מערכות יחסים פתוחות הן משהו שכולנו שמענו עליו בשלב זה או אחר, אבל לא ממש פגשנו. הכי קרוב למערכת יחסים פתוחה זה הגבר ההוא שמתחיל עם נשים תחת התירוץ "אני במערכת יחסים פתוחה" אבל די ברור שאישתו לא יודעת כלום. הדבר האמיתי נחשף לעיתים נדירות כל כך עד שלפעמים אנשים מתעקשים שאין באמת דבר כזה, ומדובר במיתוס. אולי השתיקה והמבוכה "ממה יגידו?" היא שמסתירה את הזוגות שחיים ביננו והחליטו לעשות דברים אחרת, בלי רכושנות, בלי בלעדיות, עם קונספט חדש לגבי מה מכילה מערכת יחסים ואת מי.

שוחחתי עם שלוש נשים שונות שמספרות שהן במערכת יחסים פתוחה ושמעתי מהן איך זה נראה באמת.

"אני רוצה לדעת שאני חופשיה לעשות הכל"

אורנה (שם בדוי), בת 47, מטבעון, היא גרושה, אם לשניים ונמצאת במערכת יחסים פתוחה כבר עשרה חודשים עם קיבוצניק בן חמישים מהסביבה.

"לפני כשנה נפרדתי סופית מבעלי אחרי שנים שהיו כל מיני עניינים והייתי מאד לא מסופקת. נחשפתי לנושא של יחסים פתוחים קצת לפני או קצת אחרי שאני והוא חשבנו על פרידה ואחרי שהתגרשתי, פגשתי את החבר הנוכחי שלי. הוא ראה אותי בקבוצת פייסבוק שהוקדשה ליחסים פתוחים ופוליאמוריה וידע שאני בכיוון. היה לנו חיבור חזק וטוב וידענו שזה אחד הנושאים המרכזיים שיהיו חלק ממערכת היחסים שלנו. חופש, התפתחות וצמיחה זה נושא משמעותי לשנינו".

את אומרת צמיחה ולא אומרת בגידה. באמת אין קנאה?

"כן, יש קנאה, אבל יותר מקנאה, יש פחד. בפעמים שהוא היה עם אחרות מצאתי בעצמי כוחות להישאר בטוב. ככה את אוספת את עצמך ומגלה בעצמך המון כח. מצד אחד יש במערכת היחסים הזאת המון קושי ופחד, ומצד שני, אני מרגישה שחופש זה דבר מאד מהותי בחיים שלי. הגעתי לזמן שאני יכולה לשחרר את עצמי מהכבלים. אנחנו מתמודדים עם זה כל הזמן".

מערכות יחסים פתוחות

זה לא יוצר משברים בקשר?

"היה לנו לא מזמן משבר גדול ושנינו הבנו שדווקא זה המקום שממנו אפשר לצמוח ולרפא. בחרתי להמשיך להיות איתו. נשארתי כי אני אוהבת אותו והבנתי שהפחד לא קשור אליו. זה פחד קיומי, פחד מוות, פחד מלהיות לבד. פגשתי במקום הזה את הבור הכי עמוק שלי, ונכון שזה עולה מולו אבל זה היה שם, קיים בי ולא הומצא בשבילו. אנחנו אוהבים ונמצאים במערכת יחסים אבל אנחנו לא שייכים אחד לשני. להפך, מערכת היחסים הפתוחה היא דבר שהרבה פעמים מפגיש אותי עם שמחה מאד גדולה כיוון שאני מרגישה שיש לי הזדמנויות לצמוח. דווקא בפעמים שהוא היה עם אחרות אלה פעמים שמאד התקרבנו".

דיברת הרבה על צמיחה והתמודדות עם פחדים, אבל בכל זאת רוב האנשים רואים בסידור הזה אופציה לעוד מין.

"לא, אין לי מערכת יחסים נוספת כרגע, אני לא מרגישה פנויה לאחת אבל אני רוצה לדעת שאני חופשיה לעשות מה שאני רוצה. אם אלך ואפגוש מישהו אני רוצה חופש לחשוב מה שאני רוצה, להרגיש מה שאני מרגישה, אולי גם לפתח משהו. מה שאני ראיתי לנגד עיני כשהחלטנו על מערכת יחסים פתוחה זה את החופש, שלא ארגיש שיש דברים שאני לא יכולה לעשות".

