קניית בגדים עשויה להיות חוויה טראומטית כאשר מדובר בילדים עם עודף משקל. עד כמה שזה יישמע מפתיע, גם עבור אלה שנמצאים בקצה השני של הסקאלה- אלה הרזים מאד,  גם עבורם זו יכולה להיות חוויה בעייתית.

 

עוד בonlife

 

מרבית בגדי המבוגרים והילדים, מיוצרים במידות סטנדרט, הפונות לבעלי מידות ממוצעות מינוס. לא רק המידות מכוונות לרזים, גם סוגי הבד, הטקסטורות והדוגמאות לא מיועדות לאנשים מלאים או בעלי משקל עודף.

 

הבחירה של מרבית הילדים והמתבגרים, באיזו חנות לקנות בגדים, מושפעת לרוב מהמודלים שלהם, כלומר: כוכבי קולנוע, תכניות וסדרות טלוויזיה, תכניות ריאליטי וחברים 'נחשבים' ומקובלים.

 

החנויות מעוצבות באופן מושך, בובות דקיקות המוצבות בחלונות הראווה ובכניסה לחנות מוכרות לכולנו חלום- להיראות כמו דוגמנים. הבגדים מונחים על הבובות בצורה מושלמת ומחמיאה. הבעיה מתחילה כשאדם בממדים נורמליים, בין אם מדובר בגבר, אשה, נער, נערה או ילדים, מנסים ללבוש את מה שראו על הבובה.

 

התוצאה במרבית המקרים- עגומה. הבגד יושב באופן לא מחמיא, ולעיתים במידה גדולה מדי או קטנה מדי והוא כלל לא נראה טוב. בעוד מבוגרים היום נהנים ממספר חנויות ומעצבים למידות גדולות, ילדים הינם נישה מאד מקופחת.

ילדים ומתבגרים בעלי משקל עודף, סובלים מבעיה חמורה יותר. להיות ילד שמן בחברה של ימינו, זו המקדשת רזון, הינה חוויה קשה. ילדים שמנים הם לרוב דחויים חברתית, סובלים מסטיגמות שונות: עצלנים, טיפשים, חסרי כוח רצון. ילדים שמנים סובלים ממכבש לחצים מחוץ ומבית, המפנה כלפיהם אצבע מאשימה: 'אתם לא בסדר! תשתנו כבר!'. מרביתם סובלים מדימוי גוף ודימוי עצמי ירודים. עבורם, חווית קניית הבגדים עשויה אף להיות טראומטית, ולהוריד אף יותר את הדימוי העצמי הנמוך ממילא.

 

הורם רבים עומדים לנוכח הסיטואציה חסרי אונים, ומגיבים כל אחד לפי דרכו ואופיו. יהיו כאלה שליבם יחמץ מרחמים, יהיו שייצפו שעוגמת הנפש שתגרם לילד תגרום לו סוף סוף לשינוי המיוחל:

 

  • "אני רואה אותו מודד את הג'ינס, מכניס את הבטן, מתאמץ מאד, אך המכנסיים לא נסגרים עליו. הלב נשבר לי...". (אמא לבן 14)
  • "היא התעקשה שהיא רוצה את השמלה עם הפסים הרוחביים והכתפיות, כי זה בדיוק מה שחברתה הטובה קנתה למסיבה. כמה שניסיתי לשכנע אותה שהשמלה רחוקה מלהחמיא לזרועותיה הרחבות ושגורמת לה להיראות שמנה מכרגיל- היא בשלה. אני חוששת שהיא תעשה מעצמה צחוק במסיבה...". (אמא לבת 16)
  • "חנות אחרי חנות אנחנו עוברים, המידות של הילדים קטנות עליו מדי, המידות של המבוגרים גדולות מדיי ובוגרות מדי עבורו. מסיבת בר המצווה שלו מתקרבת, ואני לא רואה פתרון אחר מלתפור עבורו חליפה מיוחדת אצל חייט". (אמא לבן 13).
  • "את רואה! אמרתי לך..ואת מתעקשת לאכול עוד ועוד, לוקחת עוד מנה ומעמיסה על הצלחת כאילו אין מחר. למה את לא יכולה להתאפק קצת? אמרתי לך לבוא לצעוד איתי ואת מתעקשת. עצלנית. מגיע לך שהחצאית לא נסגרת עלייך." (אמא לבת 16).

