אנשים הדבקים בחלוקת התפקידים המסורתית בזמן יחסי מין עלולים ליהנות פחות, כך עולה ממחקר חדש שניהלה ד"ר ליסה רוזנטל מאוניברסיטת ייל. על פי תוצאות המחקר, אנשים שמניחים כי גברים הם אלה שצריכים לקחת את השליטה על כל ההתנהלות המינית הם בעלי סבירות נמוכה יותר להרגיש בטוחים בסיטואציות מיניות.

 

עוד ב Onlife:

 

מחשבות על שליטה מפחיתות תחושת ביטחון

במהלך המחקר חולקו לנבדקים, סטודנטים וסטודנטיות הטרוסקסואליים בני 18-29, שאלונים. הנבדקים נשאלו עד כמה הם אסרטיביים בנוגע לקבלת סיפוק מיני מהפרטנר/ית ובנוגע לשימוש בקונדום או כל פעולה אחרת כדי שהמין יהיה בטוח. בנוסף, נשאלו הנבדקים גם שאלות הקשורות באופן כללי למבנה החברתי, שיוויון זכויות והיררכיה בחברה, לאו דווקא בין המינים. בתאים בהם ישבו הנבדקים היו גם קערות עם קונדומים נשיים, ושלט שאומר "הגני על עצמך ועל בן זוגך. אנא קחו כמה! קונדומים נשיים בחינם!", ולצדם הונחו גם עלוני שימוש.

 

על פי תוצאות המחקר, ככל שגברים ונשים מגלים סובלנות ומקבלים דינמיקה של מבנה חברתי המבוסס על היררכיה ומעמדות, כך הם יותר מניחים שהגבר הוא זה שצריך לשלוט בדינמיקה של יחסי המין, ובמקביל הם מדווחים על פחות תחושת ביטחון במהלך סיטואציות מיניות. בנוסף, אלה גם האנשים שלא ייקחו את הקונדום הנשי שחולק בחינם.

 

"אם גברים מאמינים שעליהם לשלוט בסיטואציה המינית, זה עלול למנוע מהם לחוש פתוחים ונינוחים לדבר על התנהגות מינית או על אמצעי הגנה עם הפרטנרית, ולשאול שאלות על דברים שהם אולי לא יודעים", מציינים החוקרים. לטענתם, הדבר עלול להוריד את רמת הביטחון המיני. בנוסף, טוענים החוקרים, נקודת המוצא הזאת תגרום לגברים ונשים כאחד לא להשתמש בקונדום נשי, שכן הם מעבירים את האחריות והשליטה לאישה. באופן כללי, התפיסה כי על הגבר לשלוט בסיטואציה המינית הייתה שכיחה יותר בקרב הנבדקים הגברים.

 

שני הצדדים משלמים מחיר

מעבר לנושא השימוש בקונדומים מכל סוג שהוא, אפשר בהחלט לראות את הקשר בין תפיסה שוויונית לבין הנאה ותחושת פתיחות, נינוחות וביטחון בתוך סיטואציה מינית. מחקרים רבים כבר הוכיחו את הקשר בין סובלנות למבנים היררכיים בחברה לבין סקסיזם, גישה שלילית כלפי זכויות נשים וסובלנות גדולה כלפי הטרדות מיניות. זה כמעט מתבקש להניח שתפיסה כזאת תפגום בהנאה הנשית ממין, אבל פי הנראה, בסופו של דבר, התחושה הזאת פוגעת גם בהנאה של גברים.

 

אז האם נשים המאמינות בשיוויון בין המינים נהנות יותר במיטה? כנראה שכן. לא פחות חשוב, מסתבר שגם בני הזוג שלהן, וגברים שמאמינים בשיוויון, נהנים יותר. אין בכך כדי לרמוז שום דבר על משחקי שליטה בתוך האקט עצמו, כי אם על התפיסה הכללית של מאזן הכוחות, במיטה ומחוצה לה, והיכולת לתת לשני הצדדים מקום להתבטא.