידה את שיעור הניתוחים הקיסריים ביותר מחמישים אחוז, כמו גם את שיעור הדרישה לשימוש במשככי כאב ועוד.

 

חופש הבחירה בלידה בישראל הוא במקרים רבים בדיחה עצובה. על נשים נאסר לבחור את תנוחות הלידה המועדפות עליהן, את המלווים שלהן בלידה, והתנאים הדרושים להם לקיום מהלך הורמונלי תקין ועצמוני דוגמת שקט כבוד ופרטיות, נרמסים חדשות לבקרים. תינוקות מופרדים מאמהותיהם כשיגרה, ועוד מחדלים העומדים בניגוד להמלצה המפורשת של ארגון הבריאות העולמי מתבצעים כשיגרה.

 

אני מוסיפה את דבריה החשובים של הילה לב-רן ראש תחום מקצועות הדולה בארגון הגג "בתי החולים מתנהלים גם היום לפי מודל הלידה כאירוע פתולוגי ומסוכן, המחייב שורה של התערבויות רפואיות אגרסיביות, אותו פיתח דר' ג'וזף בוליבר דה-לי בשנת 1915. בעקבות המודל, הפך חדר הלידה הממסדי לפס ייצור ה'מצטיין' בגרימת טראומות, ובהפעלת טריגרים פוסט טראומטיים אצל נשים שחוו תקיפות אלימות בלידה. עקב כך רבות מהן נמנעות מלהתקרב אל זירת חדר הלידה הרפואי שוב".

זהר כרמי, דוברת ארגון הגג מחזקת את דבריי ומוסיפה:  "חוק זכויות החולה נרמס בחדרי הלידה. קיסרי הוא בעל השלכות על בריאות האם, העובר הנוכחי ועובריה הבאים, וברור שבמקרים רבים לא מתרחשת הסכמה מדעת, אלא לחץ מערכתי ובעקבותיו כניעה. מחקרים מראים שניתוח קיסרי אף מעלה את הסיכון של עובריה הבאים של אותה אישה למוות עוברי תוך רחמי (IUFD), אך עובדה זאת כמו גם שאר העובדות אינה מוצגת בפניה בעת שהיא נדרשת לחתום על הסכמתה לניתוח קיסרי, ומתוך כך שזכויותיה החוקיות על פי חוק זכויות החולה ובראשן הזכות להסכים הסכמה מדעת נשללות ממנה."

 

"גם היום ניתן לראות, לדוגמא ולצערי אנשי צוות בחדרי הלידה ניגשים אל מיטת האם עטויי כפפות סטריליות אוחזים פוקען לקרומי השפיר, ומבצעים פקיעת מים ללא הסכמה מדעת ואף ללא הסבר ובקשת רשות. כך נרמסות זכויותיה החוקיות כמו גם כבודה האנושי של האם אשר לעיתים קרובות אף אינה יודעת זאת. בבית הספר היו אומרים לנו – אי הידיעה אינה פוטרת מעונש. זאת אף זאת – אי הידיעה אינה פותרת. נקודה."


 

תגובות


סה"כ תגובות: 20

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.

תגובות

אחרי מה שעשו לאחותי
23:44 31.05.11 | מסכימה באלף אחוז

אפילו אני מפחדת לחזור לחדר לידה.

0 points
סוף סוף
12:08 01.06.11 |

רותי הצלחתי לעשות קופירייטינג טוב לעובדה סטטיסטית שאין עליה ערעור. כל הכבוד.

0 points
באופן כללי מסכימה
12:21 01.06.11 | בשמת

באופן כללי אני מסכימה אך עדיין חושבת שבמקרי סיבון אל לה ליולדת להיות רחוקה מבי"ח...לעולם אי אפשר לדעת מה יקרה. אני מסכימה עם הטענה שאין התחשבות ביולדת וברצונותיה כשהיא בבי"ח, לא שואלים את דעתה ובכלל, זכויותיה וכבודה נרמסים. אבל זה קורה בישראל בכל מחלקה ומחלקה בכל בי"ח ולא רק בנושא היולדות. אין במדינה הזאת שום כבוד לפרט ולגופו וצניעותו...יש עוד מה ללמוד מהרפואה האמריקאית!

