צבע לא רק יוצר עניין אל גם משפיע על התחושה ומצב הרוח; למרות שאנשים שונים עשויים לקלוט ולפרש את אותו הגוון בצורה שונה, עדיין יש לצבעים השפעות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות משותפות. צבעים מסוימים יכולים לגרום להגברת הדופק או תחושת הרעב, אחרים נוסכים שלווה ורוגע, ויש כאלה המעודדים יצירתיות או יכולות וארגון.

 

עוד בonlife

המדע לא שש להכיר בקשר שבין צבע למצב רוח, משום שהוא משתנה, כאמור, מאדם לאדם והוא לחלוטין תלוי תרבות. הסמליות המיוחסת לצבעים השונים קשורה לרוב למיתולוגיות, מסורות וסיפורים, ומשתנה מעם לעם.

 

הסוגיה של השפעת הצבע על אנשים מעוררת שאלות רבות ומחקרים: האם באמת על ידי צביעת החדר נצליח לשנות אופיו של ילד או לגרום לו להיות תלמיד טוב יותר או רגוע? אין לכך תשובה ברורה. חוקרים מאוניברסיטת קולומביה ניסו לברר את השאלה על ידי סידרת מבחנים שהועברו לילדים ולמבוגרים על גבי דפים צבעוניים.

 

החוקרים מצאו קשר בין הצבע האדום ליכולת ריכוז גבוהה, שקדנות ודיוק בפרטים, כמו גם אקטיביות ותקשורתיות גבוהה, עוררות מינית ורעב מוגבר.  מחקרים אלו הראו גם זיקה בין חשיפה לצבע כחול לבין יצירתיות, ואחרים הוכיחו כי כחול תורם לתחושת רוגע ורווחה, בעוד אדום מעורר התרגשות ומתח.

 

אך יש לזכור כי ממצאים אלו יכולים גם לנבוע מן הקשרים התרבותיים של כל צבע, וכך למשל להיות מושפעים מהשימוש הנפוץ בצבע האדום כמעורר מינית בפרסומות או כמרתיע בתמרורי אזהרה, או מהקשר ההדוק בין צבע תכול לתינוקות.

 

באוניברסיטת דורהם באנגליה בחנו חוקרים ניצחון ספורטאים בסגנונותכגון היאבקות, טקמנדו, איגרוף ועוד. הם גילו כי אלו שלבשו צבע אדום ניצחו ב-60 אחוזים מהזמן את אלו שלבשו כחול.
 

צבעים חמים וצבעים קרים

תיאוריות עיצוב מקובלות גורסות כי צבעים חמים (אדום, כתום, צהוב וחום לסוגיהם) הם בעלי השפעה ממריצה ומעודד  ובמינונים גבוהים יכולים לגרום למתח ועצבנות. לעומתם, הצבעים הקרים (כמו כחול, ירוק וסגול) הם בעלי אפקט מקרר ומרגיע, אך עשויים במינון גבוה ליצור תחושת ניכור וריחוק.

 

שימוש בצבעים חמים וקרים יכול גם להשפיע על תחושת גודל המרחב, כאשר גוונים חמים יכולים "להקטין" חדר גדול ולהקנות לו אינטימיות וחמימות, בעוד שצבעים קרים ייצרו אשליה של חלל גדול יותר בחדרים קטנים.

חמשת האלמנטים לפי הפנג שוואי

תורת הפנג שוואי מחלקת את הצבעים לפי חמשת האלמנטים: אש, מים, אדמה, עץ ומתכת. צבעי האש (אדום, כתום, בורדו, ורוד וסגול) קשורים לאנרגיית החיים הפעילה ומקנים אינטימיות, תחושת שפע ושמחה. משום כך הם מתאימים לסלון או לחדר המשחקים אך לא לאזורי שינה של ילדים, בהם מומלץ להסתפק בנגיעות קלות בלבד שלהם.

