ברית המילה הינה אחת הפעולות הכירורגיות העתיקות ביותר בעולם. ההתייחסות לביצוע ברית בדת היהודית מעוגנת במקורות והולכת כחוט השני לאורך אלפי שנים עד עצם ימינו אלה. גם בדתות אחרות, בעיקר באסלאם, מקובל לבצע ברית מילה, אם כי שם הברית מבוצעת בגיל מאוחר יותר. נוצרים רבים גם הם עוברים ברית עקב בעיות בריאותיות ומטעמי אסתטיקה.

 

בשנים האחרונות רבו הדיונים מסביב לביצוע הברית ויש לא מעט הורים שאינם חפצים למול את בניהם , כיון שהברית נראית להם פעולה ברברית ומכאיבה ועלולה לגרום לטראומה לתינוק. בנוסף יש לא מעט הסוברים שיש פגיעה בהנאה בזמן קיום יחסי מין בעתיד.

לברית המילה ישנם יתרונות רפואיים. היתרונות הוכחו במחקרים והנה חלק מהדברים המשמעותיים כפי שהם מופיעים בספרות המדעית-רפואית:

 

זיהומים: אצל אנשים נימולים לא קיימים זיהומים של העורלה שעלולים להגיע עד להיווצרות אבצס במקום.

 

דלקות בשלפוחית: אצל נימולים קיימת שכיחות נמוכה יותר של דלקות בשלפוחית השתן לעומת אנשים שלא נימולו. פחות העברת מחלות מין אצל נימולים.

 

איידס: שכיחות העברת האיידס נמוכה יותר בקרב נימולים עד כדי כך, שארגון הבריאות העולמי המליץ על ביצוע בריתות המוניות באפריקה כחלק מהמלחמה במגיפת האיידס.

 

סרטן: לברית יתרונות גם לבנות הזוג: מחקרים מראים שלבנות הזוג של נימולים שכיחות נמוכה יותר של סרטן צוואר הרחם.

 

באופן עקרוני יש שתי צורות עיקריות לביצוע ברית: ברית מסורתית קלאסית, וברית רפואית. חשוב לציין שהברית הרפואית היא הלכתית לכל דבר ומתקיימת לפי כל כללי הטקס הדתי.

הברית המסורתית נערכת ע"י מוהל, שהוסמך ע"י משרד הדתות ומשרד הבריאות. הברית נערכת לרוב באולם או בבית התינוק, ולרוב האלחוש שהתינוק זוכה לקבל מסתכם במציצת מעט יין ולפעמים מריחת משחה להרדמה מקומית. אין הזרקה של חומר הרדמה מקומי כיון שהמוהל אינו מוסמך לבצע הזרקות. מיותר לציין שהתינוק מרגיש את הברית ועובר חוויה לא קלה, קל וחומר ההורים שלו ובעיקר האמהות, שמדווחות על פחדים וקושי בעקבות הברית.

 

בכל מקרה של סיבוך, הילד מופנה בבהילות לבית חולים כדי להתמודד עם הבעיה שנוצרה  ולאחרונה אנו שומעים בכלי התקשורת עדויות רבות על נזקים שנגרמו בזמן ביצוע ברית ע"י מוהלים.

 

למען הסר ספק, ישנם מוהלים שעושים מלאכתם נאמנה ובעלי ניסיון עצום ומאחוריהם הורים מרוצים, אך קיימים מוהלים שגורמים לעיתים לנזקים קשים ובלתי הפיכים.

 

מומלץ לברר מיהו המוהל ומלבד קבלת המלצות כדאי לבדוק בפנקס המוהלים האם יש לו הכשרה ורישיון של משרד הדתות והבריאות. רב ההורים יודעים מראש את מין הילוד ולכן אפשר לברר את הדברים עוד לפני הלידה ולהגיע לברית מוכנים ורגועים. 

הברית הרפואית נעשית ע"י רופא שהוסמך לבצע בריתות: הברית מבוצעת במרפאה של הרופא, בבית התינוק ולפעמים גם באולם לפי בקשת המשפחה והסכמה של הרופא (לא כולם מוכנים לביצוע מופע גדול). הברית עצמה מבוצעת באותה שיטה כפי שמבצע המוהל ,אבל ההבדל הגדול הוא באלחוש.

 

לרוב התינוק מקבל הכנה בבית לפני הברית. ההכנה כוללת מריחת משחה להרדמה מקומית ע"י ההורים ונר אקמול. בסמוך לביצוע הברית הרופא מזריק לאיבר המורדם (ע"י המשחה ) חומר להרדמה מקומית, כך שעצם ההזרקה אינו כואב, והברית עצמה אינה מורגשת כלל ע"י התינוק.

 

בהמשך, הברית מבוצעת תחת הקפדה מחמירה על תנאים סטריליים ותוך הקפדה במניעת סבוכים או פגיעה באיבר המין.

 

לפי חוקי הדת כל יהודי יכול לבצע ברית, ואף נאמר שכל אב צריך למול את ילדיו כך שהרופא המבצע יכול לעשות את הטקס הדתי המלא ,ואין הוא צריך להיות אדם דתי כדי שהברית תהיה כשרה למהדרין.

 

במידה ומופיע סיבוך כמו דימום הרי הרופא יכול לפתור את הבעיה במקום ע"י ביצוע מספר תפרים באזור הדימום ( יש לזכור שהאיבר מורדם והתינוק אינו חש כל כאב. )

 

הפרט החשוב ביותר , שהתינוק עובר את הברית בצורה קלה ,ללא כאבים או בכי, ובכך נחסכת ממנו טראומה מיותרת. פועל יוצא , שגם להורים הברית קלה יותר, ויש את ההרגשה שאנו עושים את המרב כדי למנוע מילדינו סבל מיותר .