אז איך בעצם מעצבים אירוע שיראה מיליון דולר בתקציב מינימאלי?

"הכי חשוב זה להגדיר מהי המסגרת התקציבית שהמשפחה או הזוג מקציבים לאירוע, מתך הבנה שאתם חייבים לכבד את התקציב ההתחלתי שהגדרתם. קורים מקרים רבים בהם מתחילים עם תקציב מסוים וחודש לפני האירוע חוששים שמה שיש זה לא מספיק וחורגים מהתקציב בהרבה ונקלעים לחובות.

צריך להבין שלא חייבים תקציב מטורף כדי לעצב אירוע מרשים, בתקציב מינימאלי הייתי ממליצה להתרכז באלמנטים גדולים ומרשימים ולא להתמקד בפריטים קטנים שיגזלו הרבה זמן וכסף. אלמנטים כמו אהילים גדולים, סידורי פרחים מרכזיים מרשימים, בנקטים ובעיקר דברים גבוהים ובולטים למרחוק.

 

 

חשוב להבין שאירוע מתקיים בחלל גדול שהוא שונה בתפיסה העיצובית שלו משל בית וחלל קבוע ולכן צריך להשקיע באווירה הכללית של החלל עצמו, שיתאים לאופי האירוע ולקהל המוזמנים. וכמובן שמה שחשוב לא פחות זה ליצור גורם הפתעה שישדרג את האירוע".

את הטיפ הזה מעניקה לכם אורית יערי, 48, מעצבת אירועים, אדריכלית ומגשימת החלומות של העשירון העליון. יערי נפגשת עם לקוחותיה שמספרים לה על הפנטזיה הפרועה ביותר שלהם בנוגע לבת המצווה או לחתונה של הבן ואורית מתרגמת את המילים לאירוע ייחודי ומפואר שלא היה מבייש תפאורה של סרט הוליוודי.

אורית יערי

מגשימה את הפנטזיות הפרועות ביותר. אורית יערי

המשרד של אורית יערי, ילידת תל אביב, גרושה פלוס שלושה ילדים (17, שני תאומים בני 15) יושב בהרצליה במבנה שהפך ממוסך מוזנח לסטודיו פשיניסטי שמשדר יוקרה מהולה בסטייל. באחד החללים הוצבו עשרות מדפים עמוסים לעייפה בבדים, תפאורות, חפציםותאורה משלל הפקותיה שהחלו אי שם בשנת 2003 לאחר שכבר עבדה כאדריכלית מן המניין.

"למדתי אדריכלות במקום בשם istituto pantheon ברומא  וגרתי שם חמש שנים. כשחזרתי לארץ התחלתי לעבוד אצל האדריכל צ'ארלי דוראל בהתחלה כמזכירה שלו ואח"כ כאדריכלית מן המנין. כעבור שלוש שנים נכנסתי לשותפות עם דוראל וגרושתו ופתחנו סניף נוסף על שם צ'ארלי דוראל בויתקין בתל אביב. לצערי החיבור ביננו לא צלח ובדיוק באותה תקופה נכנסתי להריון עם התאומים אז החלטתי לקחת פסק זמן של ארבע שנים כדי להשקיע בילדים ובמשפחה. כעבור שנתיים התגרשתי מבעלי. מצאתי עצמי חד הורית עם שלושה ילדים והבנתי שאני חייבת למצוא עבודה קבועה" היא מספרת.

איך הגעת דווקא לעיצוב אירועים?

"לתחום עיצוב האירועים הגעתי ממש במקרה כשפגשתי מישהו שהציע לי לבוא ולעבוד איתו באירועים אז הלכתי לראות אירוע שהוא ארגן עבור האלפיון העליון באיזו חורשה והתאהבתי בתחום ממבט ראשון. ב-2003 התחלתי לעבוד בחברה להפקת אירועים בשם LDH  שבזמנו הייתה אחת החברות הגדולות בארץ בתחום והשקעתי שם את כל נשמתי. סידרתי לילדים בייביסיטר ואת אמא שלי ועבדתי סביב השעון תמורת משכורת רעב של 2000 ש"ח".

יערי עבדה בחברה חמש שנים שבמהלכן עיצבה עשרות אירועים והצטיינה בתחום עד שהתפטרה בשנת 2008 ופרשה לדרך עצמאית: "משנפרדו דרכינו נותרתי עם המון אירועים סגורים ולא ידעתי מה לעשות כי הרי התחייבתי לעצב אותם ונלחצתי. הבנתי שהגיע הזמן להיות עצמאית בתחום אבל לא ידעתי איך לנהל עסק שכזה עד שמישהו חכם אמר לי 'תנהלי את האירועים כמו שאת מנהלת את הבית שלך'. בתך חצי שנה פתחתי את העסק הרשמי שלי 'אורית יערי עיצוב אירועים'".

יערי הקימה את "אורית יערי עיצוב אירועים" ב-2008 כעסק המעניק שרותי עיצוב לאירועי יוקרה וקונספט, אירועים פרטיים ועסקיים ותכנון ועיצוב של בתים פרטיים וחללים. בהדרגה מחזור המכירות של העסק גדל, הצוות התרחב והוא מונה כיום חמישה עובדים קבועים וותיקים ועוד עשרות ספקים חיצוניים האחראים על עיצובו של האירוע.

מה תפקידה של מעצבת אירועים?

