נתקלתי לאחרונה באחת מהפרסומות המזעזעות ביותר שראיתי בחיי. באופן מפתיע, היא לא מתמקדת בעוד אישה חצי ערומה שמשרבבת שפתיים ומוכרת מכונית או בושם או ביטוח חיים. למרבה הצער, לאלה כבר התרגלתי ורק לעיתים רחוקות הן מוציאות אותי משלוותי. מדובר בפרסומת מפינלנד שמתריעה מעישון במהלך ההיריון. אישה צעירה ויפה (נו, בכל זאת, בעולם הפרסום עסקינן) בהיריון מתקדם שמתנהגת כמו רוצחת חולנית במיוחד. הנה:

גילוי נאות: מעולם לא הייתי בהיריון ואינני אמא. גילוי נאות שני: אני מעשנת קופסת סיגריות ביום. גילוי נאות אחרון: אם אהיה בהיריון יום אחד ואם ארצה להמשיך לעשן במהלכו  ומישהו ישווה אותי לרוצחת, סביר להניח שהוא יזכה להכיר מקרוב את יכולותיי לרצוח.

ליידע אישה בהיריון שהיא אחראית לבריאות העובר שלה

נכון, אישה בהיריון אחראית על הבריאות של האדם שגדל ברחמה. לפיכך, עליה לאכול באופן בריא ומבוקר, לא לעשן, לא לשתות אלכוהול, לא לצרוך סמים, לא לסכן את עצמה, לא לעבוד קשה מדי ולהתיש את גופה, לישון כמו שצריך, ליטול תרופות בזמן, לא לריב עם כל העולם ולהיכנס לדיכאון, להימנע מענפי ספורט מסוימים, לבצע סוגי ספורט שמותאמים להריון, ללכת לבדיקות, להימנע מאירועים המוניים בשלבים מתקדמים של ההיריון, לא לרכב על אופנוע או על אופניים, להיזהר לא לקבל מכה בבטן, לא להגזים עם הקפה, לא לאכול סושי וביצה לא עשויה, להימנע ממגע עם חתולים, לא לבקר בג'קוזי ולא לשבת הרבה זמן מול המחשב.

מניחה שהרשימה הזו חסרה עוד כמה איסורים אמיתיים או חברתיים אולם בשורה התחתונה - היא ארוכה מאוד. העניין הוא שנשים הן לא עם טיפש ובניגוד לדעה הרווחת-מדי הן גם לא הופכות לטיפשות כשהן נכנסות להיריון. הן יודעות מה אסור ומה מותר, מה מומלץ ומה לא מומלץ. אמא שלהן אמרה להן, החברות אמרו, העמיתות לעבודה, בני הזוג, הכתבות בעיתון, הרופאים, הסבתות והדודות. עולם שלם טרח והסביר שוב ושוב מה נדרש מהן לעשות ולא לעשות על מנת להיות ראויות לתואר "אמא". בין היתר לימדו אותן שעישון מזיק לעובר. הן יודעות את זה. יודעות ובכל זאת בוחרות להמשיך לעשן.

"אם הן יודעות את זה ובכל זאת ממשיכות, הן אמהות נוראיות"

לפני שנכנסו להיריון, נשים בהיריון היו פשוט נשים, דהיינו בנות אדם. לבנות אדם, כידוע, יש חסרונות ויתרונות, חולשות וחוזקות, מעלות ונקודות תורפה ובנות אדם אינן מושלמות. לאכול פיצה בשלוש בלילה או לשתות עד אובדן חושים או להיחשף זמן ממושך לשמש זה לא ממש בריא ועדיין, חלקנו עושות את זה מדי פעם או עשינו את זה בעבר כי בנות אדם עשות לפעמים גם דברים לא בריאים במודע מסיבות שונות ומשונות. היריון מגיע לחיינו ובבת אחת דורש מחשבה נוספת על כל פעילות שאהבנו לעשות, שהיתה חלק משגרת היומיום שלנו.

יש נשים שמסתדרות היטב עם רשימת האיסורים החדשה ויש נשים שמסתדרות עם חלקה ומתקשות בחלקים מסוימים. נשים שעישנו תקופה ממושכת לפני ההיריון ומתקשות להפסיק עם בואו הן תופעה קיימת. למה הן לא מפסיקות? כי זה יהפוך אותן לעצבניות ודיכאוניות, כי הן אוהבות לעשן, כי הן מכורות, כי הן מרגישות שהן לא יכולות בלי זה, כי קשה להן. זו זכותן המלאה להחליט מה הן יכולות להעניק בשלב זה לילדיהן ומה אין באפשרותן לתת.

כל האמצעים כשרים?

לא. לא כל האמצעים כשרים. פרסומת שמשווה אם עתידית שמעשנת לרוצחת שמתכננת בשקידה מזוויעה את מות ילדיה איננה בגדר "אמצעים כשרים". ואין שום תירוץ בעולם להפוך אם עתידית לפושעת בגלל שהיא לא הפסיקה לעשן עבור העובר שלה. מסת האשמה שאמהות סופגות מהחברה היא ממילא אין סופית. אמהות נורמאליות עושות את המקסימום שהן יכולות עבור הילדים שלהן בהתאם לאמונתן והשקפת עולמן. חלק מהדברים עובדים יופי. אחרים עובדים קצת פחות. אגב, ייתכן שכל האמהות שיושבות בכלא על רצח ילדיהן לא עישנו כלל במהלך ההיריון. למרבה הפלא, זה לא הפך אותן למאמא-תרזה.

מה הבעיה להימנע? זה כולה תשעה חודשים!

הלוואי. זה לא תם ונשלם כשתשעת חודשי ההיריון מסתיימים. זה רק מתחיל.

את רוצה ילד בריא? עשי כך וכך. את רוצה ילד שמח? עשי כך וכך. את רוצה ילד חכם? עשי כך וכך. לכל פעולה שאנו עושים כהורים יש השלכות חיוביות או שליליות או גם וגם על הילדים שלנו. עובדות הרבה שעות מחוץ לבית? מזניחות את הילדים. לא עובדות מספיק מחוץ לבית? לא משמשות כדוגמה. לא מיניקות? לא מעניקות את התזונה המיטבית לילדים. סובלות מעודף משקל? משפיעות לרעה על הילד. לא שומרות מספיק על סדר וניקיון? הוא יהיה חולה. שומרות יותר מדי? אתן מדכאות את שמחת החיים שלו. נכנסות לדיכאון? הילד מרגיש. רבות עם בן הזוג? הילד שומע ומפתח חרדות. לא רבות בכלל עם בן הזוג? הוא יגדל לחשוב שהעולם מושלם ושאנשים לעולם אינם רבים  וכו' וכו'. אנחנו תמיד משפיעות על הילדים שלנו, על בריאותם, על בחירותיהם, על שאיפותיהם, על סולם הערכים שלהם, על הצלחתם וכישלונותיהם. לעובדה שאמהות הן אף פעם לא מספיק בסדר כבר התרגלתי אבל להפוך אמהות לרוצחות מכווננות מטרה זו עליית מדרגה בעיניי.

אז את בעד עישון בהיריון?

לא, אני בעד שתצאו לי מהריאות ומהרחם. תודה.