בזמן שחלף מאז יום האישה 2013, נדמה שנשים מנהלות ניתן למצוא כמעט בכל פינה. לראשונה, נבחרה נגידה לעמוד בראשות בנק ישראל, ולא מעט נשים נבחרו לעמוד בראש הבנקים הגדולים במשק. אבל לא כל הנוצץ זהב - נשים רבות עדיין נתקלות בסטיגמות הישנות והמוכרות, ומתקשות לנהל קריירה אמיתית בשל חסמים שונים.

 

לכבוד יום האישה 2014, אספנו ארבע נשים מובילות ממספר תחומים, כדי לברר - האם גם בשנת 2014 השיח המוכר על תקרת הזכוכית עוד רלוונטי?

 

לא מחכות לשינוי

"בתור אישה את צריכה להוכיח את עצמך הרבה מעבר לגבר. בגלל שזה עדיין יותר עולם גברי, לפחות בתחום שלי, צריך גם לפעמים מרפקים ובגלל שלגברים יותר קל לתמרן עם המשפחה. אבל זה בהחלט משתפר כל הזמן". אומרת דפנה נעים-שאול, מנהלת חטיבת המים והשיווק של אלקטרה בר. "אישה היום צריכה להיות קצת סופר-וומן, הכי טובה בבית והכי מקצוענית בעבודה, אבל אין לה הנחות. אני נותנת את כל כולי ובסוף זה השתלם, קיבלתי את הבמה". אחת ההצלחות שנזקפות לזכותה של נעים-שאול בתפקידה, היה שבירת שוק ברי המים, שנשלט על ידי יצרנית אחת בלבד עד כניסתם.

 

נעמה דהן, מנכ"לית קרן מיראז', דווקא חושבת שכן חל שיפור בהיבט הזה "מהמפגש שלי עם גורמים בכירים כמו ראשי רשויות ואנשי עסקים, אני מרגישה שחל שינוי משמעותי מלפני שבע שנים, אז נכנסתי לעולם הזה".

 

"באופן כללי יש כל הזמן שיפור אבל בעיני הוא איטי מדי" מוסיפה מנהלת השיווק של קבוצת זאפ טלי כהן, אבל "אחד הדברים שמדהימים אותי תמיד זה הפער בין השכר של נשים וזה של גברים, שהוא עצוב בעיני".

 

דפנה נעים שאול (צילום:קוקו)

 

אכן, רק שלשום פורסם כי שכרן של נשים נמוך בכ-30% מזה של גברים, אולם בעוד המצטדקים מציינים שלו נשים וגברים היו עובדים אותו מספר של שעות, אז היה מצטמצם הפער ל-13%, מספר השעות הנוספות שיכול לבצע עובד תלוי גם כן במעסיק, ולכן לא בהכרח ניתן לבודד את הפרמטר הזה.

 

במובן מסוים, מביעות חלקן דאגה שהחברה עצמה גם דוחקת, היום כבר במודע, את הנשים מחלק מהמקצועות שנחשבים רווחיים יותר. "עובדתית אומרים שילדות הן יותר טובות במתמטיקה בגילאי היסודי, משהו קורה שם בשלב הביניים עד לבחירת המקצוע". כמי שפועלת 10 שנים בהבאת מתיישבים לנגב, יודעת נעמה שאם רוצים להביא לשינוי אמיתי חייבים לעשות פעולות אקטיביות. "מספיק להסתובב בחנות משחקים לילדים, שרואים בובות לבנות ומשחקי הרכבה לבנים, כדי שמשהו מזה יצא בסוף מן הכוח אל הפועל".

 

"אין ספק שויתרתי על להיות יותר זמן עם הילדים", מספרת דפנה, "גם יש לי פחות זמן פנוי לדברים שאני אוהבת לעשות, אבל עם הזמן מוצאים את האיזון הנכון והיום אני שם עם הרבה סיפוק ואהבה ושילוב בין העולמות".

