שיער הוא אולי האקססורי האולטימטיבי: הוא יכול להוסיף או לגרוע מהמראה הכללי באופן מיידי, וללא רחמים. שמירה על השיער במצב בריא והקפדה על טיפוחו היומיומי יעזרו לו להיראות ולהרגיש נפלא. לא משנה מהו סוג השיער בו חנן אותנו הטבע, אלו הדברים שיעזרו לנו לשמור על מראה שיער בריא, מבריק וחיוני:

1. תזונה נכונה ומאוזנת

שיער יבש, שביר וחסר ברק, הסובל מקשקשים ונשירה, מעיד לרוב על מחסור במרכיבי תזונה חיוניים. הקפדה על תזונה נכונה, מלאה ומאוזנת הינה חיונית לשמירה על צמיחה תקינה של השיער ועל בריאותו.

נטעחן ליבנה, דיאטנית קלינית ומאמנת כושר, ממליצה על תפריט המורכב ממזונות עשירים בברזל, בחלבון ובאומגה 3 (שעוזרת במניעת שיער יבש) כמו סלמון וקטניות, או זרעי פשתן טחונים; ירקות ירוקיים עליים שעשירים בויטמין A ו- C, הדרושים לייצור השומן שבבסיס השערה; אגוזי מלך המכילים חומצה אלפא לינולאית ואומגה 3 שמעניקות לחות ורכות לשיער; אגוזי ברזיל העשירים בסלניום, החיוני לבריאות הקרקפת; ביצים שתורמות חלבון וביוטין, המסייע בחיזוק השיער ומניעת פיצולו; וכן מוצרי חלב דלי שומן, שמסייעים בהשלמת הסידן החיוני לגדילת השיער.

2. תספורת בתדירות גבוהה והסרה של לפחות 1 ס"מ מהאורך

תספורת היא הדרך היעילה ביותר להיפטר מקצוות שרופים ומפוצלים, המאבדים מהרכות והגמישות שלהם. דנה לביא, מעצבת שיער בסגנון טבעי, מסבירה מדוע: "שערה בנויה מקשקשים הפונים כלפי מטה. כשהשערה מתקשה ונשרפת הקשקשים "מתהפכים" ונתקעים אחד בשני – ונוצרות למעשה ראסטות. כשגוזרים 2-3 ס"מ מקצוות השיער אחת לחודש וחצי-חודשיים, נפטרים מהחלק שאיבד את הגמישות וכך מחזירים את הרוך הטבעי של השיער". 

3. הקפה על תדירות חפיפות המתאימה לסוג השיער

באופן כללי מומלץ לחפוף לפחות אחת ליומיים-שלושה, כדי לשמור על רמת חומציות מאוזנת בעור הקרקפת ועל כמות נכונה של שומן טבעי, המגן על הקרקפת ועל השיער. החפיפה תורמת גם לשימור רמת לחות אופטימלית בעור הקרקפת.

מי שמפחד מנשירה עקב חפיפה יומיומית, יכול להירגע.ד"ר אלכס גינזבורג, מנהל יחידת שיער והשתלות שיער "קלאס קליניק" תל השומר, טוען כי אין קשר בין רמת ההיגיינה של השיער למידת הנשירה שלו. "אם היה קשר, הרי שכל ההומלסים היו צריכים להיות קירחים לחלוטין", הוא מסביר.

גינזבורג ממליץ על חפיפה יומיומית לבעלות שיער שמנוני, ועל חפיפה של כפעמיים בשבוע לבעלי שיער יבש. לנשים מעל גיל 50 הסובלות משיער יבש מאוד, כתוצאה מתפקוד נמוך של בלוטות החלב, הוא ממליץ לחפוף אפילו פחות מכך. 

4. לחפוף בצורה הנכונה

לדברי אורלי גוטמן, נטורופתית ND, מטפלת בתזונה טבעית, צמחי מרפא, הומוטוקסיקולוגיה ופרחי באך, המים הקרים ממריצים את הדם ומסייעים בהזנת שורשי השיער. בעת החפיפה ניתן לעסות מעט את עור הקרקפת כדי לאפשר זרימת דם טובה, המסייעת בין השאר לצמיחת השיער. מומלץ לחפוף את השיער בתערובת של קערת מים קרים מהולה בטיפת שמן אתרי רוזמרין. אין צורך לשטוף את השיער לאחר מכן.

ייבוש השיער הרטוב, אגב, צריך להיעשות בעדינות: עדיף לספוג לאט את המים עם המגבת, כל פעם באזור אחר של הראש, ולהימנע מלסחוט את השיער בחוזקה בתנועות של חליבה, שפשוף או סיבוב.

5. סירוק נכון

ד"ר גינזבורג ממליץ להסתפק בהברשה יומית אחת בלבד: סירוק אינטנסיבי מותח ומושך את השערה, ועלול לתלוש אותה שוב ושוב עד שלא תצמח יותר. לכן כדאי להבריש את השיער לאחר המקלחת, כשהוא לח או יבש – ולא רטוב לגמרי, כי אז הוא יותר נוח להיתלש ולהישבר.

למי ששערה נוטה לקשרים ללא סירוק "על רטוב", מציעה לביא להסתרק בעדינות במקלחת, כשהמרכך עוד על השיער, ובכל מקרה להעדיף מברשת על פני מסרק. מומלץ לסרק קודם את הקצוות, ולאחר מכן להתקדם מעלה, כשהשורשים בסוף. אם השיער קשה לסירוק, אפשר לחלק אותו לחצי וחצי או לקווצות, להביא קדימה ולהתמודד כל פעם עם קווצה קטנה.

