כמה גברים מסתובבים כרגע בעולם שלא מעוניינים בתקופה הקרובה בהבאת ילדים אולם לא מחבבים קונדומים? תכירו את ואסלג'ל- אמצעי מניעה ארוך טווח עבור גברים שאמור להכות את השוק כבר ב-2017.

על פי הודעה לעיתונות של קרן Parsemus, ארגון ללא מטרות רווח המתמקד בפיתוח פתרונות רפואיים בעלות נמוכה, מדובר בזריקה אחת בודדת שתחסום את הזרע עבור מספר שנים ותאפשר לגברים לשלוט לגמרי בהבאת הדור הבא שלהם לעולם.

אז איך זה בעצם עובד? ואסלג'ל הוא חידוש של טכנולוגיה רפואית בשם RISUG (שפירושה (reversible inhibition of sperm under guidance אשר פותחה במשך יותר מ-15 שנה על ידי סאג'וי גוהה, רופא הודי. בניגוד לאמצעי המניעה הנשיים, ואסלג'ל איננו הורמונלי, דורש טיפול אחד בלבד ויעיל לתקופת זמן ממושכת. בפשטות, הטכנולוגיה גורמת לעיכוב הפיך בזרע באמצעות הזרקה של אמצעי מניעה המכונה פולימר ישירות לתוך צינור הזרע.  הפולימר עתיד לחסום כל זרע שינסה לעבור דרך הצינור. עם זאת, ניתן להפסיק את פעילותו של הפולימר באמצעות  זריקה שנייה, אם אדם מעוניין להחזיר את זרעו למצב הרגיל.

יעילותו של הואסלג'ל כבר הוכחה במחקר שנערך על בבונים. במחקר הוזרק הנוזל לשלושה בבונים זכרים וניתנה לכל אחד מהם גישה מינית בלתי מוגבלת ל-10-15 בבונים ממין נקבה. על אף העובדה שהם השתעשעו להם במשך שישה חודשים תמימים, אף אחת מהנקבות לא נכנסה להיריון.

עם ההצלחה של המחקר על בעלי החיים ועם מימון חדש מקרן דיוויד ולוסיל פקארד, קרן Parsemus מתכננת לנסות את הואסלג'ל על בני אדם כבר בשנה הבאה. אם הכל יעבוד כשורה, אחרי שנתיים תשווק הזריקה לציבור הרחב.

גברים, עכשיו תורכם

הרעיון שגברים צריכים ואמורים לקחת אחריות מבעוד מועד על הריון לא רצוי נידון כבר שנים רבות בחוגים הרפואיים ובכל זאת- שום פתרון אמיתי לא נראה באופק ומדוע? תעשיית התרופות בוחרת במכוון שלא לממן פיתוחים ארוכי טווח כמו ואסלג'ל כי הצלחה של אמצעי כזה עשויה לפגוע אנושות ברווחים של אמצעי מניעה הורמונליים הנמכרים לנשים באופן קבוע. כי בינינו, למה למכור טלוויזיה עם מסך שטוח לגבר כשאפשר להשכיר כזאת לאישה במשך עשור? באופן אירוני, מה שחוסם את הגישה של גברים לאמצעי מניעת היריון גבריים עבור עצמם הם מיליארדי דולרים המושקעים מדי שנה בתעשיית אמצעי המניעה עבור נשים.

וזה רע עבור כולנו. זה רע לנו כי זה מצמצם את אפשרויות הבחירה שלנו. בשורה התחתונה, אם את אישה שאיננה מעוניינת בילדים ובאותה הנשימה איננה מעוניינת בהתנזרות מחיי מין, האופציות שלך, בעיקר האופציות הלא הורמונליות, דלות במיוחד. כמובן שגלולות למניעת היריון עובדות נהדר עבור נשים רבות וברור שהמצאת הגלולה היא אבן דרך בשחרור המיני של נשים אולם בלתי אפשרי להכחיש את העובדה שלגלולות למניעת היריון יש גם אפקטים שליליים מרובים. ההפרעה לתהליכי הביוץ וההפריה דורשת מידה מסוימת של רגולציה הורמונלית שמשפיעה, לעיתים קרובות, על תחומים אחרים של בריאות האישה. כשאישה נוטלת גלולות למניעת הריון היא חשופה בהכרח לסיכון מוגבר למחלות לב, יתר לחץ דם, קרישי דם ,בחילות ,דימום לא סדיר ודיכאון .הדיאפרגמה עשויה לגרום לתסמונת "ההלם הרעיל" (TSS) הנדירה והמסכנת חיים, זריקות כמו דפו-פרוברה עלולות לגרום לאובדן מסת עצם ושימוש בהתקן תוך רחמי עלול לגרום לקרעים ברחם עצמו.

הסוף לאמצעי המניעה הקלאסיים? צילום: shutterstock

הסוף לאמצעי המניעה הקלאסיים? צילום: shutterstock

אם ואסלג'ל יהיה נפוץ וזול כמו שקרן Parsemus מצפה, מספר ההריונות הלא רצויים יופחת משמעותית. על פי המרכז לבקרת מחלות, קרוב למחצית מההריונות בארצות הברית הם בלתי מתכוננים. נתון זה עולה ל-80% מכלל ההריונות בקרב נשים בגיל 19 ומטה ועד 90% מכלל ההריונות מתחת לגיל 15.

אין ספק שעשינו כברת דרך ארוכה למן הרגע בו גברים התחילו לעטוף את הפין שלהם במעיים של בעלי חיים (כן, זה היה סוג של דורקס לפני מאות שנים) ואנו כבר מתקרבים לרגע בו נוכל למנוע הריון לתקופת זמן הרצויה לנו מבלי להזיק לגופן של נשים.

אני בעד אפשרויות רבות למניעת הריון. אני מניחה שרק הזמן יגיד עד כמה נשים יוכלו להרגיש נוח ולתת אמון בשותפים הגבריים שלהן שייקחו את האחריות על מניעת ההיריון על עצמם. בינתיים, זה נראה שחלקנו מתקשות לסמוך עליהם אפילו על שיטת המשגל הנסוג המסוכנת כשלעצמה. כמו כן, אני סקרנית לראות כיצד הפיתוח הזה ישפיע על הפוליטיקה של אמצעי המניעה. האם נאפשר לגברים לחדור לשטח שהיו שמור עד כה לנשים?