פעמים רבות אנו שואלים את עצמנו איך להקנות לתינוק שלנו הרגלי שינה טובים. כולנו יודעים ששינה חשובה לבריאות ולהתפתחות התינוק והילד. תינוקות וילדים שלא ישנים מספיק במהלך היום מתקשים לרוב להירדם ולישון שינה איכותית ורגועה במהלך הלילה.

 

דפוסי השינה של כל תינוק שונים וייחודים אך המטרה המשותפת של כל ההורים היא הקניית הרגלי שינה נכונים וחיוביים לתינוק שלהם, כך שגם התינוק וגם ההורים ישנו לילות רצופים ושקטים בלי התעוררות מיותרות להאכלה, או להרמה על הידיים, לנדנוד וכו'.

 

עוד בonlife:

 

הרגלי שינה נכונים לא מגיעים לבדם ולכן אנו צריכים ללמד את התינוק מהם הרגלי שינה נכונים עבורו בהתאם לגילו.

 

טיפים שיעזרו לתינוק ולכם להסתגל להרגלי שינה נכונים:

זה יום או שזה לילה?

למדו את התינוק להבדיל בין היום ללילה. אם תינוק ישן יותר במהלך היום וערני במהלך הלילה, בימים הראשונים לחייו לא תוכלו לעשות הרבה בנידון אך כשהתינוק בן שבועיים לערך אתם יכולים לעזור לו לסדר את היום והלילה.

במהלך היום, חשוב להתנהל בבית כרגיל, פתחו חלונות כך שיכנס אור יום לתוך הבית, הדליקו טלוויזיה בעוצמת קול ממוצעת וססבירה, כך שתוכלו לשמוע את מה שנאמר בטלוויזיה, הפעילו מכונת כביסה, פן, שואב אבק וכו', דברו בטון רגיל, חשוב שהתינוק ילמד להירדם גם כשיש רעש מסביבו.

 

לעומת זאת במהלך הערב כחצי שעה לפני שאתם מתחילים את טקס השינה, אני ממליצה לעמעם אורות בבית, הורידו את עוצמת הקול של הטלוויזיה, אל תפעילו מכונת כביסה וכו'. חשוב להכניס לתוך הבית אווירה של לילה, שקט, רוגע וזאת כדי ללמד את התינוק שבחושך ובלילה ישנים ובמהלך היום אנחנו ערים.

חלונות שינה

עזרו לתינוק להירדם כשהוא עייף גם אם הוא לא נראה עייף. במהלך היום תינוקות רבים נראים ערניים לגמרי למרות שמבחינה פיזיולוגית הם אמורים לישון.

ניתן לזהות חלון שינה כאשר הילד הופך להיות עצבני יותר או בכייני. יש תינוקות שחלון השינה שלהם מתבטא בהקשטת הגב, שפשוף עיניים, נגיעות בשיער או באוזניים או ביטויים גופניים אחרים שכדאי להיות רגישים אליהם.

ברגע שאתם מזהים חלון שינה השכיבו באופן יזום את התינוק במיטתו, אחרת הוא יפספס את חלון השינה וזה יקשה עליו להירדם. ברגע שמודעים לנושא כנראה שתוך מספר ימים תצליחו לזהות את חלון השינה של תינוקכם בקלות.

חפץ מעבר

חפץ מעבר יכול להיות בובה, דובי, מוצץ, חיתול טטרא או כל דבר נעים לתינוק אבל בטיחותי. חפץ המעבר מסייע לתינוק ולילד לעבור מתלות מלאה בהורים לעצמאות או במעבר ממצב אחד למצב אחר.

 

מומלץ להרגיל את התינוק לחפץ מעבר כבר מהימים הראשונים לאחר הלידה. יש תינוקות שיאמצו חפץ מעבר ויש תינוקות שנצטרך לעזור להם למצוא חפץ מעבר. אני ממליצה על חפץ מעבר בטיחותי וזמין, כך שאם ילך לאיבוד נוכל למצוא חפץ מעבר דומה אחר וזמין.

טקס שינה

מומלץ לבצע טקס שינה קבוע ויום יומי החל מהימים הראשונים. טקס השינה מסייע לתינוק להבין מה עומד לקרות בדקות הקרובות ומקנה לתינוק ואחר כך גם לפעוט ולילד ביטחון. גם להורה טקס השינה מקנה שלווה ורוגע.

בנוסף, טקס שינה עוזר לתינוק להירדם בקלות יותר ולישון שינה איכותית יותר. כל הורה מחליט מהו טקס השינה שלו לדוגמא: מקלחת, מסג', פיג'אמה, האכלה, סיפור/שיר, השכבה במיטה. חשוב להחשיך את החדר לפני שנכנסים למחדר אחרי המקלחת ולהקפיד על טקס דומה בכל יום, כדי ליצור את ההתניה בין הטקס לשינה.

מוצץ

תינוקות רבים משתמשים במוצץ במהלך השינה ביום ובלילה. המוצץ מרגיע אך מאידך בלילות המוצץ נופל והתינוק שמחפש אותו מתעורר  וקורא לעזרה.

 

אני ממליצה ללמד את התינוק לקחת את המוצץ באופן עצמאי במהלך היום ובהמשך גם בלילה. ניתן ללמד תינוק לקחת מוצץ לבד מגיל  חודשים לערך.