חמש עשרה הפסקות הריון בחודשיים. 15 נערות, בגילאים 15 – 17.5 הגיעו בחודשיים האחרונים ל"דלת פתוחה", המרכז אותו אני מנהלת, כדי לעבור הפסקות הריון. ואני שואלת את עצמי, אף אחד לא מקבל חינוך מיני? איפה השימוש באמצעי מניעה? איפה האחריות האישית שלו ושלה? לשאלות האלה תשובות רבות, ואולי הסיפור הבא יצליח לענות על כמה מהן.

להכריח נערה להלביש קונדום על פין מול כל הכיתה

לאחרונה מתגלגל ברשת סיפור על שיעור חינוך מיני בבית ספר תיכון במרכז הארץ. בקצרה אספר כי את השיעור העביר רופא נשים, ומלבדו נכחו בכיתה שני גברים מבוגרים נוספים (פסיכולוג והמחנך). השיעור לווה במשפטים כמו: "אתה מוצא חן בעיניה, היא מוצאת חן בעיניך, אתם מזדיינים, ואופס היא בהריון", וגם "חדירה בתחת".

במהלך ההסבר הדגים הרופא איך מלבישים קונדום על פין. לאחר ההסבר וההדגמה ביקש הרופא תלמידים שיתרגלו את ההלבשה לפני כל הכיתה. להזכירכן זוהי כיתה מעורבת, בנים ובנות, עם שלושה גברים נוכחים. הרופא פנה אז ישירות לנערה וביקש ממנה להדגים. היא סירבה והוא ביקש ממנה שוב. לאחר שסירבה שוב התנדב אחד הבנים לעשות זאת. אז ביקש הרופא מהבת שלפחות תחזיק את הפין בזמן שהבן מלביש את הקונדום והנערה הסכימה, בלית ברירהרופא, איש מקצוע, הכריח נערה מתבגרת לעמוד מול כיתה של בנים ובנות ולהלביש קונדום על דגם של פין.

אז מה לא בסדר בתמונה הזאת, חוץ מהכל? לכאורה, אנחנו אמורות לשמוח. סוף סוף מלמדים חינוך מיני, סוף סוף נותנים לנוער שלנו ידע מהימן, נגיש, בגובה העיניים, בנושא שאף מבוגר/ת לא מסכימ/ה לדבר עליו איתם. אז מה הבעיה בתמונה שעולה מהשיעור הזה?

לנשים אין מיניות משל עצמן

הרופא חשב שהוא מדבר בגובה העיניים של הנוער, אבל בעצם הוא דיבר בגובה הפאלי והפטריארכלי של הנוער. הוא לא הגיע ממקום של מיניות שוויונית, או חלילה פמיניסטית (רחמנא ליצלן) ואפילו לא ממקום של מיניות מעצימה. הוא הגיע משתי פרספקטיבות עיקריות: האחת, מיניות היא דבר מסוכן שצריך להיזהר ממנו. יש במין ומיניות הרבה סכנות כמו מחלות מין והריון לא מתוכנן. הוא לרגע לא הזכיר שיש במיניות גם תשוקה, אינטימיות, רגשות, עונג גופני וקרבה.

הפרספקטיבה השנייה, והבעייתית יותר בעיני, היא הצגת תמונה מינית של מיניות גברית, שמשרתת את רצונם המיניים של גברים, ובעיקר את תאוותיהם המיניות של נערים. הוא פשוט שיקף בצורה בוטה את תיאוריית "הגבר בתוך הראש" The Male in the Head)). התיאוריה בעצם אומרת שבגיל ההתבגרות ובגילאי העשרים, נערות ונשים צעירות אינן מחוברות למיניות העצמית שלהן ופועלות על פי רצונותיו המיניים של הנער/גבר. הגבר הוא זה שמכוון את הפעילות המינית, לפי תשוקותיו. רק בגילאים מאוחרים יותר נשים מרגישות שהן זכאיות למיניות משל עצמן והפיצול מסתיים.

הרופא צייר תסריט מיני שמשרת גברים: גלולות זה הכי טוב כי אז לא צריך קונדום. למה זה טוב שלא צריך קונדום? כדי שהגבר יוכל לגמור בפנים, ולהרגיש טוב ו"טבעי". שלא יהרוס את הספונטניות. ושגם לך זה יהיה טבעי. אפילו השימוש במילה "להזדיין" הוא שימוש פאלי. המילה המרכזית בפועל זה היא זין, וזה ממרכז את משמעות הכניסה של הזין לגוף האישה. כאילו הזין הוא האקטיבי, שעושה את הפעולה המרכזית.

נערות ונשים צעירות אינן מחוברות למיניות העצמית שלהן (צילום: Shutterstock)

חינוך מיני צריך לבוא ממקום מכבד וחיובי

איזה מסר זה מעביר לנוער שלנו, ובעיקר, איזה מסר זה מעביר לנערות שלנו? מעבר להתעלמות של הרופא מסירובה של הנערה, מסר מקומם והרסני לכשעצמו, המסר העיקרי שהועבר הוא שאין לכן תשוקה, אתן לא חלק פעיל ביחסי המין, אתן הנותנות והם המקבלים, ובל נשכח: אם לא תיקחי גלולות, אזי תמצאי את עצמך בהריון! בתור מחנכת למיניות בריאה מטעם "דלת פתוחה" ובתור מנהלת "דלת פתוחה" תל אביב, כמי שמעבירה עשרות שיעורי חינוך מיני בבתי ספר, אני מבטיחה לכן שזו לא הדרך להעביר לנוער שלנו את המידע.

חינוך מיני צריך להיות מלווה בתהליך רגשי, בו ניתן להעלות פחדים, רגשות, תשוקות, סקרנות. חינוך מיני לא צריך להתבצע על ידי רופא, בעל ה"סמכות" וה"ידע", שמנחית עלינו מידע רפואי ו"נכון". חינוך מיני צריך להיות הוליסטי, כזה שלוקח בחשבון גוף ונפש, יחסי כוח ומבנים חברתיים, נגישות לידע ואמצעי מניעה. כזה שממרכז את הדגדגן ולא את החדירה, שמדבר על האנטומיה של האישה ממקום מאושר ויפה, ולא ממקום של גועל, לכלוך, בושה ואשמה. חינוך מיני צריך להיעשות ממקום חיובי, כחלק מהפיכת הנוער שלנו לא/נשים עצמאיים, עם שלל זהויות, ביניהן גם הזהות המינית שלהם (לא מבחינת נטייה מינית, אלא במובן של בעלות מינית על גופן/ם).

בקיצור, חינוך מיני צריך להיות חינוך מיני פמיניסטי, מכבד, שלא מכריח אף אחת ואחד לעשות משהו שהם/ן לא רוצים/ות (כמו לשים קונדום מול כל הכיתה), ובעיקר, חינוך מיני צריך להיות חינוך שמכיר ביחסי הכוח המגדריים, בתפקידי מגדר ובאלימות שקיימת בתוך המיניות עצמה. עד שזה לא יקרה, אני אמשיך לספור 15 הפסקות הריון של קטינות בחודשיים.

 

___________________________________________________________________________________________

דלת פתוחה - מרכזי מידע וייעוץ לנוער, צעירים, הורים וא/נשים מקצוע בכל הקשור לקידום מיניות בריאה בישראל, תכנון משפחה וזוגיות. ניתן להתייעץ עם "דלת פתוחה" בכל נושא הקשור לנושאים שציונו לעיל. בנוסף, ניתן להזמין סדנאות חינוך מיני לבתי ספר, מרכזים קהילתיים, קבוצות הורים, ועוד