כולנו יודעים שילדים תמיד מריחים את האמת. התמימות שלהם מאפשרת להם לראות את המציאות כפי שהיא, ללא הנחות יסוד ודעות קדומות, ולכן הם היחידים שמעזים לצעוק שהמלך הוא עירום. כך גם המצב ככל שזה נוגע לפרסומות אופנה.

 

עוד באון לייף: 

למה תעשיית האופנה חושבת שהדוגמנית הזו שמנה 

האם זה בסדר להתעלל בדוגמניות בשם האומנות

משנות עולם: הדוגמניות שמנפצות את אידאל היופי

 

אנחנו כבר די התרגלנו לחשוב שאם מדובר במותג אופנה רציני, או במגזין חשוב כמו ה"ווג" או "אל", כנראה שההפקות והמודעות שהם מציגים לנו הם שיא הקדמה האופנתית. אחרי הכל, מה כבר אנחנו, לבנטיניים חובבי הג'ינס והטי-שירט, מבינים?אם מעצב ידוע כמו אלכסנדר וונג או בית אופנה נחשב כמו בלמיין מוכרים לנו דוגמנית עם עצמות שלדיות מעולפת בשירותים כשיא הסטייל, מי אנחנו שנתווכח עימם?

 

אבל כאמור, על ילדים אי אפשר לעבוד, וכשהם רואים דוגמנית אנורקטית מאולפת בשירותים, הם מיד שואלים למה מצלמים אישה שעושה קקי (סליחה על הצרפתית) וטוענים שהיא "רעבה", "ענייה" או "נראית חולה".    

 

"אני אשאל את אמא שלי איך אפשר לעזור לה"

 

את התגובות הללו של ילדים לפרסומות אופנה אספה האמנית הספרדית יולנדה דומינגז, שבעבודותיה מתעסקת בנושאים חברתיים, ובמיוחד בזכויות נשים ושוויון. אחרי שקיבלה השראה מהטרנדים האחרונים במודעות האופנה (בין השאר של דוגמניות מתות, עליו תוכלו לקרוא כאן), היא החליטה לאסוף קבוצה של שמונה ילדים ולצלם את התגובות שלהם לחלק ממודעות האופנה הפופולריות ביותר בשנים האחרונות.

 

כך נחשפו הילדים לתמונות שבין השאר מציגות דוגמניות שרועות על הכביש כמתות, דוגמניות שהולכות מכות אחת עם השנייה ואישה נוספת שנזרקת לפח על ידי שני גברים. התמונות האלו, כאמור, השאירו את הילדים בעיקר נבוכים או מעוניינים לעזור לאותן נשים מורעבות וחולות שעוברות התעללות. לעומתן, הציגה להם דומינגז גם כמה פרסומות אופנה לחברות המיועדות לגברים, עליהן אמרו הילדים כי נראה שהדוגמנים שבהן "מאושרים" ו"גיבורי על שיצילו את העולם".

 

 

אין ספק שהפירושים הכל כך כנים, פשוטים ונכונים של הילדים מצליחים להצחיק ולרגש, אבל הם גם אמורים לעורר דאגה, אחרי הכל די בקרוב המראות האלו יתחילו לכרסם יותר ויותר בתמימות של הילדים, עד שגם הם יראו אותם כסמל לאופנתיות שיש לשאוף אליה. ואולי כאן בדיוק צריך להיכנס המבוגר האחראי, שיכול להבין עד כמה התמונות האלו יכולות להיות גם הרסניות.

 

"אני לא הייתי רוצה שיזרקו אותי לפח"

 

באתר שלה כתבה דומינגז "הסרטון הזה מעלה הרבה שאלות על המסרים הסמויים שיוצאים מתעשיית האופנה: למה אנחנו מקשרים את הדימויים האלו עם זוהר ומותרות? למה אף אחד לא מגנה את המצב הזה? איך הדימויים האלו משפיעים על החינוך שלנו? למה חברות אופנה תומכות במסרים האלו? ואיך נוכל לשנות את המצב?".

 

כנראה שהדרך היחידה שבה נוכל לשנות את המצב היא לאמץ גם לעצמנו את אותו מבט של ילד, שרואה את המציאות פשוט כפי שהיא – אבסורדית, מגוחכת ואפילו די פתטית.