החברות המועטות שכן מייצרות מידות גדולות לילדים בארץ, נתקלות בקשיים לא מועטים. שתיים מבין ההתנגדויות הנפוצות שייצא לי לשמוע בקליניקה, הן:

  • הקושי יעודד אותם לרזות:"אבל למה לייצר ולקנות לילדים האלה מידות גדולות? אם הם כל כך סובלים מכך שהם לא יכולים למצוא שום דבר במידה שלהם- שיירזו! למה לעשות להם חיים קלים ולעודד אותם להשאר שמנים?"
  • מחיר:כמעט כל הבגדים אינם זולים. מחירם הוא כשל בגדי מעצבים, מדובר בהוצאה יקרה.

 

אין תחליף להרגשה טובה. כל שינוי הינו תהליך ארוך, מייגע, סיזיפי ובעל עליות ומורדות. על אחת כמה וכמה תהליך של ירידה במשקל והכל אף הופך מורכב יותר, כאשר מדובר בילדים ובנוער. שינוי יצליח, אם יגיע ממקום של כוח ועוצמה, ולא מתוך תחושת נחיתות והשפלה.

 

ילדים בעלי דימוי עצמי ירוד, סיכוייהם להצליח בתהליך כזה הם אפסיים. ויתרה מכך- גדלים הסיכויים שלהם להפוך למתבגרים שמנים ולמבוגרים שמנים, אשר ייבלו את מרבית חייהם בתהליך של דיאטות ומעגלי הרזיה-השמנה ואכזבות. האם זה העתיד שאת רוצה עבור ילדך?

 

לרצות להיראות טוב- לעיתים השאיפה הזו נתפשת כשטחית. אבל לא ניתן להתכחש אליה. אם אציץ במראה בבוקר ואראה לעצמי מושכת ויפה, ארגיש נינוחה יותר, הבטחון העצמי שלי ייגדל, וזה מה שאקרין. לעומת זאת, אם אראה את הפגמים שבי, אם ארגיש חוסר נוחות בבגד אותו אני לובשת, אני עלולה לחוש חוסר בטחון, חוסר מצב רוח, והלך הרוח הזה ישפיע על כל התנהלותי במהלך היום.

 

מתבגרים הינם קבוצה המושפעת רבות מהשפעת בני גילם. לחברה השפעה מאד גדולה, וקבלה או דחייה של המתבגר בקרב מעגל חבריו, היא צורך השרדותי של ממש. להרגיש יפה, להרגיש נוח בבגדים, זוהי אינה פריבילגיה, אלא חובה. ולכך אין מחיר.

 

החדשות הטובות הן, שניתן להרגיש יפה בכל מידה. וזה גם לא קשה. כל אחד צריך ויכול ללמוד עקרונות פשוטים, אשר יסייעו לו להבין מהם הבגדים המתאימים עבורו. בין אם מדובר בהלבשה תחתונה, גזרה של מכנסיים או שמלה ואפילו אורך השרוולים או מפתח המחשוף.

 

במקום להשקיע בדיאטות, בעולם של איסורים והגבלות, במעגלי כשפים של כשלון-דכאונות-דימוי גוף ירוד, רצוי להשקיע בלהרגיש טוב עם עצמי-עם גופי, בכל מידה. ועד כמה שזה אולי יישמע אבסורדי, דווקא אם נבוא ממקום של עוצמה ושל הערכה לגוף, נלמד לכבד אותו ולהקשיב לו, נספק את צרכיו באופן מדויק יותר - המשקל כבר ישתנה.

 

את יפה כמו שאת