פעם גידלנו את הילדים לפי האינסטינקטים, לפי מה שאמרו הסבתות ובמקרים מסוימים לפי מה שהמליצו הרופאים. היום עומדים ההורים במרכזה של רשת ענפה של אינפורמציה הזורמת בשטף מכל עבר, ולא פעם לכודים ברשת שטוו לנו החיים המודרניים. 
 
עוד באון לייף:
 

 

בניגוד לעבר – היום זה אחרת

פעם כדי להיות בריא היה צריך לסיים מהצלחת. היום אנו, ההורים, הרבה יותר חכמים ומודעים. בדיוק בגלל זה השיקה מאוחדת את יוזמת "ביקור בריא" – בדיקה תקופתית מקיפה לילדים – גם כשהם בריאים! היכנסו ולמדו עוד אודות השירות. זה בחינם

 

 

 
מיכל אלטמן, פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית, אחראית תחום פסיכולוגיה במכון להתפתחות הילד ב"מאוחדת" מחוז ירושלים, מסבירה איזה שינוי חל בתפיסות שלנו כהורים: "בעבר, הורים ניזונו בעיקר ממידע שהיה זמין בסביבתם, מהוריהם ומבני משפחה. אי לכך, המידע היה בדרך כלל אחיד ומנע בלבול בין שיטות שונות. כמעט ולא נרשם מפגש עם מידע סותר ממחקרים שונים. כמו כן, כאשר ההורים חששו לבעיה רפואית אצל ילדים, הם פנו לרופא הילדים והוא היה מקור הסמכות היחיד. כיום, הורים מוקפים במקורות ידע רבים ועוד בטרם שפונים לרופא הילדים, קוראים מידע רב ברשת. בשל ריבוי המקורות - רבות הסתירות". 
 
למה גורם עודף המידע?
"המידע לא תמיד מתאים לבעיה הספציפית של הילד", אומרת אלטמן, "זו סיבה להתגברות ההדאגות והחרדות. כמו כן, כשקוראים באינטרנט מידע שנראה מתאים לסימפטומים של ילדינו, אנו בטוחים כי לילד בעיה מסוימת, גם אם אינה מתאימה בוודאות למקרה שלנו. מאידך יכול להתרחש תהליך הפוך: ריבוי המידע בימינו יכול לסייע להורה מודאג. יתרון נוסף הוא שהמידע ברשת יכול לסייע להורה בהחלטה לאיזה איש מקצוע עליו לפנות. כך שמחד קיימת הצפה של מידע שיכול לבלבל ולעורר דאגות, אך מאידך, המידע יכול להוות גם מקור של הרגעה. הידע הוא גם כוח". 
 
מתי החלפנו את רופא הילדים בד"ר גוגל? צילום: Shutterstock
 
האם אובייקטיבית יש היום "יותר בעיות" בכל הנוגע להתפתחות ילדים או שמדובר בעודף מודעות ואבחון?
"הספרות מציינת כי קיימת עליה באיתור קשיים בהתפתחות הילד. אם כי, היא מעלה את השאלה האם מדובר בסינון טוב יותר מאשר היה ברשותנו בעבר, או מודעות גבוהה יותר של הורים ומחנכים, שבעקבותיה פונים יותר לאנשי מקצוע ורפואת מומחים", אומרת אלטמן, "אפשרות נוספת היא שאכן קיימת עליה בשכיחות התסמונות. ואכן, מתבצעים מחקרים רבים המנסים לאתר את הסיבה לעליה בשכיחות התסמונות".
 
ילדים לא מגדלים באינטרנט
 
האם יש להורים נטייה "לחפש" תסמונת \ קושי במקום להתמודד עם בעיות משמעת, חינוך וגבולות?
"קל יותר להורים לתלות את בעיות הילד בתסמונות/קשיים מולדים מאשר בבעיות התנהגות. הנטייה להשליך את הקושי על גורם חיצוני היא טבעית מהנטייה לומר כי מדובר בקושי שלי כהורה להתמודד עם הצבת גבולות. עם זאת, יש לזכור ולהדגיש כי קיימים מצבים בהם יש קשיי התנהגות וההורה שהציב/מציב גבולות ללא קושי לילדים אחרים במשפחה, מתקשה להציב גבולות לילד הספציפי הזה. הקושי נובע מהצורך ל"השתמש בארגז כלים שונה" לילד בעל לקות/תסמונת מאשר לאחיו. לעתים, אנו כאנשי מקצוע מסייעים להורה לקבל כי הקשיים של הילד נובעים מהדרך בו ההורה מגדל אותו ולא מבעיות התפתחותיות ראשוניות", מסבירה אלטמן. 
 
איך תרמו האינטרנט, הפייסבוק (למשל קבוצות כמו מאמזון) ושאר מקורות מידע וירטואליים על תחום בריאות הילדים?
"לקבוצות של אמהות ברשת יש יתרון וחיסרון. היתרון הוא שיתוף במידע, שיתוף רגשי, השוואה לקבוצת השוות וכדומה. החיסרון הוא הצפה של מידע (לא תמיד מקצועי) שיכול לעורר חרדות", אומרת אלטמן, "נראה כי חשוב שאמהות יפרידו בין מידע ממקורות מקצועיים, כמו אתרים מקצועיים של אנשי מקצוע, שלרוב מסייגים את דבריהם ונוטים להפנות לבדיקה אצל אנשי מקצוע, לבין אתרים 'חובבניים' שהמידע שם התרשמותי ולא תמיד מקצועי. אני מציעה שבאתרי הורים כדאי לקבל תמיכה רגשית, אך לא להישען על המידע המקצועי".