0 points
שימי לב בשמת
15:00 01.06.11 | רחל

אחוז הניתוחים הקיסרים באמריקה הוא מבין הגבוהים בעולם..
בישראל מערכת רפואה בעלת טובי המוחות, אבל כן המצוקה הכלכלית שלא בצדק חולשת גם עליהם וההשלכות ניכרות בשטח

0 points
אחוז התמותה של אמהות ויילודים
17:13 01.06.11 | דווקא מהאמריקאים?

אחוז התמותה של אמהות ויילודים שם בנסיבות הקשורות בלידה הוא מהגבוהים בעולם המערבי

0 points
טפשות והטעיה
15:26 01.06.11 | Dodo

חבל שהכותבת (המעוצבנת) לא טרחה לציין מידע בסיסי, על כמה הפחיתה הלידה בבתי החולים את תמותת האמהות והתנוקות. בחירת נתונים מסויימים בפינצטה והצגתם כחזות הכל הינה שקרית ומסוכנת.
לידה בביה"ח, הערוך לכל מצב מסוכן העלול להתרחש, טובה לאין ערוך מכל לידה אחרת!
עד להקמתם של בתי החולים, כל הלידות היו טבעיות, ותמותת התנוקות והאמהות היתה מפחידה. תודה לאל (או לכל מי שאתם רוצים), שכעת לידה אינה ארוע מסוכן!

יום נפלא,
והגיע הזמן שהארץ יפסיק לפרסם שטויות!

דודו.

0 points
להפך!
17:43 02.06.11 | כרמל

דוקא כשהלידות עברו להתקיים בבתי חולים היתה יותר תמותה ותחלואה!

0 points
כרמל, אני מציעה לך לקרוא
13:39 09.06.11 | ירושלמית

את הספר "זעקת האמהות" של מורטון תומפסון. אולי אז תביני למה נשים יולדות בבתי חולים.

0 points
קשקוש והטעייה
17:02 08.08.11 | מ, מרכז

כרמל, את טועה וחבל. אם הנושא יקר לליבך בדקי נא את הסטטיסטיקות באתר של ה-FDA (לגבי לידות באמריקה)

0 points
בגלל זה בחרתי בלידה פרטית
15:28 01.06.11 | ענת שפר

בגלל זה ילדתי את הילד השני שלי בלידה פרטית ומוגנת, עם צוות פרטי ותומך.
אחרי קיסרי מזעזע בראשון.

0 points
לא יודעים אז מסכימים
21:20 01.06.11 | גרשון

כסבא אני מבין את זה.
הייתי בלידת ביתי הקטנה (כיום אמא אחרי לידה ביתית )
אשתי שכבה על הגב בלידה, ז"א לחץ על כלי הדם הגבלת היכולת ללחוץ בעת צירי לחץ.
ביתי הגדולה אמרה לי -אני יולדת בבית! שאלתי למה?
אז ענתה לי תקרא!
קראתי והבנתי .
נוחיות המיילדת והרופא חשובה יותר ולכן משכיבים את הנשים על הגב.
וככה העניין ממשיך בכל הנושאים הקשורים בבריאותנו

0 points
כתבה מופרכת ומסוכנת
12:47 02.06.11 | דורון

יש תנועה הדומה לדת ומעודדת לידה בבית, הרחק מעמדת הנשמה וחדר ניתוח שיכולים להציל עובר במצוקה. שני ילדיי לא היו איתי היום אם היו נולדים בבית. למזלם בחרנו אימם ואני ללדת בביה"ח שם חילצו אותם מהמצוקה אליה נקלעו והצילו אותם כשנולדו ללא נשימה עצמונית.

0 points
כל היפים הכותבים על לידות בית
21:08 02.06.11 | מוטי רביד

כל היפים הכותבים על לידות בית שוכחים נתון כמותי עקרוני: שיעור תמותת התינוקות שנולדו בלידות בית גבוה כמעט פי שלושה מאלה שנולדו בבתי החולים. זהו נתון בדוק לא רק בארץ אלא הארצות הברית ובמדינות אירופה שם לידות בית נפוצות יותר.
לכן אף שנעים יותר ללדת בבית בטוח הרבה יותר ללדת בבית חולים.

0 points
כתבה חסרת אחריות
08:26 04.06.11 | רופא

כל מי שמבין דבר וחצי דבר בסכנות סביב תהליך הלידה, יודע עד כמה מסוכן לוותר על כל עזרה או השגחה רפואית.

שימו לב - בכתבה כתוב רק כמה הטיפולים הרפואיים מזיקים, אולם לא כתובה אפילו מילה אחת על הסכנות בעטיין פיתחו את הטיפולים הללו!!