 

בנוסף, ניתן לשלב בחדרי הילדים נגיעות של צבעי אדמה (גווני חום, שמנת וצהוב) המקנים חמימות ויציבות, ומתקשרים לטיפול והזנה. גם צבעי המתכת (לבן, כסף, אפור וזהב) יכולים לפי הפנג שוואי לתרום לחדר הילדים, שכן מיוחסות להם יכולות התמקדות, ריכוז וחדות מחשבה. הורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז יכולים לשקול לשלב בחדרם נגיעות קלות של גווני אפור נעימים, שעשויים לתרום ליכולת המיקוד.

 

 

סגולות הריפוי של הצבעים

לפי תורת הכרומתרפיה (ריפוי בצבע) הצבעים משפיעים לא רק על מצב הרוח שלנו, אלא אפילו על בריאותנו. ירוק וכחול, למשל, מסייעים להתאוששות, ומשום כך שכיח הצבע הכחול בחדרי התאוששות בבתי חולים. טורקיז תורם לתקשורת, וגוונים של זהב, כמה מפתיע, יכולים לחזק את תחושת המלכותיות של הנסיך הקטן שלכם.  

 

אז איך בוחרים את הצבעים המתאימים לחדר הילדים שלנו?

לפני שניגשים לצביעה כדאי לתכנן את החדר האידאלי לטעמכם. נסו לדמיין איזו אווירה תרצו, באילו אזורים יישן וישחק הילד, וכדומה. חשוב להתאים את הצבעוניות לגיל הילד. תינוקות עד גיל שנתיים זקוקים לסביבה מרגיעה ושלווה, ולהם יתאימו בעיקר גוונים בהירים של צבעים מתונים ורכים כמו כחול, ירוק או שמנת.

 

קרן נוימן, מעצבת "נירלט", ממליצה לבחור גוון פסטל עדין של צבע אהוב עליכם, ובאופן כללי להעדיף סקאלות צבעים עדינות שימנעו עומס ויזואלי. למתקשים בבחירת שילובי צבעים כדאי להיעזר במניפת הצבעים שבחנויות הצבע: "בחירת שני גוונים הממוקמים באותה שורה במניפה, אחד כהה ואחד בהיר, תמיד תעבוד", אומרת נוימן. "גם צבעים מנוגדים כמו סגול וצהוב, כתום וכחול או ירוק ואדום משתלבים נהדר יחד".

 

קיר אחד צבוע בצבע דומיננטי

באזור המשחק בחדר או בחדר משחקים נפרד, אפשר לשלב קצת יותר צבע. לפי נוימן, שילובים מומלצים הם לבן וסגול או שמנת ומוקה, כשקיר אחד יכול להיות צבוע בגוון יחסית חזק והשאר במשחקי טונים בהירים. אפשרות אחרת היא לצבוע הכל בגוון שמנת רגוע ולשלב נגיעות צבע קטנות באמצעות הריהוט והטקסטיל.

 

נגיעות צבע בטקסטיל ובריהוט

 

בחדרי ילדים בני שלוש עד שש אפשר כבר להשתולל עם צבעים עזים יותר כמו אדום, צהוב וכתום רוויים. מעצבת הפנים מיקי סלונים תומכת בשיתוף הילדים בבחירת הצבעים: "בגילאי חמש-שש כדאי לשתף את הילדים באופן פעיל בעיצוב, ולהתייחס ברצינות לרצונותיהם. בניגוד למה שמקובל לחשוב, בגיל הזה יש להם דווקא רעיונות מצוינים לשילובי צבעים. ההורים צריכים להיות בשליטה בעיקר על מינוני הצבע, ויחד אפשר לעצב חדר צבעוני ומקסים בכיף גדול".

מסורת עם טוויסט

אי אפשר לדבר על צבעי חדרי ילדים מבלי להתייחס לצבעוניות השלטת המסורתית של ורוד לבנות, כחול לבנים. מחקרים הראו כי כחול מחזק דומיננטיות, פעולה ותחרותיות, ואילו ורוד מרגיע ומחליש; אך מעניין לציין כי בתקופה הוויקטוריאנית דווקא בנים הם שלבשו ורוד, וכחול נחשב בכלל לצבעה המסורתי של מריה הקדושה באמנות המערבית.

