בתקופה הזו, בה עדיין קיים הלחץ העצום על נשים להיות רזות  ובכנסת מחוקקים חוקים מגבילים כאלה ואחרים, כמו חוק הדוגמניות שאושר השבוע, מצער לראות את התאוצה שצוברת תופעה מדאיגה: תצוגות אופנה ותחרויות יופי לילדות ולפעוטות כבר מגיל שנה.

 

עוד ב- Onlife:

 

התצוגות הללו מתקיימות בכל העולם, אבל רובן נערכות בממלכת הפוטושופ והג'אנק פוד - ארה"ב. התחרויות' שחלקן מצולמות כתוכניות טלוויזיה שלמות, בערוצים המקומיים, מתנהלות בדומה לתחרויות יופי למבוגרים, כשמטרתן לבחור את הילדה הכי יפה. חלק מהתחרויות נערך במתכונת של "כוכב נולד" בו כל פעוטה מדגימה כישרון שירה או ריקוד סקסי. 

  

מאחורי התחרויות האלה נמצאת תעשייה שלמה של מכוני אסתטיקה לילדות, שנאלצות לעבור מריטות שיער, ללבוש מחוכים ולנעול נעלי עקב לילדות, וכמובן גם את הלחץ מצד אמהות אמביציוזיות ודוחפות. הקריטריונים לקבלה לתחרויות דומים מאוד לאלה אצל הבוגרות - חיוך מושלם וגוף רזה. 

 

הילדות, בנות הארבע או שש, מאופרות בכבדות ועוברות עיצוב שיער קפדני וטיפול בשיזוף. חלקן עוברות עיצוב גבות, מריטות שיער וכמובן גולת הכותרת לבוש - קפדני וסקסי. הן מתחרות על תארים שונים כמו "הילדה היפה", "הילדה הסקסית" וכמובן, "חביבת הקהל".

 

הצד העצוב של התחרויות (לא שיש להן צד שמח או יפה באמת) הוא הקושי של הילדות להכיל את הלחץ והציפיות. העצב שניבט מהעיניים של הילדות פשוט קורע לב. 

 

התחרויות עצמן מחייבות מהילדות הקטנות הכנות אמיתיות של בחירת תלבושות שונות, בחירת בגדי ים, עיצוב שיער ועוד טקסי טיפוח. חלק מהבנות עוברות תהליכי מיונים, מחנה אימונים ושיעורים בריקוד סקסי. האמהות הדוחפות מלוות את הילדות, חלקן עם מוצץ, למיונים ולתחרויות. ברשת קיימים עשרות אלבומים של הורים גאים שמשוויצים בילדה בת ה- 3 או ה-5 שהשתתפה בתחרות. הילדות עצמן לא נראות שמחות או נלהבות מכל ההכנות, לחלקן מדובר בסבל אמיתי ואפילו בפחד.

גילת  מלכאן סטיקלרו, פסיכולוגית קלינית המתמחה בטיפול בילדים ובמשפחה, מסבירה שהדימוי העצמי שלנו מתפתח כבר מהשנים הראשונות לחיים. "המבט האוהב, המילים המשבחות והמעודדות, העיניים הבוהקות של ההורה למראה ילדו הן שמעבירות לילד את התחושה שהוא אהוב ורצוי בעולם. כאשר המבט הגאה והאוהב של ההורה הופך להיות מוטל בספק, והילד מגלה שעליו להפגין יכולות מסוימות בכדי לזכות בהערכה, הוא מתחיל בהדרגה לספק להוריו את חלומותיהם ורצונותיהם ולוותר על ה?עצמי האמיתי? שלו".

 

"במידה והדבר נעשה בשלב שביטחונו העצמי של הילד התבסס דיו" מסבירה סטיקלרו, "הילד עשוי לעמוד על שלו ולצאת כנגד רצון הוריו. אך אם כבר בגיל צעיר נדחף הילד בניגוד לרצונו להיות ?מישהו אחר?, כזה התואם את רצון הוריו, הפגיעה בדימוי העצמי תהיה קשה. ילד זה עשוי לגדול להיות מבוגר שאינו יודע לזהות את רצונותיו, תחושותיו וכמיהותיו שלו, ובמקום פועל בכדי לרצות ולשמח אחרים. ילד זה יחשוש לחלום ויפעל ככל יכולתו בכדי לספק את סובביו"
 

סטיקלרו מציינת כי תפקידנו כהורים הוא לראות את הילד כמי שהוא ולא כמי שאנו רוצים שיהיה בעבורנו

 

להיות יפה זה כואב

ורד יפה חאיק, דיאטנית קלינית המתמחה בדימוי גוף של ילדים ופסיכודרמטיסטית, טוענת כי הנזק שנעשה לילדות הוא עמוק ויחלחל לתחומי חיים נוספים וכמובן יפגע בדימוי הגוף שלהן באופן קריטי.

 

"האמהות בסרטונים מעבירות מסרים חולניים ממש" מדגישה יפה חאיק, "המסר חולני הראשון - את חייבת לשנות את עצמך כדי להיות יפה. למה לא לקבל את עצמי כמו שאני? ואם מתחילים בכל בגיל חמש, סביר להניח שאותה ילדה תגדל להיות צרכנית קבועה של טיפולי יופי למיניהם ובטח גם דיאטות מסוגים שונים בכדי להתאים למודל היופי התורן".

 

מסר חולני נוסף הוא החלק בו מכריחים את הילדה להשתתף בתחרויות וכופים עליה את השינויים ואת הטיפולים. "זו פגיעה קשה באמון שבין האם לילדה. בסרטון בו מורטים לילדה גבות האמא היא זו שלוקחת אותה למקצה השיפוצים. אם אמא שלה לא מקבלת אותה כמו שהיא, מי בעולם אי פעם יקבל אותה ככה? ובגילאים האלה דימוי הגוף נבנה על ידי מסרים מהסביבה. אם המסר שהיא מקבלת הוא שהיא זקוקה לתיקונים בכדי להיות יפה, זה יהיה גם המסר שיוטמע".

 

מסר נוסף וחולני לא פחות לדעת יפה חאיק הוא שלהיות יפה זה כואב "צריך לשלם את המחיר הזה אם רוצים להצליח. אם נראים פחות ממושלם אין אפשרות להצליח בכלום. זה כמובן מסר לא נכון אבל כשזה מוטמע מגיל צעיר הנזק הוא עצום".