6. הימנעות מחימום קיצוני של השיער

שימוש קבוע בפן בטמפרטורה גבוהה, וגם במחליקים קרמיים למיניהם – פשוט שורף את השיער. נקודה. מי שמייבשת את השיער בפן לאחר כל חפיפה, ותוהה מדוע השיער שלה יבש אימים – כדאי שתשקול ייבוש טבעי לאיזו תקופה.

מי שלא יכולה לוותר על הפן, מומלץ לייבש בטמפרטורה לא גבוהה, בדרגת חוזק בינונית והרחק מהקרקפת. לביא מציעה להפוך את הראש ולעבור עם המייבש לאורך השיער, רחוק ככל האפשר מהשורשים - אותם כדאי לייבש באוויר קר ובדרגת חוזק נמוכה.

7. עיסוי הקרקפת בשמן לפחות פעם בשבוע

ניתן להשתמש בשמנים טבעיים כמו שמן זית, רוזמרין, שומשום או עץ התה. אפשר להשאיר את השמן על השיער לכל הלילה, ולשטוף אותו בבוקר.

שמן הרוזמרין שימש כמרכיב מרכזי בתרופות עממיות כנגד נשירה והתקרחות, ויעיל גם בטיפול בבעיות בעור הקרקפת כמו קשקשים. לרוזמרין אפקט ממריץ, והוא מסייע בזירוז זרימת הדם ובצמיחת שיער חדש ובריא. גוטמן אף מציעה להוסיף למי החפיפה טיפה אחת של שמן אתרי רוזמרין, אותו אין צורך לשטוף מהשיער.

8. שימוש במוצרים מתאימים לסוג ואופי השיער

שמפו ומרכך לא סתם נחלקים לסוגי שיער שונים. לדוגמא, כאשר בעלות שיער מתולתל משתמשות בשמפו המיועד לשיער חלק, זה הורס להן את התלתלים - ולא בצורה חיננית. לכן, חשוב לבחור את המוצרים המתאימים לשיער: אם מדובר בשמפו, מרכך, קרם לחות, סרום או מסכת הזנה.

"אני בעד כל דבר שעוזר להתמודד בהצלחה עם סוג השיער: כל מה שעושה אותו רך ונעים, כמו מרכך, סרום או קרם לחות, מבחינתי עובד", אומרת לביא.

המלצה נוספת היא לגוון בשימוש במוצרים. ד"ר גינזבורג מציע לסובלות מקשקשים להצטייד בשלושה סוגי שמפו שונים נגד קשקשים, ולהחליף ביניהם מדי חפיפה. כך לא תתרגל הקרקפת לחומרים קבועים ויש יותר סיכוי להיפטר מהמטרד הלא נעים.

9. אמרו שלום לנשירה, ולקוקו

להידלדלות ולנשירת השיער עשויות להיות סיבות רבות מלבד תורשה, כגון שינויים הורמונליים, הפרעות בתפקוד בלוטת התריס, מחסור בחלבון קרטין ובברזל, מחלות, לחץ נפשי ועוד. אבל גם תסרוקות הדוקותו מתיחת השיער באופן קבוע עלולות לעתים לגרום לנשירה זמנית.

למי שסובלים מנשירה חזקה מציע ד"ר גינזבורג להימנע ממתיחת השיער ואיסופו בקוקו, קוקיות או צמות המקובעות בגומיות או סיכות, ולהשתמש במקום זאת בקליפס בעל שיניים רחבות, התופס את השיער באופן רופף יותר. גם שינה בשיער אסוף אינה מומלצת, הוא מוסיף.

 

10. טיפוח השיער במוצרים מהטבע

גוטמן ממליצה בחום על צריכת מיצי ירקות טריים, שלהם איכות מזינה ומרפאה במצבי יובש, קשקשים ונשירה: הם מאפשרים לגוף לקבל ריכוז של "דלק" מועשר בויטמינים, מינרלים (כמו ברזל ומגנזיום) ואנזימים חיים הנספגים בקלות.

מתכון לדוגמא: במסחטת מיצים, סחטו 2 גזרים, 3-4 גבעולי סלרי + העלים, 2 מלפפונים, 3-4 עלי חסה וחופן נדיב של עלי פטרוזיליה, ושתו לרווייה. זה אולי לא הכי טעים, אבל השיער יודה לכם.

 

 

 

9. אמרו שלום לנשירה, ולקוקו

להתדלדלות ולנשירת השיער עשויות להיות סיבות רבות מלבד תורשה, כגון שינויים הורמונליים, הפרעות בתפקוד בלוטת התריס, מחסור בחלבון קרטין ובברזל, מחלות, לחץ נפשי ועוד. אבל גם תסרוקות הדוקותומתיחת השיער באופן קבוע עלולות לעתים לגרום לנשירה זמנית.

למי שסובלים מנשירה חזקה מציע ד"ר גינזבורג להימנע ממתיחת השיער ואיסופו בקוקו, קוקיות או צמות המקובעות בגומיות או סיכות, ולהשתמש במקום זאת בקליפס בעל שיניים רחבות, התופס את השיער באופן רופף יותר. גם שינה בשיער אסוף אינה מומלצת, הוא מוסיף.