עד לפני שבוע אתרי הקופונים הציעו הנחות משמעותיות לדברים רבים ושונים, מסעדות, נופש, קורסים, סדנאות ומוצרים שונים - אבל חלב אם לא היה אחד מהם. כעת, מתברר שיש לכל דבר פעם ראשונה. השבוע, דיווח ה-TIME על קופון חדש לחלב אם שהוצע על ידי אחד מאתרי חברת גרופון, עבור תושבי אינדיאנה שבארה"ב. זאת, כשלא קשה לנחש שקניית חלב אם היא לא בדיוק עסק פשוט, או זול.

 

עוד ב-Onlife:

 

הקופון על סך 10 דולרים איפשר לרכוש כמות של חלב אם מפוסטר. הקופון לא נרכש עבור הקונים אלא כתרומה לנזקקים, שאינם יכולים להרשות לעצמם קניית מוצר נדיר כזה ויקר ויועד לתינוקות שזקוקים לכך מבחינה רפואית או פגים.

 

העסקה אורגנה על ידי G-Team, שמהווה חלק מגרופון אך עוסקת בצדקה ובתרומות בלבד. שם הסבירו כי : "אנשים שרכשו את הקופון לא יקבלו חלב אם לעצמם אלא הכסף ישמש את בנק החלב לקיזוז עלויות של אספקת חלב אם לפגים ולנזקקים".

בטוויטר שואלים: כוונות טובות או חוצפה?

למרת הכוונות הטובות של גוף התרומות של גרופון, הנושא העלה שאלות ותהיות. לא בכל יום רגילים מנויי האתר לקבל קופונים שכאלה. עם זאת, קלסי אוניל, דובר הקבוצה לא מבין מה הבעיה בקופון:

 

"G-Team הושקה השנת 2010 כקבוצה שלא למטרת רווח. בנק החלב נראה מתאים מאד לפעילות של הקבוצה. ידוע כי חלב אם הוא האפשרות הטובה ביותר לתזונת תינוקות ופגים... ישנם תינוקות ובעיקר פגים הזקוקים לחלב אם".

 

בגרופון מציינים שמספר הפגים שנולדים לאמהות חולות, מסוממות או שאינן מניקות, הולך וגדל . זאת, בעוד לחלב אם, למרות שהוא נתרם על ידי אמהות, יש עלויות כמו שמירת החלב ומשלוח. כיום, למשל, נמכר חלב אם במחיר של 4 וחצי דולר לאונקייה (30 מיליליטר) במדינת אינדיאנה.

 

התגובות בפייסבוק העולמי ובטוויטר האמריקאי היו מגוונות. לצד אנשים המומים וכועסים ניתן היה לראות קבוצות אמהות וכוח נשי שעודד את קיום העסקה. לטענת גרופון המבינים את חשיבות הנושא וחשיבות חלב אם תרמו.

 

בזמן הפרסום ב-TIME ציינו שעד אותה העת נתרם סכום של עלות 9 ליטר חלב אם שיכולים לכלכל כמות גדולה למדי של פגים.

בישראל לא נראה קופונים כאלה

בנק חלב הוא מושג שאינו מוכר בארץ, זאת לעומת מדינות מפותחות אחרות. כך למשל בארצות הברית, קנדה, צרפת, אנגליה, גרמניה, מדינות סקנדינביה ואפילו בברזיל קיים מוסד כזה כבר שנים.  מטרתו העיקרית היא להציל חיי פגים שמסיבה כלשהי אמהותיהם אינן מניקות.

 

משנת 2004 ישנם ניסיונות ולחצים על משרד הבריאות להקם גף כזה. בשנת 2006 עבר בקריאה טרומית חוק למען הקמת בנק חלב אבל מאז ועד היום אין שום התקדמות בנושא. משרד הבריאות גיבש מספר פעמים המלצות על הקמת בנק חלב שכרגע לא מוקם מסיבות כלכליות.

 

פגים חשופים יותר למחלת ה ,NEC-סוג של דלקת חריפה של המעי שיכולה לגרום למוות. כמות קטנה של חלב אם מונע את המחלה ויכולה להציל חיים. ימי האשפוז והעלות הגבוהה בטיפול בפגים שחלו גבוהה כנראה מהקמת בנק חלב ועדיין בישראל ניתן למצוא חלב אם רק בתרומות של גמ"חים או דרך אנשים פרטיים.