ג'ינה קיטלי, שפית אמריקאית ידועה המככבת בתכניות בישול רבות, חושבת שהקשר בין מצב כלכלי לבין השמנת יתר הוא לא הוגן וגם, חשוב מכך, לא חייב להתקיים. "לא אכפת לי אם אתה עני... זה לא תירוץ בשבילך לא לאכול כמו שצריך", אומרת קיטלי. משפט שהיה יכול להישמע מעט חצוף ומתנשא, אם הוא לא היה מגיע מאישה שגדלה בעצמה ברחובות, מחוסרת בית.

 

עוד ב Onlife:

 

היום, כשהיא בת 32 וברזומה שלה תכניות טלוויזיה, ספרי בישול, ליין סינרים ולא מעט פרסים, קיטלי מתגאה בעיקר בארגון הצדקה שלה Nourish USA. הארגון דואג לספק ירקות טריים לאנשים מעוטי יכולת, ואף מלמד אותם כיצד לגדל ולבשל ירקות בצורה בריאה ומזינה, והוא גם מה שהכניס אותה לרשימת ה"גיבורים" של CNN.

 

לקבוע בעצמך את עתידך

כשהייתה בת 4, אביה של ג'ינה קיטלי הסתבך בבעיות משפטיות, אמה לא הייתה מסוגלת לטפל בילדיה, וג'ינה,  אחיה בן ה – 15 ואחותה בת ה – 12, מצאו את עצמם ברחוב. כדי לא להישאב לתוך מערכת הרווחה שכנראה תפריד ביניהם, השלושה עשו הכל כדי להישאר יחד ולהסתדר בכוחות עצמם. "אני חושבת שזה היה המקום בו למדתי שעליך לקבוע בעצמך את עתידך", אומרת קיטלי.

 

קיטלי לא ממש הייתה תלמידה מצטיינת בתיכון, אבל דווקא בבית ספר מקצועי היא גילתה את הכוח הגדול שלה – בישול. היו אלה התעודות המקצועיות שאיפשרו לה להמשיך ולקבל תואר בקולינריה וניהול מסעדות מהמכון לאמנות של ניו יורק. אבל ג'ינה קיטלי לא הסתפקה בתעודה מקצועית, היא רצתה תואר מאוניברסיטה. "הרגשתי שזה חשוב לסיים קולג' כי התחלתי להבין שאם את הולכת לקולג' – ילדייך ילכו לקולג'", אומרת קיטלי, "ורציתי את זה". כשג'ינה קיטלי רוצה – היא עושה, וב – 2008 היא סיימה לימודי תזונה באוניברסיטת ניו יורק.

 

ג'ינה קיטלי סיימה את לימודיה, אבל לא הצליחה למחוק מזיכרונה את מה שזעזע אותה בימיה הראשונים בניו יורק: כשרק עברה להארלם הבחינה במצבם הפיזי הירוד של תושבי השכונה. לצד אנשים רבים שסבלו מהשמנת יתר חולנית, השכונה היתה מלאה באנשים שעברו כריתות של גפיים.

 

"הייתי הולכת לרכבת ותוהה למה יש כאן כל כך הרבה קטועי גפיים", מספרת קיטלי. מהר מאד היא גילתה את התשובה. בשכונה בה ג'ינה קיטלי גרה, מזרח הארלם, יש את האחוז הגבוה ביותר של חולי סוכרת בכל מנהטן (אחת התוצאות ההרסניות של המחלה הזאת היא נמקים בגפיים). וכמובן, יש באותה שכונה גם את האחוז הגבוה ביותר של אנשים שסובלים מהשמנת יתר חולנית. "האנשים האלה מתים, באופן מילולי, לתזונה נכונה", לאחר שסיימה ללמוד החליטה ג'ינה קיטלי שזה יהיה הפרויקט שלה.

 

ג'ינה קיטלי על הארגון שלה:

 

 

לכולם מגיע לחיות חיים ארוכים ובריאים

קיטלי סרבה להצעות עבודה אטרקטיביות, והחליטה להקים את הפרויקט הראשוני Nourishing NYC. מאז הוקם, ב – 2008, הארגון סיפק אוכל טרי למאות אלפי אנשים בהארלם ובברונקס. קיטלי וצבא המתנדבים שלה לא מספקים רק אוכל, הם עושים הרבה יותר מזה. הם מספקים זרעים, כדי שאנשים יוכלו לשתול ירקות. הם מלמדים אותם איך לגדל את הירקות האלה, ובהמשך – איך לבשל אותם בצורה נכונה ובריאה.

 

"אנחנו לא רוצים לתת לאנשים להשתמש בכסף בתור תירוץ ולהגיד ש'אנחנו לא יכולים לאכול בריא בגלל שאנחנו עניים'", אומרת קיטלי. "אני מרגישה את הכאב שלכם, אבל זה לא בסדר לבצע כמעט התאבדות על בסיס יום יומי על ידי אכילה של אוכל לא בריא, לתת לילדים שלכם לסבול מהשמנת יתר חולנית. אנחנו צריכים לעבוד יחד, כצוות, כדי להתעלות מעל התירוצים", היא ממשיכה, ומוסיפה כי "אפשר באמת לאכול בריא בתקציב נמוך. אני לא אוהבת את החיבור בין עוני והשמנת יתר. לכולם מגיע לחיות חיים ארוכים ובריאים".

 

הארגון של ג'ינה קיטלי גדל והפך ל - Nourishing USA, שמונה כ – 7,500 מתנדבים ולפני כשנתיים זכה בפרס "ארגון הצדקה של השנה" מטעם NBC. בינתיים, קיטלי עצמה הספיקה לכתוב ספר בישול, להופיע בתכניות בישול ולאחרונה אף עיצבה ליין של סינרי וינטג'. הנערה שגדלה ברחוב הפכה לשפית מפורסמת, אבל יותר מזה – היא מעניקה איכות חיים חדשה לאנשים שממש כמוה, לא גדלו עם כפית של אוכל אורגני יקר בפה.

 

 

________________________________________________________

עוד לא הצטרפת לפורום נשים ועסקים של Onlife? היכנסי לפורום ופתחי אתר עסקי משלך בחינם