מחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב מצא כי קיים הבדל מהותי בהשפעה המיידית של הפעם הראשונה על גברים ונשים. המחקר מגלה כי נשים מרגישות רע לגבי עצמן לאחר איבוד הבתולים, בעוד שבטחונם העצמי של הגברים עולה לאחר הפעם הראשונה.

 

עוד ב- Onlife

האם ההרגשה היא תולדה של המסרים שהחברה עדיין מעבירה לנו או שהפעם הראשונה רחוקה מהפנטזיה שאנחנו בונים בראש? "הפעם הראשונה היא מאוד דרמטית, מה גם שהיא לעתים רחוקות מהנה. יש אמנם הרבה יותר פנטזיות סביב זה, כשבפועל היא בדרך כלל מאוד מאכזבת", אומרת חגית פישהנדלר פסיכותרפיסטית.

 

לדבריה, הרקע והחינוך הם גורמים משפיעים מאוד על הסיבות בגללן נקיים יחסי מין בפעם הראשונה. "אם המין היה טאבו בבית, או המין סבב סביב רגשות אשמה וההתייחסות למין הייתה לא תקינה, החוויה תהיה אחרת משל אדם שבא מבית מתירני, שבו ההתייחסות למין היא טבעית, שישנה דוגמא של זוגיות בריאה ואחריות".

אל תאמינו לכל מי שאמר ש"היה קסום"

"זיכרון מיני ראשון יכול להיות מורכב מכל מיני דברים", אומרת גאולה פלדמן, מטפלת זוגית ומינית מוסמכת, מרפאה לשיקום מיני מרכז רפואי "רעות" ומרפאת ד"ר אלוני לשיקום מיני, "זו יכולה להיות האוננות הראשונה, הפעם הראשונה שהרגשת גירוי מישיבה על נדנדה או הפעם הזו ששיחקתם רופא וחולה. הזיכרון המיני הראשון מטביע את חותמו לשנים ארוכות ובעצם לשאר חיינו".

 

אבל מחקר שנערך באוניברסיטת קולומביה בארה"ב, מגלה שלא ממש. המחקר מצא שאמנם קיימים הבדלים בתגובות הרגשיות בין גברים ונשים אחרי הפעם הראשונה, אולם המחקר גורס כי אנשים, בדרך כלל, נזכרים אחורה בפעם הראשונה באור חיובי, אלא אם כן מדובר בטראומה.

 

אם החוויה המינית הראשונית הייתה "לא טבעית", כמו למשל, חוויה חד מינית או חוויה אלימה כמו גילוי עריות או אונס, שעלול לגרום לפחד מהמין השני. "בפעם הראשונה בה אנחנו מקיימים יחסים, יש חשש מאוד גדול מהבלתי ידוע, יש חוסר ניסיון ומטען רגשי אתו אנו מגיעים לרגע זה.

 

"כל זה עלול להביא אצל גברים לעתים לקושי בתפקוד, לבעיות זקפה ואצל נשים לכאבים, יובש והתכווצות בשלבים מאוחרים יותר, מסבירה פלדמן ומוסיפה, "אני רואה אנשים שבאים לטיפול, שאצלם, הפעם הראשונה היא בדרך כלל מאוד טראומתית. עד כדי סיוט, שלקח להם כמה שנים להחלים ממנו", אומרת פלדמן.

הפעם הראשונה חשובה, אבל גם כל אלה שאחריה

גם אם הפעם הראשונה שלנו הייתה טראומטית או סתמית, ניתן בהחלט לעבוד על חוויה מתקנת ולא לחיות חיי מין לא מספקים ומאכזבים. גם אם אי אפשר להחזיר להחזיר את הגלגל לאחור, אפשר להחליט להשאיר את החוויה הזו בעבר.

 

ד"ר דגנית סמואל, רופאת נשים בכירה, מרפאת המומחים רמת אביב, מסבירה כי "אם אין מין בכפייה, לא צריכה להיות טראומה. הצעירים מגיעים למין אחרי שחוו אינטימיות ומגע מהנה, ומה שמסעיר אצלם הם ההורמונים המשתוללים לכן יש סיכוי להנאה, ואם לא, אז הפעם השלישית או הרביעית כבר תהיה נעימה יותר".

 

ד"ר סמואל טוענת כי  כיום הגיל בו מתחילים לקיים יחסי מין יורד עם השנים: "היום בנות בגילאי 14-15 המתחילות לקיים יחסי מין, אינו דבר חריג. זה עדיין לא המיינסטרים, אבל אנחנו רואים לא מעט בנות בגילאים אלה. חלקן מגיעות עם ידע ואינפורמציה רלוונטית וחלקן מגיעות עם בורות מוחלטת. חלקן מגיעות עם האימא או החבר לפני הפעם הראשונה, וחלקן מגיעות אחרי".

 

פישהנדלר מסכמת כי הכי חשוב זה לדבר על הרגשות ועל התחושות. "חשוב לקשור את המין לאהבה, לביטוי של קשר ולזוגיות. צריך להדגיש שמין צריך לבוא מהמקומות הללו ולא ממקום של לחץ, של ניסיון להשיג תשומת לב, רצון להוכיח משהו או לרצות".

 

אז אם יכולתם להתחיל מחדש, ולהגיע אל הרגע של הפעם הראשונה שוב, פלדמן מציעה כי "הרגע הנכון ביותר להתחיל הוא הרגע בו יש בשלות ורצון של שני הצדדים. מצד אחד כדאי לתכנן את המהלך, ומהצד השני מומלץ שהפעם הראשונה תהיה ספונטנית וזורמת עם מה שקורה באותו הרגע ועם מה שהגוף והרגש רוצים".