בעולם ללא סכנות בריאותיות באמת לא צריך רפואה. חבל רק שאנו לא חיים בעולם כזה.

0 points
על זכויות, חובות וקבלת אחריות
19:11 04.06.11 | גליה

שתתכבדו, במחילה מכבודם, כל מי שמעוניין ללדת בבית, יתחייבו על כך, שבסיבוכים שחו"ח ילקה הילוד בעקבות זה שלא נולד בסביבה רפואית, לא ידרשו שהמדינה תממן וכן יהיו מוכנים לקבל על עצמם את הדין אם חו"ח הילוד ימות בעקבות כך, כלומר, בדיוק כשם שיעמדו לדין, במידה ויזניחו את התינוק שלהם, ומשהו יקרה לו...כך יעמדו לדין, במידה ויקרה משהו בעקבו הלידה בבית. זה, בפן החוקי.
בפן הכלכלי, לא יתכן לדרוש את הזכויות שמעניקה המדינה (מענק לידה) ולסרב להגיע עם הילוד לבדיקה ורישום בבית יולדות.
ו...כן. אני יודעת שלידה זו לא מחלה ושהריון זה טבעי וכל השנים ילדו בטבע. ואני יודעת כמה מגעיל בבית חולים בכלל ובבית יולדות בפרט. יודעת הכל. ובכ"ז

0 points
די עם המיתוס, לידה אינה בטוחה
09:58 06.06.11 | דורון

לידה אינה דבר בטוח, רק הוא פחות בטוח בבית ללא האפשרות להתערבות מהירה.
ברור כי נשים בסיכון יבחרו ללדת בבית חולים ולעומת נשים בריאות שיכולות לקחת סיכון וללדת בבית. לכן הסטיסטיקה חייבת לשקר במקרה המדובר

0 points
נכון, לידה היא דבר מסוכן, אבל....
17:05 08.08.11 | מ, מרכז

גם נשים בריאות יכולות לחוות סיבוכים. לא ידועה לי המלצה שבגינה אישה שההריון שלה לא בסיכון יכולה וצריכה לקחת סיכון על הלידה. כמה מקרים רואים כל יום של הריונות נפלאים שנגמרו במפח נפש איום בלידה עצמה... שלא נדע.. ולכן, כדאי להזהר בכל מקרה, ולהיות קצת יותר אחראים וחכמים מכותבת המאמר הנכבדה

0 points
כמה שטויות בכתבה אחת
23:52 08.06.11 | וואלה

מגמתי ומסולף

0 points
דה מרקר, אתם חסרי אחריות!
10:04 09.06.11 | רופא ילדים

האם הייתם מפרסמים כתבה בנושא "גז מזגנים איננו מסוכן?" כמותרפיה מזיקה לבריאות ולכן אסור לתת אותה לחולי סרטן?" הדעה של הכותבת הינה דעה פרטית כמו דעה פוליטית שאינה מבוססת על עובדות אלא על תחושות בטן וניסיון חיים (גם לפמלה אנדרסון יש ניסיון חיים). חוסר האבחנה הזה עלול לגרום לאמהות לקחת את הרולטה הזו לידיים. במהלך התמחותי בביה"ח נתקלתי מספר פעמים בתינוקות שהגיעו לביה"ח אחרי לידת בית עם דימומים, זיהומים ואף פעם אחת עם נזק מוחי כתוצאה מחוסר אספקת דם למוח. לעולם לא תשמעו על המקרים הללו כיוון שחוק זכויות החולה מאפשר לא לדווח על כך. מלבד זאת, איזו אמא תרצה לחשוף בגאווה את השטות הגדולה של חייה?

0 points
לידת בית- על גבול חבלה בתינוק ובאם
17:00 08.08.11 | מ', מרכז

לגביי רמיסת זכויות, ייתכן אינני יודעת - כשילדתי בליס לא הרגשתי רמיסת זכויות ויודעתי לגביי כל פעולה, פולשנית או לא פולשנית.
לגביי סיכון הלידה בבית חולים מול לידת בית- שקר!!!!! לידת בית מסוכנת יותר באופן מהותי ונחרץ, הסטטיסטיקות ידועות. יולדת בבית- על מצפונך ואחריותך, ראי הוזהרת!!!!!

0 points

רוצים להמשיך לדבר בנושא בפורומים?