גרים ביחד, בחדרים נפרדים

ענת (שם בדוי) בת 37 מעפולה, אם לשלושה וסטודנטית לתואר שני, נשואה זה תשע עשרה שנה לאבי שלושת ילדיה ובארבע השנים האחרונות הם מנהלים מערכת יחסים לא שגרתית.

"החלטנו לעשות שינוי. אנחנו לא בנישואים ולא בזוגיות אבל גם לא בגירושין ובפירוד. אנחנו חיים באותו בית, יש לכל אחד חדר נפרד ואנחנו מקיימים אורח חיים משותף אבל גם יחסים אינטימיים עם נשים וגברים אחרים. זו לא זוגיות מצד אחד אבל זו כן הורות משותפת מצד שני. אין לי מילה מדויקת למה הוא בשבילי. אני חושבת שמין לא מגדיר את הזוגיות. אנחנו חיים ביחד והוא אבי ילדי אבל אנחנו מקיימים קשרים רק עם אחרים".

איך הגעתם לפתרון החריג הזה?

"המצאנו. היינו במשבר וזה קורה לתשעים אחוז מהזוגות עם ילדים שמתקרבים לארבעים. כן עבדנו על זה וניסינו לתקן ולשפר אבל מצד שני הבנו שבן אדם אחד לא יכול לענות על כל הצרכים של בן אדם שני או לפחות אנחנו החלטנו שזה לא מתאים לנו. ניסינו לחשוב מה כן. כמובן, האופציה של גירושין עלתה אבל זו אופציה גרועה ואין באמת נתק בגירושין כשיש ילדים ויש לזה מחירים כבדים עבורם".

וזה עובד?

"יש שאלות, יש מורכבות ולפעמים אני מקנאה אבל זה משהו שאפשר להתמודד איתו. בקנאה יש משהו כובל ואני רוצה להשתחרר אז אני מתמודדת. אני עובדת על עצמי וזה מערער את היסודות אבל בכל זאת, אנחנו חברים ואנחנו מדברים על זה".

אתם מזמינים בני זוג אליכם הביתה?

"כן. החדר שלי הוא רק שלי וזה אולי הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים. כן, אישה צריכה חדר משלה, מיטה משלה ומקלחת משלה. כשאני עם הילדים אז אני עם הילדים אבל יש מולם שיחה על פרטיות, הדלת נסגרת, הדלת נעולה ופרטיות זה דבר חשוב. יש דלת ומפתח, ככה שהם לא פגשו עדיין אף אחד וזה ממש בסדר- אנחנו לא בית מתהולל. אני עושה הפרדות בין החיים הפרטיים שלי והחיים המשפחתיים שלי".

מערכות יחסים פתוחות

זה מודל נכון לילדים?

"פה אין שקר ואין בגידה. יחסים פתוחים מבטלים בגידה. זה מודל חשוב לילדים שלי אבל גם לעולם. אלו יחסים שלא מושתתים על שקר וכבלים ורכושנות. זה הבסיס של החיים שלי והלוואי והילדים שלנו יהיו משוחררים יותר ויחיו בעולם משוחרר יותר".

"אני מאפשרת לו והוא מאפשר לי"

תמי (32) מגבעתיים, נמצאת כבר תשע שנים בזוגיות פתוחה עם אריק (35) והשניים גרים יחד כבר שמונה שנים. שניהם עובדי הייטק.

"נפגשנו באוניברסיטה ואני העליתי את הנושא בדייט הראשון. אמרתי שאני לא מעוניינת במערכת יחסים סגורה כבר כשהגיע הקפה כדי שלא יהיה מצב שאני מוליכה אותו שולל. הוא מיד אמר "בסדר גמור, למה לא?" אבל זה לא מצב סטטי לחלוטין וזהו, אין משא ומתן. תמיד לגיטימי לשנות. זה משהו דינמי".

תני דוגמא למשהו שהשתנה עם השנים.