 

עבור אלו המעוניינים בכל זאת לשמור על חלוקת הצבעים המסורתית אבל עם טוויסט מודרני, מדווחת נוימן על טרנד עכשווי בו מוחלף הוורוד הקלאסי בוורוד וסגול מעושנים (שנוצרים מערבוב עם אפור או חום). התוצאה היא עיצוב מתוחכם שיכול להתאים גם לאורך זמן, כך שהילדה (או הילד, בעצם) יכולה לגדול מבלי שהחדר יהפוך תינוקי מדי לאחר שנה-שנתיים. לחדרי בנים ממליצה נוימן על גווני אפור בהירים, למשל אפור-מוקה, כתחליף לתכלת המסורתי.

 

ואם לא רוצים בכלל צבע?

לא מדברים על כך הרבה, אבל מסתובבים בינינו הורים שלא מחבבים במיוחד צבעים. לרוב ניתן לזהות אותם לפי העיצוב המינימליסטי המוקפד של ביתם והצבע הלבן השולט בו. בבואם לעצב את חדר הילדים הם נתקלים בדילמה: כיצד לספק לילד פינה יצירתית שמתאימה לגילו, מבלי ליצור מובלעת עיצובית חריגה ביחס לשאר הבית. מה עושים במקרה כזה?

 

נוימן: "באופן כללי, מומלץ שלא ללכת רק על מוקה-לבן-אפור כי 'אמא אוהבת', אלא לשלב גם גוונים יותר ילדותיים. החלק העיקרי של החדר יכול להמשיך את הסגנון העיצובי של הבית ולהשתלב בו היטב. חשוב שהחדר יעשה חשק לשהות בו, ואת זה אפשר להשיג בקלות, ואם ההורים רוצים 'שמנת ותעזבו אותי' אז יש שיטות לשלב נגיעות של צבע ואפקטים בלי הרבה מאמץ ולקבל תוצאה מקסימה".

 

אפשר למשל להוסיף לקיר ציפוי שקוף המכיל כוכבים, לבבות או נצנצים בצבעים עדינים. אפשרות נוספת היא לשלב מדבקת בורדר, טפט או שבלונה צבעונית בשליש העליון של קיר שצבוע בגוון ניטרלי. סלונים מציעה להורים מאתגרי צבע לשלב בחדר ריהוט חוץ רך ונעים, שישתלב היטב בחדר בעל צבעוניות שקטה וטבעית, ויקנה לחלל אופי זורם ואינטימי.

 

   קירות ורודים של נירלט

איך מתחילים

הדרך האידיאלית לעצב את חדר ילדים היא לעבוד מהמעטפת פנימה – קודם להחליט על צבעי הקירות ואז להתייחס לריהוט ולסטילינג. אבל בסופו של דבר, אומרת נוימן, אצל רוב האנשים עיצוב חדר הילדים (ובעיקר חדר לתינוק) מסתכם בבחירת סט ריהוט שלם בחנות הקרובה לביתם, מבלי לתכנן קודם את הצביעה. וזה בסדר גמור: מכיוון שרהיטי ילדים מגיעים בדרך כלל בצבעי עץ טבעי ושמנת, ניתן להתאים להם בהמשך צבעים רבים ומגוונים, כך שסדר העבודה אינו כה נוקשה.

 

לסיכום, ההמלצה שלנו היא פשוט להפסיק לפחד מצבע. ניתן למצוא כיום שלל גוונים יפהפיים לחדרי ילדים, לצד מוצרים משלימים כמו צבעי עץ, אפקטים חמודים, בורדרים וטפטים. מותר להפליג בדמיון וכדאי לשתף את הילדים בחוויה. והכי חשוב לזכור שצבע הוא דבר הפיך - בניגוד לריהוט ואביזרי טקסטיל שלא נמהר להחליף, את גוון הקיר קל מאוד לשנות. נמאס לכם? פשוט תחליפו צבע!