כאילו לנשים בלי ילדים לא קשה מספיק בחברה מעודדת הילודה שלנו, החליט האפיפיור פרנסיס לצאת למלחמה נגדן. בנאום שנשא ב-12 בפברואר הוא אמר "חברה עם דור אנוכי, שלא רוצה להקיף את עצמו בילדים, שיותר מהכל רואה מהם מטרד, משקל מיותר, סיכון - זו חברה מדוכאת. ההחלטה לא להביא ילדים היא אנוכית".

 

לרגע אל תטעו לחשוב שהמילים האלו מגיעות רק מאיש דת שמרני. למרות שמפורסמות כמו אופרה ווינפרי, קמרון דיאז וקונדוליסה רייס כבר הצהירו שהן לא רוצות להביא ילדים ושלמות עם כך, הן עדיין חוטפות על כך שוב ושוב ביקורות מצד התקשורת ומצד כל מי שמרשה לעצמו להתערב להן בחיים, ללא שום הצדקה. או כמו שג'ניפר אניסטון – אחת שבעצמה נחקרת כל הזמן על השעון הביולוגי - אמרה פעם ל- People בהקשר לחקירות שנשים ללא ילדים עוברות: "מי יודע מה הסיבות שבגללן לאנשים אין ילדים. יכולות להיות הרבה סיבות ואולי זה משהו שלא רוצים לדבר עליו".

אז כדי שנפסיק לחדור לטריטוריות של נשים אחרות, או כדי שנדע איך להתמודד עם חדירה לטריטוריה שלנו, הנה רשימת השאלות שאסור לשאול נשים (וגברים) ללא ילדים:

 

לא תרגישי פחות אישה אם לא תביאי ילדים?

כנראה שלא. על פי מחקר שנעשה, ב-2010, אישה אחת מכל חמש נשים בארצות הברית לא הביאה ילדים, זאת לעומת אישה אחת מתוך 10 נשים בשנות השביעים. כלומר, יותר יותר בוחרות שלא להביא ילדים ומה אתם יודעים – לא נראה שמישהו מתלונן שיש בימינו פחות נשים. אם כבר רק להפך.

 

מה, את לא אוהבת ילדים?

כולנו יודעים שיש כאלו שמתמוגגות בכל פעם שהן רואות תינוקות ויש כאלו שנשארות אדישות. אבל גם אלו שלא ישר מתכופפות לעגלה ומתחילות לעשות קולות משונים ומעצבנים, יכולות להיות אימהות נפלאות, חמות ורגישות – כי בדרך כלל גם האדישות ביותר יפתחו קשר לתינוקות שיש להן חיבור רגשי, כל שכן פיזי, אליהם. ובקיצור, לא צריך להיות אמא על מנת לדעת שאין דבר כזה "לא אוהבת ילדים" באופן גורף.  

עם זאת, לרוב ההחלטה לא להביא ילדים לא קשורה בכלל לשאלה האם את אוהבת ילדים או לא, היא קשורה לאופן שבו את רואה את החיים שלך ובוחרת לחיות אותם.

 

קמרון דיאז. תמונה: Shutterstock

 

את לא פוחדת שתתחרטי אבל אז יהיה מאוחר מדי?

מחקרים מראים שאחת הסיבות העיקריות לאי הבאת ילדים היא "מעולם לא רציתי ילדים", וכשההחלטה הזו נעשית במודע וברוח טובה, היא בדרך כלל לא תלווה בחרטה.

 

אבל אם כבר יש חרטות – הן לא בהכרח שייכות רק לנשים. מחקר שנערך ב-2013  בדק 108 גברים ונשים שאין להם ילדים, בין אם מרצון ובין אם לא. בין השאר נמצא כי 63 אחוז מהנשים ו-59 אחוז מהגברים עדיין רוצים להביא ילדים, וכי גברים שהתחרטו על כך שהם לא הביאו ילדים נטו יותר לסבול מדיכאון, בדידות וכעס מאשר נשים שהתחרטו. מה שכן, 12 אחוז מהנשים חשו אשמה על כך שהן לא הביאו ילדים, לעומת 0 אחוז מהגברים.