 

נעמה דהן (צילום: אדוארד קפרוב)

 

"אני דווקא לא מרגישה שויתרתי על שום דבר", מתוודה טלי. "ידעתי מראש איזה סיפוק אני רוצה להרגיש אחרי יום עבודה, וכל עוד אני נמצאת במקום הזה אין משהו שאני מרגישה שפספסתי או שויתרתי עליו". "זאפ היא חברה עם נציגות נשית מכובדת בכל שכבות הניהול, כולל המשנה למנכ"ל, סיגל שרוני. יש אצלנו רצון אמיתי לעודד נשים לצמוח ולהתקדם ברמת הקריירה וברמה האישית".

 

"למעסיקים, אמא שהיא גם קרייריסטית מחזיקה בתכונה לכאורה נחשקת מאוד - יש לה היכולת המדהימה לנהל זמן ולג'נגל בין דברים", אומרת עירית פלדמן-מרדר, סמנכ"לית מכירות ותפעול של רשתGreat Shape.  השילוב הזה בין עבודה ואימהות הופך אותי בסוף היום לאישה ואמא טובה יותר". תחת ידיה, היא מספרת, 10 מועדוני כושר, מתוכם 8 מנוהלים על ידי נשים. "לנשים יש אינטליגנציה רגשית רחבה יותר, אבל בסופו של יום אני באמת חושבת שהשילוב בין גברים לנשים הוא התמהיל למביא למרבית ההצלחה".

 

הרבה רצון, תשוקה ועבודה קשה

"בתור מנהלת צריך להפגין אישיות ולהראות השקעה על מנת שהסמכות שלך תגיע לא מתוקף הגדרת התפקיד, אלא מתוקף ההשקעה והדוגמא האישית", אומרת נעמה. "בשביל לנהל צוות נכון אתה צריך ליצור צוות כזה, שמצד אחד מוגדרת האחריות של כל אחד, ומצד שני הם יכולים לשתף פעולה אחד עם השני".

 

מימין: עירית פלדמן-מרדר (צילום: ערן בארי). משמאל: טלי כהן

 

ובכלל, מציינת דפנה, כדאי "תמיד לשאוף קדימה, לראות את החזון. מצד שני, גם אף פעם לא לחכות שדברים יקרו מעצמם - להבין את כל השלבים בדרך למטרה - אם זה לימודים, או אם זה תפקידים מאתגרים ולעשות את התפקיד עם נחישות ותשוקה. אבל הכי חשוב לוודא שיש לך מנהלים ועובדים רתומים למטרות המשותפות".

 

יום האישה הבינלאומי הוא יום שבדרך כלל מדברים בו על פערים. אבל השנה, כל הנשים שהשתתפו בכתבה לאל ספק הולכות עם השאיפות שלהן עד הסוף, ומבלי להתנצל. ומתי נדע באמת שהגענו אל היעד? כאן מסכמת נעמה, "ביום שנפסיק להתרגש מכל מינוי של אישה במגזר העסקי, וכששאלה על מעמד האישה תישמע מוזר, זה יהיה היום שבו נוכל להגיד שהגענו לשוויון מלא". עד השנה הבאה.

 

הנשים ששוחחתי איתן לא סתם הגיעו לאן שהגיעו. כל אחת מהן מקפידה לצעוד בעולם העסקים בבטחה ומבלי להתנצל על דבר. אבל אולי הכי חשוב - כולן יודעות שהיום הן במקום הזה, בעיקר הודות להרבה עבודה קשה.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל:

מחקר חדש קובע כי שכר גבוה למנהלים פוגע ביעילותם

ביקורות נוקבות נגד מדריך מישלין החדש - האם דירוג הקולינריה היוקרתי בעולם מאבד מקסמו?

חברו הטוב של האדם: כלבים מסוגלים להבין צלילים אמוציונליים אנושיים