"בהתחלה היה לנו חשוב לא לדעת. רצינו מצב שבו לא שואלים ולא מספרים ולא מפרטים. ככל שעבר הזמן זה הפוך פחות מאיים ורצינו לשתף זו את זה ולהפך. כשהתחלנו את מערכת היחסים שלנו גם דיברנו על סטוצים ועל מערכות יחסים שטחיות, דברים שאין בהם עומק רגשי אבל כשעברנו מלהיות בני עשרים לבני שלושים זה פחות התאים לנו. רצינו להיות במערכות יחסים עם אנשים שאנחנו מכבדים ויש לנו מערכת יחסים אמיתית איתם שכוללת קרבה וידידות".

יש לכם חוקים?

"כן, יש. אנחנו יכולים לחפש ולהתעניין באנשים אחרים לצורך מיני אבל צריכים לדבר על זה ולחשוף את זה. אנחנו גם מבהירים לצד השלישי שזה לא קשר פוליאמורי והקשר שלי ושל אריק הוא הקשר. הקשר איתם משני. חשוב לנו שאנשים יהיו מודעים ואנחנו לא רוצים ליצור מצב שאנשים יפגעו או יחיו באשליות".

אתם מכניסים את מערכות היחסים הנוספות אליכם הביתה?

"אם זה ידיד קרוב, ומעבר לקשר מיני יש ידידות וקרבה אז אין בעיה שהוא מתארח בבית במסיבות או בכל מיני מפגשים ואירועים חברתיים אבל אם אני מבינה מה את שואלת אז לא, אין סקס אחר במיטה שלנו בשום פנים ואופן".

מערכות יחסים פתוחות

זה לא חריג? לא מוזר שגברים שאת שוכבת איתם באים למסיבה שאת עורכת עם בן זוגך?

"מבחינתי זה חלק מהעולם החברתי שלי. חלק מההתנהלות שלי. אני פוגשת אנשים ומכירה חברים חדשים כל הזמן ולא מחפשת באתרי הכרויות. זה תלוי, יכול להיות מצב שיש לי במהלך חצי שנה כמה קשרים ואחר כך שנה בלי כלום. קורה. אבל אם יש מישהו שמוצא חן בעיני אני אומרת לו "תשמע, אני במערכת יחסים פתוחה" הם יודעים על אריק. אני אף פעם לא שמה את עצמי במצב אינטימי בלי שהפרטנר יודע שאני במערכת יחסים. מבחינתי יחסים כאלו הם לא סקס מטורף ונון סטופ מסיבות חשק אלא דרך נוספת לבילוי חברתי. זו לא אובססיית מין ומרחצאות רומיים. אנחנו אנשים נורמליים עם אהבה גדולה ומותר לנו להיות ידידים עם כל מי שמסביבנו. זה מצב שמאפשר לי לחוות, לחקור ולהיות בחברות עמוקה עם אנשים לא ממקום של דחף מיני בלתי ניתן לשליטה".

איך את מרגישה כשהוא שוכב עם אחרות?

"יש קנאה שהיא בעצם פחד, שאולי מי שהוא איתה יפה ממני, חכמה ממני, מתאימה לו יותר ממני אבל יש קנאה גם במערכות יחסים סגורות. אני בוטחת בו. אני יודעת שהוא לא ייכנס למשהו שיסכן את מערכת היחסים ביננו ואנחנו לא נתפרק על בגידה כי אני מאפשרת לו והוא מאפשר לי ובתפיסה שלי כל מערכת יחסים חווה מבט של מישהו החוצה: פלירטוט, פנטזיות וגם מין. אם זה נעשה מתוך הסתרה והחלשה של בן הזוג אז זאת בגידה אבל אצלנו זה ממקום של חום אנושי, אהבה ממקום שמכבד ומחזק".

אם ייוולדו לכם ילדים, תפסיקו את מערכת היחסים הפתוחה?

"אני לא חושבת אבל אולי. נו, החיים... זה בהחלט לא קל לתחזק מערכות יחסים ותחביבים משתנים. אולי ימאס לנו? אפשר גם לעשות הפסקה. אחד הדברים הטובים במערכת יחסים פתוחה זה שחייבים לדבר כי זה לא הברור מאליו. אנחנו כל הזמן בודקים את מערכת היחסים ומחליטים מה טוב לנו".