 

בהקשר הזה, ב-2012 אמרה השחקנית והיוצרת (ובת זוגו של השחקן ג'ון האם) ג'ניפר ווסטפלדט: "הסיכוי שנתחרט לא נראה לי כמו סיבה מספיק טובה לעשות את זה".

 

 

למה הלן מירן וקמרון דיאז בחרו לא להביא ילדים

למרות הביקורת והלחץ החברתי, המפורסמים שלא רוצים ילדים לא מפחדים להגיד את זה בקול

לכתבה המלאה...

 

 

האם חיים ללא משפחה יוכלו להיות מספקים?

ההנחה שנשים צריכות ילדים על מנת להרגיש שהן מגשימות את עצמן הולכת ומתפוגגת. על פי סקר של מרכז המחקרים Pew, בשנת 2002 אחוז האנשים שחשב כי ההנחה הזו לא נכונה עמד על 59, זאת לעומת 39 אחוז ב-1988.  

 

בנוסף, תחת ההגדרה "משפחה" נמצאים גם הורים, אחים, דודים, אחיינים ועוד - כך שגם בלי ילדים, כמעט בכל המקרים יש משפחה בתמונה.

 

זה לא נורא אנוכי?

הרבה פעמים שופטים נשים שבחרו לא ללדת כ"אנוכיות", בגלל שהן שמות את הצרכים שלהן מעל לכל ודואגות רק לעצמן. אבל מחקר שנערך ב-1998 על ידי Family Policy Studies Centre, מצא כי ההחלטה לא להביא ילדים היא לא תוצאה של מחשבה אנוכית, אלא אפילו להפך. לטענתם "הנחקרות הסתכלו לעומק ובצורה אחראית על האחריות שכרוכה בהקמת משפחה".

 

לרוב, דווקא נשים שמחליטות לא הביא ילדים שוקלות את ההחלטה הזו לעומק, הרבה יותר ממרבית הנשים שמביאות ילדים, שלפעמים עושות את זה מבלי להיות מוכנות לכך נפשית או כלכלית. המודעות לכך שאין ביכולתה של האישה להעניק לילד את מה שהוא צריך, גשמי או רוחני, היא היא לקיחת אחריות ולכן הרבה פעמים הדבר הכי לא אנוכי שאפשר לעשות. הרי, לצערנו, לא חסרים הורים שהביאו ילדים ואחר כך לא הצליחו לעמוד בקשיים הכרוכים בגידולם.

 

ג'ניפר אניסטון. תמונה: Shutterstock

 

אבל זו חוויה שמשנה את החיים. לא היית רוצה לחוות אותה?

אף אחד לא מתווכח עם העובדה שילדים משנים את החיים, אבל עבור הרבה נשים וגברים השינוי הזה הוא לא בהכרח מבורך. יש כאלו שמרוצים מהחיים שלהם כפי שהם ולא מעוניינים לשנות אותם, ויש כאלו שמעוניינים לשנות ולהעשיר את חייהם בחוויות אחרות.

 

טוב, יכול להיות שזה רק שלב ובהמשך תשני את דעתך. לא?

משום מה, עדיין נראה לנו שכחברה אנחנו יודעים מה הכי טוב לאישה, לכל אישה. השינוי הגדול ביותר במאבק לזכויות הנשים הוא מתן האפשרות לבחור. היום אישה יכולה להצביע, לבחור לעצמה קריירה וגם לבחור לעצמה את אורך החצאית, אז אולי הגיע הזמן שגם ניתן לה לבחור בעצמה מה היא רוצה לעשות עם האיברים שלה, ולא נניח שלנו יש עבורה את הנוסחה לחיים מושלמים.