"כמעצבת אירועים התפקיד שלי הוא להגשים את חלומותיהם של הלקוחות. הלקוח מגיע לכאן לתהליך של ארבע פגישות כשבפגישה הראשונה הוא מספר לי על הפנטזיה הפרועה שלו לגבי האירוע, איך הוא רואה אותו בעיני נפשו ומהם מקורות ההשראה שלו. למשל אם הוא רוצה מסיבה בסגנון קוסט הוטל בפריז אז אני עושה תחקיר על המקום והאווירה, בונה סקיצות של האירוע ומראה ללקוח עד לאישורו. כדי להגשים את החזון הוויזואלי שלו אני עובדת עם המון תאורנים, נגרים וזה ממש כמו להקים סט של סרט בכל אירוע מחדש".

קונספט קרח חורף2 של אורית יערי

קונספט קרח חורף. הפקה טל שרף, צילום: peery

כבר בתחילת דרכה כמעצבת אירועים יערי מיצבה עצמה כמעצבת אירועים של העשירון העליון וסללה דרכה לשמנה ולסלתה של החברה הישראלית.

איך זה קרה?

"ממש במקרה צילמו פרסומת בבית שבניתי בהרצליה כשבשלב מסוים ניגש אלי אחד האורחים וביקש ממני לעצב לו את הבית כי הוא נורא התלהב מהעיצוב שלי. אמרתי לו שאני כבר לא עוסקת בזה אבל אין לי בעיה לבוא ולתת לו טיפים בעניין וכך היה. הענקתי לו טיפים, כמובן ללא כל תמורה, ורק ביקשתי ממנו שאם הוא ישמע על אירוע שימליץ עלי כמעצבת. כעבור חודשיים הוא סיפר שיש לו משפחה מכובדת מפריס שרוצה אירוע ענק ויוקרתי של 200 איש ומכאן הכל כבר התגלגל מפה לאוזן ולקוח הביא לקוח כשכולם ממה שמכונה העשירון העליון".

למה דווקא עשירון עליון?

"בגלל שאני עוסקת בהגשמת חלומו של הלקוח יש כאן עלויות גבוהות. קרה לי מספר פעמים שנאלצתי להטיס פרחים מהולנד, נגרים שמקימים קרקס באמצע המדבר, תאורנים שמרימים תאורה מיוחדת בלוקיישן או אנשים שרוצים לקחת חלל קיים ולהפוך אותו למשהו אחר. מדובר בעלויות גבוהות במיוחד וכן, הלקוחות שלי הם אנשים שיכולים להוציא סכום כסף גבוה על אירוע כי זו רמת החיים שלהם ויש להם את היכולת הכלכלית אז למה לא בעצם? לי זה כייף שיש לי את היכולת לספק להם את זה.יש לקוחות שעושים אצלי אירוע ל-15 אנשים שעולה כמו שיפוץ של בית ויש כאלה שעושים בת מצווה ורוצים מתחם החלקה על הקרח ל200 איש".

הפקת קרקס של אורית יערי

הפקת קרקס. צילום: קמליה

הפקת קרקס2 של אורית יערי

הפקת קרקס. צילום: קמליה

מה האירוע הכי מטורף שעיצבת?

"האירוע הכי  מטורף ומאתגר שלי כמעצבת היה של לקוח משוויץ שרצה בר מצווה לבן שלו בהשראת מלחמת הכוכבים. לקחתי את החלל של בנייני האומה בירושלים והפכתי אותו לחללית גדולה כשכל התכנים באירוע החל מהכוסות ועד לבגדי המלצרים שייכים למלחמת הכוכבים. תפרנו מסך של 360 מעלות שאפשר להקרין עליו סצנות מהסרט ורצפה שזזה ואפילו עשינו רובוט שבירך את כולם לשלום בצרפתית. זה אירוע שעבדתי עליו חצי שנה מראש אבל בהחלט יש אירועים שהם מהיום למחרתיים וגם עם זה אנחנו יודעים להתמודד".

בנוסף לעבודתה כמעצבת אירועים יערי עוסקת אחת לכמה זמן באדריכלות. היא קונה בתים, משפצת אותם ומוכרת אותם. למורת רוחם של ילדיה, היא עסוקה 24/7 . "נקודת התורפה שלי היא האימהות שלי כי זו בעיה גם לנהל עסק מצליח וגם לגדל ילדים בלי יסורי מצפון. אני עושה הרבה פשרות בעניין. אני לא נמצאת מספיק זמן בבית כדי לבלות איתם והייתה תקופה שהם התלוננו על כך וביקשו שאבלה איתם זמן רב יותר אז הסברתי להם שאם אעבוד פחות לא אוכל לקנות להם את זה ואת זה והתלונות פסקו. בתקופה שבין האדריכלות לאירועים, כשהתאומים נולדו, הייתי כמעט ארבע שנים בבית וזה לא עשה לי טוב בכלל. עכשיו הם מבינים שהעסק שלי עושה אותי מאושרת ואם אמא מאושרת אז גם הם יהיו מאושרים כי ככה זה עובד. מה האלטרנטיבה, אמא שנמצאת בבית וממורמרת מזה שהיא לא מגשימה עצמה? אז הם התרגלו לעובדה שאמא מגיעה הביתה בשבע שמונה ולפעמים עובדת בסופי שבוע".