לפני שנים לא רבות ההחלטה על בחירת גן היתה פשוטה יחסית. רוב הגנים השתייכו לרשות מקומית או לארגון חינוכי ורוב הילדים לא ביקרו בגן לפני גיל 3. היום המציאות שונה: הורים מחפשים מסגרת חינוכית לילדים עוד לפני גיל שנה והתהליך מלווה לא פעם בחששות וברגשות אשם.

 

עוד בonlife:

 

החששות והפחדים המלווים את ההורים מקשים על בחירת גן מתאים, במקביל מיתוג הגנים והעושר החינוכי, הקיים, מבלבל. היום ניתן למצוא גנים שונים עם כותרות כמו מונטסורי, אנתרופוסופי, מעורבות הורים, טבע, פתוח, אמנויות, מוסיקה ועוד.

 

לא כל ההורים מכירים את האידאולוגיה מאחורי הגנים אבל התחרותיות גורמת להורה לשאוף לרשום את ילדיו לגן הטוב ביותר, פעמים רבות נוטים לחשוב שגן עם "נושא" הוא גן טוב יותר. נוסף לכך הפחד שהילד לא ידע כבר בגיל 3 אנגלית, מחשבים או טבע, מניע להחלטות . אין כוונה ללגלג או לבקר הורים. ברור שאחרי חלק מהכותרות מסתתר ידע מעמיק ורצון לחנך ילד לערכים מותאמים למציאות עכשווית ועדיין חושב להבין האם הגן מתאים להורה ולילד .

 

גם הרצון להיות שייך דווקא לגן, בו רשימת המתנה ארוכה, מפחד להיות "מחוץ לעניינים" מניע הורים.  אז מה באמת מבדיל גן אחד מהאחרים ואיך מצליחים בבחירה? לתפיסתי גן ילדים חייב להכיל אנושיות, חמלה, חום ואהבה. אולי ההגדרה נשמעת מיושנת, אבל היא הבסיסית.

 

אל תשכחו: מדובר על שעות לא מועטות של שהייה במסגרת. ילדים רבים מגיעים בסביבות 7 וחצי בבוקר לזרועות המטפלת או הגננת, ונשארים בגן עד השעה 4 או 5 אחר הצהריים. למעשה הילדים לומדים, משחקים, מבלים, ישנים ואוכלים בגן יותר שעות ערות מאשר בבית ולכן חשוב שהמסגרת שבוחרים תעניק להם מצד אחד מקום תומך, בטוח ונעים ומצד שני תהווה המשך ישיר לחינוך ולתפיסה של הבית וההורים.

 

בחירת גן ילדים היא כאמור משימה לא פשוטה. השלב הראשון בבחירה היא ניסיון להבין מה האפשרויות העומדות בפניכם ולמפות את האפשרויות. מומלץ להתרשם ממספר גנים, לאסוף המלצות מחברים ולהתעניין בפורומים שונים אבל בסופו של דבר התייחסו לכל אלה בערבון מוגבל כי רק אתם מכירים את הילד שלכם ויודעים מה טוב בשבילו.

 

לפני הביקורים בגן מומלץ לחשוב מה משמעותי לכם, כהורים ומה אתם מחפשים. הגדירו ציפיות: מספר השעות בהם הילד יהיה בגן, ציפיות מהגננת ואיזו גישה חינוכית מתאימה לכם.

 

מתי לבקר

ביקור בגן, בעיקר בשעות העומס, דומה קצת לביקור במטבח של מסעדה. אז רואים הכל. הגיעו לביקור גם כשהגן פועל והילדים נמצאים בו. אולי לגננת לא יהיה זמן לשוחח כי היא עסוקה עם הילדים, אבל אין כמו התרשמות מההתנהלות היומיומית, כדי להבין איך באמת עובד הגן.

 

כל ילד הוא עולם ומלואו

מדובר במשפט חשוב שהוא לא רק סיסמה. כל ילד הוא עולם ומלואו, יחיד ושונה. לכל ילד קצב התפתחות שונה ויכולת אחרת להביע עצמו. כדי להצליח להתייחס לכל ילד וילד מומלץ למצוא גן שבו ישנם אנשי צוות רבים שנוכחים במקום וקבוצות גיל שונות.

 

כדי להתייחס לכל ילד וילד, חשובה חלוקה לקבוצות גיל. החלוקה תורמת להרגשת הביטחון של הילד ולהתפתחות נכונה. עם זאת גם מפגשים משותפים של כל ילדי הגן מעשירים מפתחים ופותחים את הילד להשתלב חברתית. היכולת וגמישות הגן לעקוב אחרי התפתחות הילד ובמקרים מסוימים לשייכו לקבוצה לא רק על פי גילו.

 

בדקו איך עובדים בגן שבחרתם והאם יש חלוקה לקבוצות וגמישות, שאינה קשורה רק לגיל.

 

צוות הגן

בקשו להכיר את צוות הגן והתרשמו ממנו, כיוון שהקשר בין ההורים לגננת והקשר בין ההורים למנהלת הגן, מאוד חשוב. הורים רבים שואלים האם ישנה חשיבות לכך שלגן תהיה מנהלת. פעמים רבות הורים מרגישים לא בנוח לפנות לגננת ולדבר איתה, כיוון שהיא זו המטפלת בילד שלהם. פנייה למנהלת הגן יכולה להיות נוחה יותר ולא להיתפס כאיום או כביקורת.

