כנס בנושא "זכויות הילד לפרטיות ברשתות החברתיות" התקיים ביום חמישי באוניברסיטת תל אביב. הכנס נערך על ידי המרכז הישראלי להעצמת האזרח בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב ומשרד החינוך, הפיקוח לזכויות תלמידים במסגרת יום זכויות הילד הבינלאומי.

 

 

עוד ב onlife:

 

סקר שהוכן לכבוד הכנס, על ידי מכון "מאגר מוחות" בחטיבות הביניים והתיכונים העלה נתונים מדאיגים:

 

כ- 60%  מהתלמידים בישראל סבורים כי הרשתות החברתיות באינטרנט לא בטוחות, וכ- 75% טוענים כי ההורים שלהם לא-מעורבים כלל בפעילות שלהם.

 

44% מהתלמידים טוענים כי בבית הספר שלהם לא מקיימים הסברה או שיח אחר אודות הסכנות והמשמעויות של הגלישה ברשתות חברתיות.

 

27% מהתלמידים  טוענים כי במהלך השנה האחרונה הם היו עדים למקרה של חרם שנעשה באמצעות הרשת החברתית.

 

כרבע מהתלמידים חוו באופן אישי מקרה של אלימות מילולית, בעקבות גלישה ברשת חברתית באינטרנט. מחצית מהתלמידים טוענים כי הבעיות הבולטות של קשרים לא רצויים או בעייתיים ומסוכנים בין ילדים למבוגרים הם פדופיליה, סוטי מין, פיתוי וניצול מיני, הטרדות והצעות מגונות.

 

עוד עולה כי גלישה ברשתות חברתיות באינטרנט היא תופעה נורמטיבית בקרב בני נוער. רוב התלמידים (79%) גולשים ברשתות חברתיות שונות באינטרנט בתדירות גבוהה מאד (כל יום). כחמישית (18%) מהתלמידים טוענים כי הם מכירים רק חלק מאלו הנמצאים עימם בקשר ברשתות החברתיות. רק רבע מהתלמידים טענו כי גורמים שונים בבית הספר שלהם מקיימים הסברה אודות הסכנות והמשמעויות של הגלישה ברשתות חברתיות.

בכנס נאמו השר סילבן שלום, יוזם חוק זכויות התלמיד, דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, המפקחת הארצית לזכויות התלמיד במשרד החינוך, גב' טובה בן ארי; יו"ר ועדת זכויות הילד, ח"כ זבולון אורלב, מנכ"לית משרד החינוך לשעבר, ח"כ רונית תירוש וד"ר דן גיבתון מאוניברסיטת תל אביב.

 

השר סילבן שלום הדגיש שגם לתלמידים יש זכויות וחשוב לשמור עליהן. "במיוחד במדינת ישראל שלמעלה משליש מאזרחיה הם צעירים יש להגן את זכויותיהם. לכוון אותם ולסייע להם".  עוד הוסיף השר כי יש לשים את נושא הצעירים כמו גם נושאים אזרחיים נוספים בראש סדר היום הציבורי. "הגיע הזמן לעשות שינוי חשיבה ולעבור לאג'נדה אזרחית ולהשקיע יותר בנושאי חינוך, בריאות, פריפריה וצעירים".

 

 

לדברי טובה בן ארי, המפקחת האחראית על יישום זכויות התלמיד במשרד החינוך "חובה עלינו לחנך את הצעירים לדווח בכל איתות של מצוקה, לדווח על כל קבוצת שטנה, לדווח על כל אירוע המעורר פגיעה בשמו הטוב של תלמיד או מורה". לדברי בן ארי חשוב היום יותר מתמיד שהמבוגרים המשמעותיים ילמדו מהצעירים על עולמם, על שפתם ועל הקודים החברתיים החדשים, זה ההכרח.

 

ח"כ רונית תירוש טענה כי מערכת החינוך חייבת להיערך למציאות הסייבר החדשה ולהקנות מיומנויות לתלמידים של הבחנה בין טוב לרע של ערכים של אתיקה ושל משמעות וחשיבות הזכות לפרטיות מול חופש הביטוי.

 

לדברי מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, יובל ליפקין, "הנתונים מעוררי דאגה. בתי הספר בישראל חייבים לגשר על הפער הטכנולוגי הקיים בינם לבין התלמידים ולמצוא את הדרך לתת את המענה לכל סכנה בה נתקל התלמיד בין אם בכותלי בית הספר או בשעות שלאחר בסביבה המקוונת".

 

לטענת ליפקין הסקר מבליט כי גורמים שונים בבית הספר לא מקיימים הסברה לגבי הסכנות בגלישה ברשתות חברתיות. בפאנל שהתקיים בכנס השתתפו גם בני הנוער, שציינו כי קיים פער מאד משמעותי בינם לבין הוריהם בשל העדר מיומנויות טכנולוגיות של ההורים בשימוש ברשתות החברתיות.