דולה ומדריכת הכנה ללידה הן נשים המשמשות כתובת בשבועות הסמוכים ללידה, בזמן הלידה ואחריה לאישה בהריון. הן נותנות מענה רגוע ומקצועי למגוון הצרכים שצומחים מתוך בלבול, תחושת אזלת יד וכאוס שמאפיינים את התקופה הזו.

 

עוד ב-Onlife:

 

גם דולה וגם מדריכת הכנה ללידה נשארות כפתח לתמיכה והכוונה גם חודשים אחרי הלידה ולקראת הלידה הבאה.

 

מדריכת הכנה ללידה ודולה אמורות לתת מענה לנושאים הבאים:

 

  • ליווי תהליכי, לאורך זמן של האישה בשבועות הריון
  • עזרה ענייניות, מקצועיות, סדר, מחשבה, דיוק ובהירות
  • רפואה מונעת בעזרת גישה המבוססת על חינוך, הדרכה ומעקב
  • הדרכה מבוססת עובדות והדרכה עדכנית
  • הדרכה וייעוץ בגובה עיניים, תוך שיתוף מלא של האישה ובני המשפחה הרלוונטיים (לרוב בן או בת הזוג), הדגשה על חשיבות הבחירה האישית שלה
  • נשות מקצוע שרואות את האדם מולן ולא את עצמן, שומרות על הפרדה בין נותנת השרות למקבליו.

 

קורס הכנה ללידה

מדריכת הכנה ללידה אמורה להיות חוליה תומכת במעבר בין הריון להורות. המדריכה היא מנהיגת הקבוצה שלה, בעצם אפשר לראות אותה כזקנת השבט, החכמה והמורה. מתוך כך עליה לשים לב שאף אחד לא נשאר בצד ללא מענה. שאף משתתף לא נהיה ללעג בקבוצה ולשמור על משתתפי הקבוצה גם מעצמם.

 

החלק החשוב ביותר בעבודת המדריכה להכנה ללידה הוא עידוד לקוחותיה  להחליט בזמן אמת מול הנתונים שבידיהם, פיתוח הביטחון בעצמם  ובשיקול הדעת שלהם . מדריכת הכנה ללידה אמורה להבהיר שהסיטואציות בחדר לידה  מגוונות ובלתי ניתנות לצפייה, אין תשובה אחת שתמיד נכונה לכל מצב ולכל אשה. בעיני על מדריכת ההכנה ללידה למלא את לקוחותינו בהכרה שהם יכולים ,לבחור ולהחליט, מתוך היותם בני אדם אחראיים ולא רק לעצמם, מתוך היותם הורים.

למה אני צריכה דולה?

אחת השאלות העולות היא מדוע כדאי להשתמש בדולה? סביבת העבודה של דולה היא מקום הלידה. כאשר מדובר בחדר לידה הרי אנו עוסקים בסביבה רפואית, עמוסה, מלאה מכשור, אנשים אחרים, אנשי צוות ויולדות. זוהי סביבה רווית מתח, מתח גורם לשחרור אדרנלין שהינו הורמון בלתי רצוי בתהליך של לידה.

 

מחקר אמריקאי הראה שיש יתרון גדול לתמיכה שאינה מתוך הסביבה העמוסה גם כך, יתרה מכך ישנו יתרון גדול במיוחד כשיש בתמיכה הזו פן מקצועי ופנוי לאשה היולדת עצמה. יתרון זה מתבטא במיעוט יחסי של צורך בשיכוך כאבים תרופתי, כמו אפידורל, דיווח של יולדות על מיעוט עד העדר חרדה.

 

מה תפקידה של הדולה בלידה? רב הנשים איתן דיברתי רואות בדולה מעסה או תומכת. דולה בהחלט יכולה לעסות אבל זה לא עיקר תפקידה. דולה נותנת מענה למושגים רפואיים לא מובנים. היא הופכת  לאוזן קשבת  בתהליכי קבלת החלטות בלידה.

 

דולה אינה אמורה לייצג את האג'נדה שלה אלא את מה שהבאתם אליה לפגישות המקדימות היא מהווה תזכורת ליולדת שלפני הכותונת ולפני הצמיד על היד הייתה אישה, הרה אך בעלת רצונות וזהות ספציפית.

 

בן הזוג לעיתים עושה עבודה נפלאה כתומך,אבל, גם הוא אנושי ויכול להגיב למצב לא ברור בלחץ, מוגבל מבחינת הידע שיש בידו איך להקל, לא כל שכן בניסיון ובוודאי בהכרות עם מציאות של לידה.

בחירת אשת מקצוע שתתלווה אליכם באחד המסעות הדרמטיים אם לא המשמעותי בחייכם המסע לעבר ההורות, היא בחירה חשובה.

 

בדקו למה אתם זקוקים: הורים זקוקים למגוון שירותים סביב הריון ולידת תינוק חדש.

 

בדקו מי עומד מולכם: חפשו ידע. עדכני, ידע רחב ומקצועי. מותר לכם לשאול- היכן למדה, מתי וכמה ניסיון יש לה בעבודה עד כה.

 

המלצות: המלצות הן דבר טוב אך באותה מידה בעייתי, אלא אם אתם מכירים את הממליצים. לפיכך את ההמלצות יש להוסיף להתרשמות האישית שלכם.

 

ביטחון ותחושות טובות: דולה או מדריכת הכנה ללידה צריכה להשרות עליכם ביטחון, ביטחון מהסוג שאתם אינכם מהססים להרים טלפון, לשאול כל דבר, בטחון שנובע מידיעה חד משמעית שהאשה בה בחרתם אמינה ויכולה גם להפנות הלאה למומחים.

 

 

צורה חיצונית: לא אם היא יפה ,אלא אם אתם נינוחים סביב ההתנהלות הפיזית שלה. האם את,ההרה מרגישה נוח שהאשה שמולך תיגע בך, תנשום קרוב אלייך? כאן מגיע הצורך להתנסות במגע פיזי, חלק מאפשרות התמיכה תוך כדי לידה וגם בהריון ואחריו הוא מדע, לכן לפני שמחליטים סופית עם מי ללכת הלאה כדאי לבדוק גם את זה. נעים או לא, מרגיע או הפוך. אולי בכלל לא עושה דבר?

 

לאתר של מכללת רידמן