 

הגננת היא דמות מרכזית בגן. חשוב שתרגישו שהיא מתאימה לילד שלכם. נסו למצוא גננת שתקרין מינון נכון בין חום ואהבה ביחד עם היכולת להכוונה ללימוד ולהקניית ערכים.

 

חשוב שתרגישו שהגננת אוהבת ילדים ומכבדת אותם. אפשר לראות זאת ביחס שלה לילדים, בכבוד אליהם ובאהבה.

המשפחה והגן

אווירה: חשוב למצוא גן המתאים  וממשיך את האווירה בבית  והאידאולוגיה של ההורים . השילוב חשוב בכדי לא ליצור דיסוננס ולתת לילד ביטחון מרבי ולחזקו

                       

קשר שוטף: כדאי לברר האם יש עדכונים שוטפים של הצוות להורים באשר לכל הנושאים הנלמדים וכל הנעשה בגן. העדכונים יכולים להראות כלוח מעודכן, תיקיית נושאים שהילד לוקח הבית וההורים שותפים ומכירים את הנעשה במסגרת החינוכית.

 

השאיפה היא  ליצור דיאלוג משותף ופורה בין הגן הילד וההורים כדאי שתבינו איך הדיאלוג הזה מתקיים בגן שבחרתם.

                       

הגן עצמו

שימו לב לכל דבר: למתקנים, לצבעים, לחומרים, למשחקים, לספרים, לפינות נושא ולפינות עבודה. תשאלו את עצמכם האם הייתם רוצים לבלות במקום הזה כ- 8 שעות ביום. האם התאורה נעימה לכם? המקום מסודר ומרווח הריח נעים?

 

חשוב להבין שמקום צבעוני ונעים הוא מקום מעורר ומעודד את הדמיון. יחד עם זאת חפשו מקום שמשרה אווירת ביטחון וחום. חשוב שהילד יהיה במקום רגוע כל כך הרבה שעות ולא במקום שנראה כמו פארק שעשועים עמוסה ומבלבלת.

 

הגינה והצמחייה משמעותיים. האם הגינה עשירה? האם ישנם מתקנים וכמובן האם הדברים נראים בעינכם בטיחותיים.  הגינה והגן חשובים אבל נסו לראות האם הגן מציע פתרונות לימים מאד חמים או לימים גשומים. ילדים זקוקים למקום להתפרק ולהשתולל וכדאי לראות איזה פתרון מציע הגן (סוכח, מיזוג אוויר, חדר ג'ימבורי

 

חוגים

איזה חוגים כמה חוגים ומי האנשים שמעבירים אותם לשבור את שגרת היום ולפתח את הילדים.

 

אוכל

ילדים אוכלים בגן ארוחת בוקר, צהרים וארוחה קלה בשעה 3-4. מדובר למעשה ברב התזונה במשך היום. חשוב לוודא מהו התפריט השבועי המוגש, שאלו על גיוון, טריות המזון, וצורת ההגשה. חשוב לא להתפשר בנושא שקשור לבריאות.

 

לא רק מה שמוגש חשוב אלא כיצד הילדים אוכלים. האם הם זוכים ליחס אישי והאם הם אוכלים בנוחות? בדקו האם אנשי הצוות זמינים להם ורואים מה הם אכלו. מלבד ההתייחסות לבטיחות חשוב לראות שהילד אוכל, אוהב את האוכל  וכו'

 

 מנוחה

ילדים, בעיקר צעירים, ישנים בגן. השינה משמעותית בגילאים הצעירים וחשוב להבין איך צורת ההרדמה, האם ישנו יחס אישי והתייחסות לאיך הילד שלכם אוהב להירדם

 

אומנות ויצירה

לא כל ההורים אוהבים ליצור ולצבוע עם הילדים בבית אבל השימוש בחומר ובמרקמים הוא תחום חשוב להתפתחות הילד. במקביל מדובר גם בדרך להכיר את הילד, להגיע אליו ולאפשר לו דרך ביטוי שונה וחשובה.

 

נסו להבין עד כמה יצירה חשובה בגן גם כדרך ללימוד והעברת תכנים וגם כדרך להכיר את הילד, פתיחת ערוץ מעמיק ודרך לחיזוק בטחונו העצמי.

ניקיון והיגיינה

כיוון שמדובר בילדים קטנים יש חשיבות להקנות הרגלים של היגיינה ולדאוג לניקיון סביבם. מחקרים מראים ששטיפת ידיים פשוטה מונעת הדבקות בווירוסים שונים ולכן

חשוב להבין עד כמה שומרים על ניקיון בגן, איך נראית פינת החלפה, מגבות אישיות, תאים אישיים, רחצה, חדרי שירותים ועוד

 

בסופו של דבר חשוב שתסמכו על עצמכם ותחליטו מתוך תחושה שזה המקום המתאים לילד שלכם, אחרי הכל אתם יודעים להחליט הכי טוב בשבילו

 

מה הילד חושב?

ביקור ראשון בגן ילדים חייב להיות מושתת כולו על על אינטואיציה ורגש. הורה יכול לבקר בשני גנים בעלי נתונים זהים  גן אחד ישאיר אותו שווה נפש ואילו השני יצור בו התרגשות, חמימות ורצון לחזור לילדותו לרגע.

 

אבל כיוון שאנחנו מחפשים גם גן לילד מומלץ לקחת אותו לחיפוש, לפחות בשלב בו אנחנו מתלבטים. ילדים מבחינים היטב בין מקום ידידותי ואוטנטי למקום שגורם לו לתחושת ריחוק.

 

לאתר הגנים של אתי רייך ולדף הפייסבוק