אנא המתן/י מספר שניות

דלג

האם לפגים איי קיו נמוך יותר?

מחקר חדש בחן את ההבדל ביכולות הקוגניטיביות של פגים לעומת תינוקות שנולדו במועד. המחקר גילה הבדלים באיי קיו הממוצע, אבל המסקנות אופטימית

לידה מוקדמת יכולה להיות מסוכנת לאם ולתינוק, אבל ההנחה היא שאחרי תקופה של הילוד בפגייה והוא משוחרר הביתה, הפערים יצומצמו תוך כשנתיים. 

 

עוד בonlife:

 

מחקר חדש בדק את ההשפעות ארוכות הטווח של הפגות על היכולת הקוגניטיבית והזיכרון של פגים. המחקר התבצע באוניברסיטת הלסינקי על ידי פרופ' קטרי ריקונן, מהמחלקה לפסיכולוגיה. החוקרים, בניהולה של פרופ' ריקונן, בחנו תוצאות של 200 נבדקים, שסיימו כולם את לימודיהם באותה השנה ועברו מסלול דומה של שנות לימוד והכשרה.

 

החוקרים גילו כי תינוקות שנולדו מוקדם מדי ובמשקל לידה נמוך מקילו וחצי קיבלו, בגילאים מאוחרים יותר, ציונים נמוכים יותר במבחני האיי קיו. מדובר על ציון נמוך ב- 8.4 נקודות בממוצע לעומת חבריהם שנולדו במשקל תקין ולאחר 38 שבועות הריון.

פרופ' ריקונן מציינת כי למרות ההבדל בנתונים מדובר על מחקר מעודד: "החלק המעודד במחקר זה הוא שמצאנו שלמרות הפער בין הנבדקים עדין גם מי שנולד לפני הזמן והוגדר כפג לא נפגע בצורה חריגה מהפגות. הקבוצה שהוגדרה כפגים לא הוציאה תוצאות חריגות ונשארה עדיין בטווח ממוצע האיי קיו של האוכלוסייה. מדובר בציון ממוצע של 102 לקבוצה זו"

 

"גם אם תוצאות המחקר מעידות על הבדל למעשה, במישור הפרקטי, לא מדובר על חריגה שצריכה להדאיג או חריגה שמשנה לקבוצה זו את היכולת ללמוד, להתקדם או להצליח" מדגישה ריקונן.

הנקה מצמצמת את ההבדלים?

אחת השאלות שמחקר זה העלה היא מדוע ישנו הבדל בין היכולות הקוגניטיביות של מי שמוגדר כפג ומדוע ההבדלים לא נעלמים עם השנים וההשקעה בתינוק ובילד. הסברה, לפי החוקרים, היא שלידה מוקדמת גורמת לפגיעות מוחיות מזעריות הגורמות לפגיעות קוגניטיביות. "למרות שמדובר על פגיעות מינוריות שלא פוגעות באיי קיו בצורה חריגה, עדין רואים שינוי בעקבות פגיעות המוח הללו", טוענים עורכי המחקר.

 

החוקרים מציעים לראות במחקר זה אות הזהרה נוסף לגבי לידות מוקדמות ופגות ולנסות להנחות הורים לפגים להקל על השפעות הלידה המוקדמת. אחת האפשרויות שמעלים החוקרים היא לעודד הנקת פגים והזנה בחלב אם, שיכולים לעזור לצמצם את ההבדלים. כמו כן ממליצים החוקרים להנחות את ההורים כדי לקדם את התינוקות והילדים.

 

המחקר הנוכחי מצטרף למחקרים נוספים שנעשו לאחרונה על לידת פגים והשפעת הפגות על הילדים. רופאים משערים מזה זמן רב כי ישנו קשר בין לידה מוקדמת לבין הפרעת קשב וריכוז ADHD. מחקר שנערך על הנושא בשבדיה, לפני כמה חודשים, הוכיח קשר בין קשב וריכוז לפגות. המחקר כלל יותר ממיליון ילדים  והצליח להוכיח כי ככל שהלידה מוקדמת יותר כך הסבירות שהילד יאובחן כ ADHD  גבוה יותר. גם במחקר זה התייחסו החוקרים להתפתחות המוח או לנזק מוחי מסוים כגורם לבעיה.

תגובות


סה"כ תגובות: 0

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.

תגובות